$
תקשורת

ניתוח כלכליסט

המחיקה בפלאפון היא לא הטלטלה האחרונה בשוק הסלולר

המחירים שמשלמים הצרכנים ברצפה וחברות התקשורת מדווחות בדו"חותיהן בעיקר על הפסדים; כל זה קורה דווקא בתקופה בה חברות הסלולר נדרשות להשקעות עתק בשדרוג רשתות דור 4 שלהן ובהקמת רשתות דור 5; למרות החששות, לא נערך אף שינוי או תיקון שיעזרו להן להשתקם

אביאור אבו 19:5229.07.19
שוק הסלולר חווה טלטלה עמוקה זה מספר שנים ומתחוללים בו שינויים דרסטיים כתוצאה מהרפורמות שנערכו בו. התחרות משתוללת, המחירים שמשלמים הצרכנים ברצפה וחברות התקשורת מדווחות בדו"חותיהן בעיקר על הפסדים. ההשלכות השליליות של החזון של שר התקשרות לשעבר, משה כחלון, לא מהדהדות רק עם פרסום הודעת בזק הערב (ב') בנוגע למחיקה אפשרית של עד 1.1 מיליארד שקל בפלאפון. ולמרות החששות – לא נערך אף שינוי או תיקון שיעזרו לחברות להשתקם.

 

 

 

במאי 2012 החלה ירידה דרסטית במחירי החבילות בעקבות כניסתן של שתי מפעילות חדשות: גולן טלקום ו-HOT מובייל. החברות הציעו חבילות ללא הגבלה ב-99 שקל ומשם הירידה לתהום היתה מהירה וחדה. במקביל, החלו גם פעילותם של מפעילים וירטואליים כמו רמי לוי תקשורת ו-019 טלזר. כך, הפכו פלאפון, סלקום ופרטנר בין רגע מחברות יוקרתיות שמרוויחות הון עתד ומחלקות דיבידנדים בפראות – לחברות שכבודן אבד. עם זאת, אותות האזהרה לא מנעו ממשרד התקשורת להוסיף רק לפני כשנה מפעיל שישי בשוק – המותג we4g של חברת אקספון, ששבר את השוק והציע חבילות לכל החיים במחירים הפסד.

 

חזי בצלאל מאקספון חזי בצלאל מאקספון צילום: דנה קופל

 

ההכנסות ממגזר הסלולר קטנו בשנת 2018 ב-5.6%. זאת לאחר שהכנסות המגזר בשנת 2017 התכווצו ב-4.5%. התחרות העזה בין החברות נעה סביב נפח הגלישה הכלול בחבילת הבסיס, שהביאה למעבר גבוה של מנויים בין המפעילים הסלולריים, מה גרם לשחיקה משמעותית של ההכנסה הממוצעת למנוי (ARPU). כך, מרמה של כ-170 שקל ב-ARPU בשנים 2010-2006, נרשמה ירידה חדה בהכנסה זו לכ-70 שקל בשנים 2018-2015. כיום, מציעות החברות חבילות בנפחים של 100 ג'יגה בייט במחיר של 29 שקל בלבד – מחיר ממנו החברות לא רואות שקל רווח, לכל הדעות. במקביל לכך, שיעורי הנטישה הממוצעים קפצו מטווח של 15%-19% בשנים 2010-2006, לטווח של 35%-40% בשנים 2018-2015.

 

 

זאת ועוד, פתיחתן של חנויות רבות המוכרות ציוד קצה ביבוא מקביל הביאה לירידה במכירות של מכשירים סלולריים ושל ציוד הקצה הסלולרי הנמכר על ידי המפעילים עצמם. השקת מותגים סיניים לצד השקת דגמי מכשירים ברמות מחירים נמוכות אצל יצרנים אחרים הביאה לירידה בהכנסה הממוצעת למכשיר. ביטול מס הקנייה על מכשירים סלולריים מיובאים, שעמד על 15% משווי המכשיר, תרם אף הוא לירידה בהכנסה הממוצעת למכשיר.

 

המשבר בשוק הסלולר מגיע בתקופה בה חברות הסלולר נדרשות להשקעות כבדות בשדרוג רשתות דור 4 שלהן ובהקמת רשתות דור 5, אך לא עומד בפניהן תמריץ מספק על מנת לבצע את התהליכים ללא השתהות. הרגולטור נדרש להבין כי יש להגיע לנקודת איזון חדשה בין רמת התחרות הטכנולוגית ובין רמת התחרות על המחיר.

 

 

אם לא יעשו צעדים דרסטיים, כמו מיזוגים שיבוצעו וולונטרית, חברות הסלולר ייפגעו קשות. ולא מדובר בעתיד הרחוק.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x