סגור
בית כאל בגבעתיים
בית כאל בגבעתיים (צילום: יובל חן)

פשרה בין רשות התחרות לכאל: תיאלץ לשלם למדינה 10 מיליון שקל

בבדיקה של רשות התחרות נמצאו מספר מקרים שבהם נציגי כאל קשרו בין מתן שירותי סליקה של כרטיסים פתוחים לתחרות כמו ויזה ומאסטרקארד למתן שירותים לכרטיסים סגורים לתחרות כמו דיינרס ואמריקן אקספרס. נציגי כאל ככל הנראה הבטיחו הטבות לבעלי עסקים שמשתמשים בכרטיס הסגור אם ישתמשו בסליקה שלהם לוויזה

במסגרת הסכם פשרה בין רשות התחרות לכאל התחייבה חברת כרטיסי האשראי לשלם 10 מיליון שקל לאוצר המדינה.
כאל, בהובלת לוי הלוי, חתמה על הסכם הפשרה לאחר שבמהלך בדיקה של הרשות עלה כי נציגי החברה פוגעים בתחרות החופשית בענף.
במבנה הנוכחי של שוק כרטיסי האשראי כל החברות סולקות את התשלומים של כלל הכרטיסים, למעט המותגים אמריקן אקספרס ודיינרס, שנחשבים למותגי פרימיום סגורים. המשמעות היא שרק כאל מנפיקה כרטיסי אשראי של דיינרס, ובמקביל רק היא מאפשרת סליקה של התשלומים שלהם לבתי העסק. אותו מודל קיים עם ישראכרט ואמריקן אקספרס. עלויות הסליקה בכרטיסים הסגורים גבוהות משמעותית לעומת הכרטיסים הפתוחים, ונעות בין 1.5% ל-2%, לעומת 1% בכרטיסים הפתוחים.
על פי רשות התחרות, עלו מספר מקרים שבהם נציגי כאל קשרו בין מתן שירותי סליקה של כרטיסים פתוחים לתחרות כמו ויזה ומאסטרקארד למתן שירותים לכרטיסים סגורים לתחרות כמו דיינרס ואמריקן אקספרס. נציגי כאל ככל הנראה הבטיחו הטבות לבעלי עסקים שמשתמשים בכרטיס הסגור אם ישתמשו בסליקה שלהם לוויזה.
הצו המוסכם עליו חתמה כאל מפורסם להערות הציבור למשך 30 יום בטרם יוחלט אם להגישו לאישור בית הדין לתחרות. במאי האחרון הוטל על החברה עיצום כספי בהיקף של 650 אלף שקל לאחר שכיבדה חיובים בכרטיסי אשראי של לקוחות לאחר ביטול הכרטיס.
מכאל נמסר: "במסגרת בדיקה של רשות התחרות עלו מספר מקרים בגינם הגיעה החברה להסדר לתשלום מוסכם. יודגש כי אין בהסכמה האמורה משום הודאה או קביעה כי כאל או מי מטעמה הפרו את החוק. למותר לציין כי כאל מנהלת מדיניות אכיפה קפדנית, ונקטה ותנקוט אמצעים כדי למנוע הישנות מקרים מעין אלה".
בעניין גובה הסכום הסבירו בכאל כי הוא נגזר מהפעילות ההיקפית של דיסקונט, ולכן גבוה משמעותית מכל עיצום או קנס שהתקבלו עד כה בתחום.