סגור
סמדר ברבר צדיק אלי כהן על רקע בנק הבינלאומי

פרשנות
נתוני שפל: אין אף מנכ"לית בחברות מדד ת"א 35

אחרי מינוי אלי כהן לתפקיד מנכ"ל הבנק הבינלאומי במקום סמדר ברבר צדיק , המדד שכולל את 35 החברות הציבוריות הגדולות במשק נותר ללא ייצוג נשי בתפקיד המנכ"ל; במדד ת"א 125 נותרה מנכ"לית אחת בלבד

הבנק הבינלאומי, שבשליטת צדיק בינו, הודיע שלשום שבחר באלי כהן לתפקיד המנכ"ל במקום סמדר ברבר צדיק, המנכ"לית הוותיקה שהודיעה לאחרונה כי בכוונתה לעזוב אחרי 16 שנים בתפקיד.
מינויו של כהן במקום ברבר צדיק הופך באופן רשמי את המערכת הבנקאית לכזו המנוהלת ע"י גברים בלבד, זאת בעוד רק לפני פחות מחמש שנים היו שלוש מנכ"ליות של בנקים מבין חמשת הבנקים הגדולים, וכן אישה בתפקיד המפקחת על הבנקים.
אולם השפל בייצוג נשי בתפקידים בכירים אינו מסתכם רק במערכת הבנקאית. ברבר צדיק הייתה המנכ"לית היחידה במדד ת"א 35, כלומר כעת המדד שכולל את 35 החברות הציבוריות הגדולות במשק נותר ללא ייצוג נשי בתפקיד המנכ"ל, ועם ארבע נשים בלבד בתפקיד היו"ר (11%).
במדד ת"א 125 המצב גם כן גרוע למדי, ותיוותר מנכ"לית אחת- קרן כהן חזון מחברת תורפז, המכהנת גם כיו"ר וכבעלת השליטה בחברה. בנוסף לכך יש עוד עשר נשים שמכהנות כיו"ר בחברות הנכללות במדד זה (ומהוות פחות מ-9%).
הייצוג העגום של נשים בעמדות מנכ"ל בחברות הציבוריות משתלב עם הירידה בייצוג נשים בעמדות מפתח נוספות כמו שר או מנכ"ליות של משרדים ממשלתיים. באשר לחברות הציבוריות, הרגולטורים הפיננסים עשו ניסיונות להגביר ייצוג של נשים תחת המגבלות שיש להם (הם אינם יכולים להתערב במינוי תפקיד מנכ"ל על בסיס מגדרי).
כך למשל רשות ניירות ערך ניסתה להוביל בתקופת ענת גואטה מהלך שיפעיל לחץ על חברות ציבוריות למנות יותר נשים לתפקיד דירקטורים, מתוך מחשבה שהדבר יחלחל גם במינוי מנכ"ליות.
אמנם חלה עלייה מסוימת בייצוג של נשים בדירקטוריונים של החברות הציבוריות, ל-26% בשנת 2022 לעומת 24% בשנת 2020. אולם אלו עדיין נתונים נמוכים, וכן נראה כי הדבר טרם חלחל גם לייצוג נשים בתפקיד יו"ר ומנכ"ל, שנמצא בנסיגה.
ובחזרה לבנק הבינלאומי - כהן גבר בהתמודדות על מועמדים ותיקים ממנו, בראשם בנצי אדירי ראש החטיבה העסקית, המכהן גם כיו"ר החברה הבת בנק מסד. בחודש שעבר פורסם בכלכליסט כי כהן נחשב לאחד המועמדים הסופיים בתפקיד (לצד אדירי ורון גריסרו ראש החטיבה הבנקאית).
כהן בן ה-48 נחשב לשם המפתיע מבין השלושה, שכן הוא צעיר יחסית. רק לפני ארבע שנים הוא מונה לחבר הנהלה כראש חטיבת ניהול סיכונים, כך שהוא לא ניהל חטיבה שהיא בליבת פעילות הבנק.
אולם ברזומה של כהן קיימים שני מאפיינים מרכזיים שסייעו בעבר למועמדים להיבחר לתפקיד המנכ"ל: הוא עבד בפירמת ראיית החשבון סומך חייקין, שנחשבת לחממה ממנה כבר יצאו מנכ"לים של בנקים כמו רקפת רוסק עמינח לשעבר מנכ"לית בנק לאומי וברבר צדיק עצמה.
