סגור
שקל דולר יורו מטבע מטבעות מט"ח
שקלים לצד דולרים (שאטרסטוק)

גורמים בבנקים הזרים: "עלייה בהתעניינות של ישראלים בפתיחת חשבון"

בהמשך לדברי מנכ"ל בנק הפועלים לרה"מ על תחילת יציאת כספים מהבנק, וירידה מניות הבנקים בשווקים, בדיקת כלכליסט מגלה כי התמונה מעורבת. חלק מהבנקים מדווחים על התעניינות בבנקים זרים, חלק לא, והבנקים הזרים מדווחים על התעניינות פתיחת חשבון אצלם, אך לא על צעדים ממשיים

דבריו של מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר בסוף השבוע בפגישה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בדבר התחלה של יציאת כספים מהבנק, חוללו סערה. אתמול (ש') בלטו מניות הבנקים בירידות חדות של 3%, מהחשש של השפעת הרפורמה המשפטית על המערכת הפיננסית.
משיחות עם גורמים במערכת הבנקאית התקבלו אינדיקציות שונות. בחלק מהבנקים מציינים שלא חלה שום תזוזת כספים בימים האחרונים שניתן לשייכה לרפורמה המשפטית. מנגד ישנם בנקים, שמודים כי הם אכן רואים ניצנים ראשונים של יציאת כספים, שמתבטאים גם בכך שהבורסה בת"א רושמת בימים האחרונים ירידות, בניגוד למגמה העולמית, מה שיכול להעיד גם כן על יציאת כספים. בכל מקרה גם לדבריו של קוטלר מדובר בהיקפים זניחים, אך החשש הוא שזו התחלה של מגמה.
מפניית כלכליסט בעניין לבנק ישראל, נמסר: "הפיקוח על הבנקים מבצע כשגרה ניטור שוטף אחר מצב המערכת הבנקאית ואין כל אינדיקציה לפעילות חריגה. המערכת הבנקאית איתנה ויציבה".
כאמור, כרגע היקף תזוזת הכספים זניח, אולם מרכיב מרכזי בכלכלה הוא המרכיב הפסיכולוגי, והחשש הוא שהניצנים שנצפים היום יהפכו למגמה בהליך שיזין עצמו.
בצד השני, מי שעשוי ליהנות ממגמה זו הם הבנקים הזרים, שלחלקם יש נציגויות בישראל. הבנקים הזרים עובדים בעיקר עם האוכלוסייה האמידה בישראל. גורמים בקרב חלק מהבנקים הזרים ציינו בשיחה עם כלכליסט כי יש עלייה בהתעניינות של לקוחות ישראלים לפתוח חשבון או להגדיל את העברת הכספים לחשבון קיים, אך אין עדיין מעבר מהותי מעבר להיקפים שבשגרה.
עוד הם מעריכים כי אם ייעשה מעבר שכזה, הוא ייעשה קודם ע"י חשבון של חברות עסקיות, בעיקר כאלו עם זיקה לפעילות בחו"ל, וזאת כחלק מניהול הסיכונים, שממילא כולל פיזור כספים, עליו יושם יותר דגש.