שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תקשורת

אנחת רווחה בחלל תקשורת: הלוויין עמוס 17 שוגר בהצלחה

השיגור המוצלח שבוצע על ידי חברת SpaceX בקייפ קנברל העלה את מספר הלוויינים הפעילים של חלל תקשורת ל-4; לחברה צבר הזמנות לאספקת שירותי תקשורת באפריקה בהיקף של כ-58 מיליון דולר. ב-2016 נכשל שיגור הלוויין עמוס 6

אביאור אבו 07:4007.08.19

הלוויין הישראלי עמוס 17 שוגר לפנות בוקר (ד') לחלל ללא תקלות. הלוויין תוכנן על ידי חברת חלל-תקשורת, נבנה על-ידי בואינג (Boeing) האמריקאית ושוגר באמצעות המשגר פאלקון 9 על ידי SpaceX שבבעלות אלון מאסק, ממרכז החלל קייפ קנברל שבפלורידה.

 

עמוס 17, שעלותו נאמדת ב-250 מיליון דולר, הינו לוויין דיגיטלי שנועד לתת שירותים בעיקר ליבשת אפריקה, עם צפי ל-20 שנות פעילות. הלוויין, שמשקלו 6.5 טון, צפוי להגיע לגובה 36 אלף ק"מ בעוד כשבוע עד שבועיים. הלוויין תוכנן לספק מענה לצרכים הייחודיים באפריקה, המתאפיינת באזורים מרוחקים ומבודדים בהם צפיפות האוכלוסין דלילה ואין הצדקה להשקעה בתשתיות קרקעיות.

 

 

לחלל תקשורת, המספקת שירותים גם ברחבי אירופה, המזרח התיכון ואסיה, היכרות רבת שנים באפריקה עם לקוחות ממשלתיים ואזרחיים בתחומי האינטרנט, הדאטה, הווידאו וערוצי הטלוויזיה. כבר בשלב זה לחברה צבר הזמנות לשירותי תקשורת ביבשת בהיקף של כ-58 מיליון דולר, והיא צופה כי בתקופה הקרובה יבשילו מהלכי מכירות נוספים.

 

שיגור הלוויין שיגור הלוויין צילום: SpaceX
 צילום: AP

 

 צילום: SpaceX

 

שיגור קריטי עבור נושי החברה

 

השיגור של עמוס 17 הוא קריטי עבור נושי החברה. כיום, השליטה בחלל תקשורת (54%) נמצאת בידי מזרחי טפחות, כלל, מנורה מבטחים, פסגות ואלטשולר שחם שמימשו את השעבוד שניתן להם על מניות אלו בעקבות הלוואה של 800 מיליון שקל שהעניקו ליורוקום נדל"ן, שכמו חלל תקשורת - הייתה גם היא בבעלות שאול אלוביץ'. את הגופים האלו מייצג עו"ד חגי אולמן שמשמש כנאמן.

 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", איש העסקים אהרון פרנקל הגיש הצעה לרכישת השליטה בחברה לפי שווי של 187 מיליון שקל. מדובר בהצעה היחידה שהוגשה, אך אולמן דחה אותה משום שהוא שואף למכור את השליטה לפי שווי גבוה יותר. כיום חלל תקשורת נסחרת לפי שווי של כ-325 מיליון שקל, זאת לאחר שמתחילת השנה היא זינקה ב-155%. השיגור המוצלח של עמוס 17 צפוי לתמוך בשווי גבוה אף יותר לחברה, מה שמגביר את הסיכוי של הנאמן למכור את השליטה במחיר גבוה יותר ולהעלות את שיעור ההחזר לנושים. 

דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת, לפני השיגור דוד פולק, מנכ"ל חלל תקשורת, לפני השיגור צילום: SpaceX

 

רצף אירועים שליליים

 

חלל תקשורת, בניהולו של דוד פולק, מתמודדת בשנים האחרונות עם רצף אירועים דרמטיים המקשים על פעילותה השוטפת ועל היערכותה לסגירת חוזים עתידיים. האחרון והמרכזי שבהם היא הודעת חברת yes במרץ האחרון, על אישור מתווה בדבר מעבר הדרגתי לשידור באמצעות רשת האינטרנט (OTT). בחברת הבת של בזק שלט בעבר שאול אלוביץ'. המהלך של yes צפוי להיות ארוך טווח ולהתפרס על פני מספר שנים ולפי הערכות של חלל, yes תישאר עימם עד לסוף החוזה ב-2026. זוהי אינה עוד מכה קלה בכנף עבור חלל, שכן הכנסותיה מ-yes ב-2018 עמדו על כ-22 מיליארד דולר, המהווים 27.3% מהכנסות החברה.

 

חלל החלה בתוכניות לרכישת לוויין נוסף, עמוס 8, אך בדו"ח האחרון ציינה כי "ככל שהחלטת yes תישאר על כנה, החברה לא תוכל לממש את תכנית עמוס 8 במתכונת הנוכחית ותבחן אלטרנטיבות אחרות". הלוויין היה אמור להירכש מחברת לוראל האמריקנית תמורת 112 מיליון דולר ולהיות משוגר במהלך 2020, אך תוקף ההסכם פקע לאחר התערבות של תעשייה אווירית (תע"א) על הממשלה שלא לאשר בניית לוויין מחוץ לישראל. חלל נענתה ללחצים, שכן חוזיה עם ממשלת ישראל היו אחראים ב-2018 ל-36.4% מהכנסותיה.

 

עמוס 17 יחליף למעשה את הלוויין עמוס 5, שאבד בחלל בנובמבר 2015. שוויו של עמוס 5 בספרי חלל תקשורת עמד על 153 מיליון דולר. פחות משנה לאחר מכן, בספטמבר 2016, התפוצץ כליל הלוויין עמוס 6, בניסוי שנערך יומיים לפני שיגורו לחלל, מאתר השיגור של SpaceX. בעקבות הפיצוץ, איבדה החברה חוזה ענק שחתמה עם פייסבוק – שהחליטה שלא לחתום על חוזה חדש עם חלל עד לאחר שיגור מוצלח של עמוס 17.

 

בעקבות הפיצוץ התבטלה גם עסקת רכישת חלל על ידי קבוצת התקשורת הסינית Beijing Xinwei. עלות ייצורו של עמוס 6 עמדה על כ-200 מיליון דולר. כמו כן, עד לאפריל 2017 הפעילה החברה גם את הלוויין עמוס 2 שהיה בבעלותה והגיע לסוף חייו המסחריים, לאחר פעילות של כ-13 שנה.

 

עמוס 17 יהיה הלוויין הרביעי הפעיל של חלל, והשמיני שלה סה"כ. כיום מספקת חלל שירותים באמצעות שלושה לוויינים: עמוס 3 שנרכש מתע"א וצפוי לפעול עד תחילת 2026; עמוס 4 שגם נרכש מתע"א וצפוי לפעול עד סוף 2028; ועמוס 7, שלאחר פיצוץ עמוס 6 הוחכר מחברת "אסיהסאט" עד לתחילת 2021, עם אופציה להארכה. חלל סיכמה את 2018 עם הכנסות של כ-80.1 מיליון דולר, ורווח של כ-14.9 מיליון דולר. את הרבעון הראשון של השנה סיכמה החברה עם הכנסות של 20.2 מיליון דולר והפסד של 2.3 מיליון דולר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x