$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

גט אולי עוד תגיע לבורסה, אבל לא כחברת הסעות

הרווח שעליו הצהירה גט בעקבות שינוי הכיוון שלה לא באמת משכנע. אבל ייתכן שהפיכתה מחברת הסעות לפלטפורמת תוכנה תקרב אותה אל היעד הנכסף

סופי שולמן 07:1220.02.20
בווסטוק ונצ'רס השוודית נופפו ברווחיות של גט בעת פרסום הדו”חות הכספיים השנתיים של הקרן: "אף חברה בתחום לא מצליחה לעבור לרווח תפעולי פרט לגט", אמר פר בריליות' העומד בראש הקרן. אבל מהו בעצם תחום הפעילות של גט היום? בגט מכוונים לאובר ולליפט כתחרות בתחום, וגם ליאנדקס הרוסית, שדווקא רווחית בפעילות המוניות.

 

אלא שאם לשפוט לפי דבריו של בריליות', גט היא מעכשיו בכלל חברת תוכנה. לאחר שנכנעה רשמית לתחרות בארה"ב ויצאה משוק ההסעות שם, ובמקביל נחלשה דרמטית ברוסיה, בעלי המניות בגט מתחילים לדבר עליה כעל פלטפורמת תוכנה שלאו דווקא מבצעת את הנסיעה.

 

בריליות' מתגאה כי "החברה עברה מהפך של ממש בשנה שעברה וכעת אתם תתחילו לראות אותה מספקת את התוכנה שלה ללקוחות עסקיים, אבל את שירות ההסעה עצמו יכול לבצע מישהו אחר", הוא הסביר. זו מהות ההסכם של גט עם ליפט בארה"ב, אבל מסתמן כי החברה מתכננת לאמץ את המודל הזה בשווקים נוספים.

 

דייב וייסר דייב וייסר צילום: אייל יצהר

 

זליגתה של גט לכיוון של ענף התוכנה עשויה להיות בדיוק הגורם המסביר את הרווח שאותו היא הציגה החברה באחרונה בגאווה גדולה. על פניו, 300 אלף הדולרים שנרשמו בשורת הרווח של גט בדצמבר האחרון ועליהם היא דיווחה בחגיגיות בינואר, הם כל מה שמפריד בינה לבין הנפקה מוצלחת. אלא שגם השכנוע העצמי של מנכ"ל גט דייב וייסר לא היה מצליח לשכנע את המשקיעים, וכנראה אפילו לא הצליח לשכנע את החתמים, שמדובר ברווח של ממש.

 

מה שמקשה על התלהבות מרווח זה נעוץ בשתי עובדות אחרות: מדובר ברווח EBIDTA, שנרשם בחודש אחד בלבד. הבעיה השנייה היא ניכוי הוצאות המחקר והפיתוח מכלל ההוצאות. אם גט רצתה לבצע את ההנפקה במכפילים "טכנולוגיים" שיביאו אותה לשווי של יותר ממיליארד דולר בו היא רשומה בספרי המשקיעים כיום, מו"פ הוא אחד מסעיפי ההוצאה הכבדים ביותר.

 

אז ההנפקה כרגע לא נראית באופק, כפי שניתן היה להבין כבר לפני חצי שנה. ההפחתה שרשמה ווסטוק בשווי של גט מבהירה את הסיבה לגיוס הפרטי שנעשה כעת — כולם מעדיפים לשים עוד קצת כסף ולא להיפגש עם ציבור המשקיעים הרחב והערכות השווי שלו. אבל אולי דווקא יש משהו בדבריו של בריליות'. המעבר של גט לשוק התוכנות הארגוניות, שעבורו יש לה פתרון תחרותי בתחום ניהול ההסעות, עשוי להיות הדבר הנכון עבורה וגם הדרך להגיע להנפקה הנכספת. בניגוד לשוק ההסעות עתיר כוח האדם שבו אפילו ענקית כמו אובר שנהנית מיתרון לגודל לא מצליחה להתקרב לרווח, שוק התוכנות הארגוניות נהנה משיעורי רווחיות גבוהים. יכול להיות שבתום שנה לא פשוטה, גט מצאה סוף סוף את המסלול שלה. 

x