כמו כן, הוא היה בעבר העוזר האישי של ברבר צדיק, מה שנחשב גם כן מקפצה לקידום (רוסק עמינח, לילך אשר טופילסקי ואורי לוין, לשעבר מנכ"לי דיסקונט, כיהנו כעוזרים אישיים של בכירים בבנק לאומי ופועלים).
כהן, יליד צפת, עבד כאמור בתחילת הקריירה שלו בסומך חייקין, שם הוא היה במשך שלוש שנים וטיפל בעיקר בחברות מתחום הטכנולוגיה והבריאות.
אל הבנק הבינלאומי הוא הגיע לפני קרוב ל-20 שנה. הוא החל את דרכו כאנליסט אשראי בחטיבה העסקית ולאחר מספר שנים מונה לתפקיד העוזר האישי של ברבר צדיק, מה שהיווה עבורו קפיצת מדרגה משמעותית. לאחר מכן כיהן כמנהל מחלקת התכנון בבנק וכאמור לפני ארבע שנים מונה לחבר הנהלה, האחראי על ניהול הסיכונים של הבנק.
כהן נחשב למנהל מוכשר, ולאדם נעים הליכות שנוח לעבוד עימו. ועדיין מינויו נחשב למפתיע, שכן הוא חבר הנהלה צעיר יחסית, וכן לא ניהל חטיבה שהיא בליבת הפעילות העסקית של הבנק. עם זאת, כאשר ברבר צדיק מונתה לתפקיד המנכ"לית היא הייתה אף יותר צעירה ממנו, וכן ישנם תקדימים של מנכ"לים בנקים שמונו מבלי שניהלו חטיבה בליבת הפעילות כמו חנן פרידמן מבנק לאומי.
גורמים בבנק מציינים כי לכהן ראייה רוחבית על פעילות הבנק מתפקידו כעוזר האישי וראש המטה של ברבר צדיק, וכי בתפקידו הנוכחי כמנהל הסיכונים הראשי הוא יושב בכל ועדות האשראי והנוסטרו של הבנק, כך שהוא חשוף לעומק לפעילותו.
הבנק הבינלאומי נמצא בשליטת בינו, שאמנם מכהן רק כדירקטור אך בפועל נחשב לגורם דומיננטי, וביחד עם ברבר צדיק שניהם הדמויות החזקות והמשמעותיות בבנק. כהן נחשב למקורב ומוערך מאד ע"י ברבר צדיק, כך שההחלטה לבחור בו משקפת את השפעתה (גם אם לא רשמית) של ברבר צדיק על הבחירה.
גורמים במערכת הבנקאית מציינים כי אמנם ברבר צדיק פורשת מתפקיד המנכ"ל, אך לא ניתן לפסול את האפשרות שבעתיד (לאחר תקופת צינון מתאימה, ולאחר סיום הקדנציה של היו"ר הנוכחי רון לבקוביץ) היא עוד תשוב אליו כיו"ר. בתרחיש שכזה יהיה לה נוח מאד לעבוד מול כהן, לאור היחסים הטובים ביניהם.
אמנם הבנק נמצא במצב מצוין, גם מנוהל בשמרנות וגם מצליח לרכב היטב על עליית הריבית והאינפלציה ולהציג רווחיות גבוהה. ועדיין, ממתינים לכהן לא מעט אתגרים: ההתמודדות עם הביקורת הציבורית והלחצים הפוליטיים על הבנקים בסוגיות תמחור הריביות ללקוחות, השפעת ההאטה והמהפכה המשפטית, וכן סוגיית אחזקות הבנק בחברת כרטיסי האשראי כאל.
הבינלאומי אמנם לא מחויב למכור את החזקותיו (28%) בכאל, אך לא ברור האם יצטרף לדיסקונט המחויב במכירה, ומה יקרה אם כאל בכלל תונפק בבורסה ותהפוך לחברה ללא גרעין שליטה שהבנק הבינלאומי הוא בעל המניות הגדול ביותר שלה.