סגור
בנק ישראל ירושלים
בנק ישראל בירושלים (צילום: רויטרס)

בנק ישראל: משקי הבית התייחסו לאינפלציה בקבלת החלטות כלכליות והאיצו אותה

מחקר של בנק ישראל שבחן האם המודעות ותשומת הלב של משקי בית וחברות לשינוי המחירים במשק עלה בישראל מצא כי העלייה באינפלציה בשנתיים האחרונות הגבירה את מודעות הציבור. המחקר מצא שהדבר תורגם גם להתנהלות כלכלית והביא ככל הנראה להשתרשותה

בשנתיים האחרונות, כאשר האינפלציה בישראל טיפסה, משקי הבית לקחו בחשבון את פקטור האינפלציה בקבלת החלטות כלכליות, מה שייתכן והאיץ את תהליך האינפלציה. זו המסקנה המרכזית שעולה ממחקר שפרסם היום (ד') בנק ישראל.
בבנק ישראל החליטו לבדוק האם "קשב האינפלציה" עלה בישראל בשנתיים האחרונות. קשב האינפלציה היא המודעות ותשומת הלב של משקי בית וחברות לשינוי המחירים במשק. כאשר יש עלייה בקשב, היא בסופו של דבר מתורגמת גם לתהליכי קבלת החלטות, החל מדרישות השכר שמציבים העובדים, דרישות מצד משכירי הדירות לשינויי המחירים ושימוש במנגנונים להגנה מהאינפלציה. אלא שהתפתחויות כאלה עלולות להביא להשתרשות האינפלציה ולהאצתה.
המחקר בדק בין היתר את הקשר בישראל בין האינפלציה השנתית לפופולריות החיפושים באינטרנט על הנושא. הבדיקה נעשתה דרך מערכת גוגל טרנדס, והתקבלו בה ממצאים דומים למחקרים אחרים שנעשו במקביל בעולם: כשהאינפלציה נמוכה מ-3%, הגבול העליון של יעד האינפלציה, הקשר בין פרסום נתוני האינפלציה לכמות החיפושים בנושא חלש, ואילו כשהאינפלציה סוטה מסביבת הגבול העליון, הקשר חיובי וחזק, ויש עלייה בחיפושים בנושא.
בבנק ישראל בחנו גם את סקר אמון הצרכנים, שעורכת הלמ"ס. זהו סקר חודשי בו המשיבים משיבים עליו לאורך ימים באותו החודש לגבי הערכת מצבם הכלכלי. נתוני הסקר שולבו ביחד עם נתונים נוספים כמו נתונים ממרשם האוכלוסין.
התוצאות שהתקבלו הראו, שכאשר האינפלציה השנתית גבוהה מ-3%, ויש עלייה בלתי צפויה של מדד החודש הנוכחי, הדבר מביא לעלייה חיובית ומובהקת סטטיסטית של ציפיות האינפלציה לשנה מצד הציבור.