התיירות מתאוששת, האופנה מדשדשת: הצריכה באשראי בפברואר עלתה ב־10%
ענפי התיירות והבידור, שנפגעו מאוד במהלך המלחמה, ממשיכים לצמוח: ההוצאות באשראי בפברואר זינקו בכ־50% בתיירות, ובכ־20% בבידור ופנאי. על אף גל העלאות המחירים, ההוצאות ברשתות המזון עלו ב־8%
היקף השימוש בכרטיסי אשראי עלה בחודש פברואר ב־6.3% לעומת פברואר אשתקד, כך עולה מנתוני שבא, המנהלת את תשתית התשלומים בישראל. פברואר האחרון היה קצר ביום מפברואר 2024, כך שבחישוב ההוצאה היומית הממוצעת חלה עלייה של כ־10.1%.
אומנם ביחס להוצאה היומית בינואר חלה ירידה של כ־2%, אך עדיין מדובר בנתוני צריכה גבוהים, ודאי נוכח גל ההתייקרויות במשק והגזירות הכלכליות שכללו עלייה במע"מ ובמסי ההכנסה. התייקרות המוצרים מגדילה את ההוצאה באשראי, אך היא גם אמורה להביא לירידה בצריכה. לפי שעה, נראה שהצריכה לא מושפעת באופן משמעותי. עם זאת, ייתכן שלציבור נדרש זמן כדי להפנים את השינויים המשמעותיים.
נדגיש כי העלייה בצריכה אינה אחידה. הענפים שספגו פגיעה מרכזית בתקופת המלחמה ממשיכים להתאושש, ונראה שהרגיעה בלחימה בחזיתות השונות עודדה את הישראלים לצאת יותר לבלות: בענף המלונאות היקף ההוצאה היומית הממוצעת בכרטיסי האשראי זינק ב־51% לעומת פברואר אשתקד, בסוכנויות הנסיעות חל זינוק של 49%, ובענף התעופה חלה עלייה של 11%. גם ענף הפנאי והבידור ממשיך להתאושש, עם עלייה של 22%.
ברשתות המזון, שבהן חלה עליית מחירים חדה, היתה ציפייה לירידה בצריכה, אך ההוצאות בכרטיסי אשראי צמחו בפברואר ב־8% ביחס לאותו החודש בשנה שעברה.
מנגד, ישנה היחלשות מסוימת בענף החשמל והאלקטרוניקה, שבו נרשמה עלייה של 1.5% בלבד, וכן בענף האופנה וההלבשה, שם העלייה בהוצאה היומית הממוצעת עלתה ב־3.2% בלבד. סביר להניח שהעלייה מגלמת בעיקר את עליות המחירים, ולא עלייה ריאלית בצריכה. בנוסף, חלה ירידה של כ־3% בהוצאות באשראי לדלק, שהסתכמו בכ־1.5 מיליארד שקל, שנובעת מירידה במחיר הדלק ביחס לפברואר 2024 וביחס לחודש הקודם.
לדברי מנכ"ל חברת שבא איתן לב־טוב, "אנו רואים שבענפי התיירות והתרבות נמשכת מגמת ההתאוששות, וההוצאות בהם כעת אף גבוהות יותר מאשר בטרום המלחמה".































