שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תקשורת

משרד התקשורת מחזק את כוחה של בזק ומקל עליה בשיווק חבילות אינטרנט

חבילת תשתית וספק שמציעה החברה הסתיימה ללקוח אחרי שנה כדי לתת למתחרות הזדמנות להעבירו אליהן - אך עתה לא תוגבל בזמן; מצד אחד זהו מהלך צרכני שימנע מהלקוח בלבול, אך מאידך יוביל לחיזוק כוחה של בזק כיוון שהלקוח יהיה פחות מודע לאפשרויות התחרות וכן לפגיעה בספקיות האינטרנט הקטנות

אביאור אבו 14:4918.06.20

משרד התקשורת החליט היום (ה') בתום שימוע לאפשר לחברת בזק לשווק חבילת תשתית אינטרנט ביתי בשיתוף ספק, בחשבונית אחת וללא הגבלת זמן. מצד אחד זוהי בשורה צרכנית כך שיופסק הבלבול של הלקוח, אך מצד שני הלקוח יהיה מודע פחות לאפשרויות התחרותיות העומדות בפניו עם סיום החבילה. המהלך יוביל לחיזוק כוחה של בזק בשוק האינטרנט בו ממילא היא שולטת ולפגיעה בספקיות האינטרנט הקטנות.

 

 

שירות האינטרנט בישראל, שאינו סיב אופטי (מהירות של עד 1,000 מגה), מורכב משני שירותים שונים: שירות תשתית המסופק באמצעות חברה בעלת תשתית נייחת - בזק או HOT; ושירות גישה המסופק באמצעות ספקיות כדוגמת בזק בינלאומי, נטוויז'ן של סלקום, 012 של פרטנר, HOT נט ואקספון.

יועז הנדל שר התקשורת יועז הנדל שר התקשורת

 

ההפרדה בין תשתית לספק החלה מאז הוטלה חובת ההפרדה המבנית על בזק, כחלק מרפורמה בשוק התקשורת שנערכה ב־1994, על מנת לאפשר פתיחת מגזרים שונים של השוק לתחרות. חובה זו מנעה מבזק לפעול במגזרי תקשורת נוספים אלא באמצעות חברות־בנות, בהן ספקית האינטרנט בזק בינלאומי. ספקיות הגישה היו מציעות ללקוח "בנדל" - סל שירותים משותף הכולל את מחיר התשתית והספק, אך החיוב נותר מפוצל בשתי חשבוניות.

 

ב-2010 אישר משרד התקשורת גם לבזק להציע סל שירותים משותף וקרא לו "בנדל הפוך". בזק חויבה להציע ללקוח במעמד השיחה את כלל ספקיות האינטרנט ותעריפיהן לבחירה, באופן מילולי. בשונה מהבנדל הרגיל, הלקוח קיבל חשבונית אחת. עם זאת, החוזה בין בזק ללקוח מסתיים לאחר שנה, ומשרד התקשורת אוסר על החברה ליצור קשר עם הלקוח לפני הסיום, כדי לייצר עבורו טריגר לבחון מחדש את ההתקשרות עם בזק אל מול מתחרותיה. נקבע כי לקראת מועד פקיעת השירות על בזק להודיע על כך ללקוח רק באמצעות מכתב נפרד מהחשבונית, ואם הלקוח לא יוצר קשר חזרה – החשבונית מתפצלת בתום השנה לשניים והמחיר קופץ. במידה וספקית האינטרנט גם לא מצליחה ליצור קשר עם הלקוח – השירות מתנתק לאחר 3 שבועות.

 

עם תחילת רפורמת השוק סיטונאי, שחייבה את בזק ו-HOT לאפשר שימוש בתשתיות שלהן לחברות האחרות תמורת תשלום, החלו גם הספקיות להציע עסקת בנדל בחשבונית אחת. מנגד, ל-HOT לא ניתן אישור לשווק בנדל הפוך, ועד היום לקוח של החברה נדרש להתקשר עם ספקית אינטרנט בחשבונית נפרדת.

 

42% מהצרכנים עדיין משלמים בנפרד לתשתית וספק

 

למרות השינויים הצרכניים, ממסמך שפרסם משרד התקשורת בינואר עולה כי 42% מהצרכנים עדיין משלמים בנפרד לתשתית וספק ולא מודעים לאפשרויות העומדות בפניהם. במצב זה, ללקוח אין כתובת ברורה והוא נתקל בקשיים באיתור תקלות, שכן החברות מעבירות את האחריות בין האחת לשנייה. בנוסף, לקוח נתקל בבלבול בגובה החשבון החודשי הכולל עבור שני השירותים, מה שמשפיע על יכולתו לבצע סקרי שוק ולקבל החלטה רציונאלית.

 

עתה כאמור, החליט המשרד להיטיב עם בזק, כך שהחבילה ללקוח לא תוגבל בזמן כלל, כלומר לא תסתיים לאחר שנה. אין זה אומר שמחיר החבילה לא יעלה. כמו כן, בזק תידרש להמשיך להציע במעמד השיחה הראשונית עם הלקוח את כלל הספקיות, באופן מילולי על ידי נציג השירות או על ידי שליחת SMS . לאחר שבשימוע המקורי המשרד התנה את המהלך בהשקת פרויקט הסיבים האופטיים של בזק, עתה הוא מציין כי האישור ניתן "ללא תלות".

 

שר התקשורת, יועז הנדל, מסר: "בכל מקום בו אפשר להפחית רגולציה אנחנו נפחית. בירוקרטיה ורגולציה הן רעות חולות, התפקיד שלנו זה לשמור על האזרחים ולעודד תחרות. הציבור יקבל חשבונית אחת פשוטה, שירות אחד ובלי אותיות קטנות".

x