סגור

האוצר מציע: בנקים קטנים יוכלו להפעיל סוכנויות ביטוח

בטיוטת חוק ההסדרים מוצע כי בנקים עם נתח שוק של עד 10% יוכלו למכור ביטוח. ההצעה צפויה להביא להתנגדות חריפה מצד סוכני הביטוח

הקרב הבא של סוכני הביטוח: משרד האוצר מציע לאפשר לבנקים קטנים לשווק מוצרי ביטוח אלמנטרי, כך עולה מטיוטת חוק ההסדרים שנחשפה אמש ב"כלכליסט".
מהטיוטה עולה כי מוצע לאפשר לבנקים קטנים בעלי נתח שוק של פחות מ-10% לשלוט בסוכנות ביטוח. הצעה זו רלוונטית לבנק הבינלאומי, בנק ירושלים ולבנק הדיגיטלי וואן זירו, שטרם נפתח לציבור הרחב. בטיוטת החוק ניתנה גם האפשרות להוריד את הרף לבנקים עם נתח שוק של פחות מ-5%.
כיום עוסקים הבנקים רק במכירת ביטוחי משכנתאות, וכן בשיווק חלקי של מוצרים מעולם הפנסיה. לאורך השנים ניסו הבנקים לקבל אישור למכור גם מוצרי ביטוח אלמנטרי אחרים, וסורבו, ואילו כעת עשוי להיפתח פתח שיאפשר לבנקים הקטנים למכור ביטוח, מה שעשוי להביא לשיפור התחרות בתחום הביטוח.
ניתן להעריך כי צעד זה יגרור התנגדות חריפה מצד סוכני הביטוח, שלהם לובי חזק בכנסת. נזכיר כי בעקבות רפורמת שטרום, הוחלט לפני כשנתיים לאפשר לחברות כרטיסי האשראי שהופרדו מהבנקים (ישראכרט ומקס) להיכנס לפעילות בתחום, ולהקים סוכנות ביטוח. צעד זה גרם למאבק מצד סוכני הביטוח, שהחל בכנסת והמשיך עד לכדי עתירה לבית המשפט מצד לשכת סוכנות הביטוח, אולם בסופו של דבר, קיבלו שתי חברות כרטיסי האשראי רשיון לפעול בתחום הביטוח. עם זאת, עד כה, לא גרמו חברות כרטיסי האשראי מהפכה בשוק.
בטיוטת חוק ההסדרים הסבירו כי ההחלטה להתיר לבנקים קטנים לפעול בתחום הביטוח נובעת מרצון להגביר את התחרות בעולם הביטוח, ולצמצם ניגודי עניינים מובנים, ולהבטיח כי הייעוץ בתחום הביטוח ייעשה בצורה אובייקטיבית.