סגור
בנקים בנק הפועלים לאומי
בנק הפועלים ובנק לאומי (צילום: אביב גוטליב)

הצעת חוק: על הבנקים יוטל מס רווחי יתר

לפי ההצעה, המס בגובה של 75% ייגבה על סכום עודף, המוגדר כמקרה בו הכנסות הבנק מהריבית בהלוואות גבוהות ביותר מפי 1.5 לעומת הוצאות הריבית שלהם בפקדונות. להצעת החוק של האופוזיציה שותף גם יו"ר ועדת הכספים משה גפני

הודעתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בשבוע שעבר כי יתמוך במיסוי רווחי היתר בבנקים זוכה לרוח גבית בכנסת גם מהאופוזיציה. אתמול (ב') הונחה בכנסת הצעת חוק של מספר חברי כנסת מהאופוזיציה, אך גם של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בנושא מיסוי רווחי היתר של הבנקים.
לפי הצעת החוק, במקרה בו הכנסות הריבית של הבנק (מהלוואות) גבוהות ביותר מפי 1.5 לעומת הוצאות הריבית של הבנק (הריבית שהבנק משלם ללקוחותיו על הפקדונות), ייגבה מס עודף. המס יעמוד על 75% מהסכום העודף (הפער בין סכום שמהווה יחס של 1.5 בין הריבית על ההלוואות לריבית על הפקדונות לסכום בפועל).
מס זה יוקצה לקרן מיוחדת שתיקרא "הקרן לסיוע בהתמודדות עם יוקר המחיה", כאשר כספי הקרן ישמשו לסבסוד שירותים ולמתן הלוואות בערבות מטעם המדינה. שר הכלכלה, בהסכמת שר האוצר, יקבע את סדרי הפעלת הקרן ותפקידיה.
"מוצע לקבוע היטל על רווחי היתר של הבנקים שנוצרו בגלל העלאת הריבית על הלוואות ואי העלאת הריבית על פיקדונות ביחס דומה, ולהשתמש בכספי ההיטל על מנת להקל על יוקר המחיה ועל עליות הריבית במשק. לשם כך מוצע להקים קרן שאליה יועברו כספי ההיטל. הקרן תשמש לסבסוד שירותים ולמתן הלוואות בערבות מדינה לציבור", נכתב בהצעת החוק לה שותפים חברי הכנסת נעמה לזימי (עבודה), עופר כסיף ואיימן עודה (חד"ש-תע"ל), ולדימיר בליאק ויוראי להב הרצנו (יש עתיד) וח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי).
בשבוע שעבר אמר סמוטריץ' כי הוא תומך בהטלת מס מיוחד על הבנקים לאור הגידול החד ברווחיהם הנובע מעליית הריבית והאינפלציה, ולאור נתונים לפיהם בעוד הבנקים גלגלו את עליית הריבית במלואה בהלוואות, בצד הפקדונות הגלגול היה חלקי. כתוצאה מכך הרוויחו חמשת הבנקים הגדולים 24 מיליארד שקל אשתקד. לא ברור האם סמוטריץ' אכן מתכוון לקדם יוזמה שכזו, או שהייתה זו רק הצהרה כללית. הצעת החוק שהוגשה צפויה לאתגר אותו בעניין הזה.