שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
תעופה וחלל

סודות הטיסה

שלא נדע מצרות: מה עושים אם נוסע מת באמצע הטיסה?

המקרים נדירים מאוד, אך עדיין קורים - וצוותי הדיילים צריכים להתמודד עם המצב הלא נעים; לפעמים מועבר המנוח אל המחלקה הראשונה ומכוסה שם, ולעתים אף נאלץ אחד הדיילים לשבת לצד הגופה. ואולם, בעבר היה נוהל מקאברי ומשונה בהרבה

שירות כלכליסט 08:0629.12.18
אתם באמצע טיסה, בגובה של 30 אלף רגע מעל הקרקע ורחוקים עוד שש שעות מהיעד, אבל אז מתברר כי אחד הנוסעים האחרים במטוס מת. מעבר לדאגה לו ולבני משפחתו, צריך גם להתמודד עם שאלה פרקטית יותר - מה עושים איתו?

 

 

מקרי מוות על מטוסים קורים לעיתים רחוקות בלבד, בין השאר מכיוון שאנשים חולים מאד לא מורשים לטוס, לכן, ההנחיות במקרים כאלה הן לא ברורות לגמרי לעומת ההנחיות הנוגעות לטיפול בנוסעים שיכורים או אפילו בתינוקות צורחים.

 

מוות בטיסה - מה עושים הדיילים? מוות בטיסה - מה עושים הדיילים? צילום: שאטרסטוק

 

 

"אי אפשר לשים נוסע מת בשירותים", הדגישה מנהלת הכשרת צוות האוויר בחברת התעופה בריטיש איירוויז, שהשתתפה בסרט דוקומנטרי של ה-BBC על החברה. "זה חסר כבוד והגופה לא תהיה חגורה לנחיתה. אם תיפול לרצפה יצטרכו לפרק את המטוס כדי להוציא אותה". ההסבר המקברי שלה מתייחס לאפשרות של צפידת מוות, כלומר התקשחות של השרירים שלא יאפשרו הזזה שלה. לדבריה, בתרחיש האופטימלי, מושיבים את הגופה באחד המושבים, אם כי היא מודה שמבחינת הדייל שיידרש לשבת כל הטיסה ליד הגופה מדובר בחוויה "קשה". בכל מקרה, לאחר שמושיבים את הגופה במושב הפנוי, יש לכסות אותו בשמיכה עד הצוואר. אם יש מקום במחלקה ראשונה, לרוב שם ינסו למקם את הנוסע המת. הנוסעים באזור יעודכנו במצב, וקרוב לוודאי שיפוצו.

 

ב-2006 מת נוסע בטיסה של החברה מלונדון לבוסטון, והוא הונח במחלקה הראשונה למשך שלוש שעות. "ארבעה דיילים נאלצו להרים את הבחור המסכן, סיפר באותו הזמן אחד הנוסעים לדיילי מייל. "אבל הוא היה כבד מדי בשבילם, אז נוסע נוסף הושיט יד והם הושיבו אותו, עטפו אותו בשמיכה, חגרו אותו והשעינו את הכיסא לאחור. הראש שלו היה חשוף ונשען לצד אחד, זה כמעט נראה כאילו הוא ישן". הנוסע הודה שלא הרגיש בנוח בסיטואציה "אבל רוב הנוסעים התנהגו בצורה מאד בריטית ופשוט התעלמו והתנהגו כאילו הכל כרגיל".

 

אולם, אם אין מקום פנוי במחלקה ראשונה או בכל המטוס אפילו, הנוסע המת עלול למצוא עצמו במעבר. כך קרה בטיסה של חברת אזול אייר ב-2016, אז מתה בפתאומיות נוסעת חולת סוכרת. לדיילים לא נותרה ברירה אלא להניח אותה במעבר ולהתנצל בפני שאר הנוסעים. הם כיסו אותה בשמיכה. לאחר הנחיתה, הגופה מורדת מהמטוס לאחר שכל הנוסעים עזבו.

 

אף שמדובר בתופעה נדירה, עדיין צצים כל כמה זמן סיפורים על תקריות דומות. למשל, הנוסעת אנה אנסרי כתבה בקוורה כי בחלק האחרון של טיסה של 11 שעות מפרנקפורט לסינגפור, אחת הנוסעות הפסיקה לנשום. "הנוסעים שישבו מסביבה ישר הועברו למקומות אחרים, והשכיבו אותה על כל השורה. ברגע שנקבע שאין שום דבר שאפשר לעשות, הם כיסו את הגוף שלו (אבל לא את הראש) בסדין, והטיסה המשיכה כסדרה", סיפרה.

 

 

 

עם זאת, בבריטיש איירוויז הודו כי בעבר ויתרו על עניין כיסוי הגופה ופשוט ניסו לגרום לה להיראות כנוסע רגיל שנרדם. "זה מה שנהגנו לעשות לפני הרבה שנים, היינו שמים לידם כוסית של ג'ין וטוניק, עיתון וכיסוי עיניים", סיפרה המדריכה, אך הדגישה שהנוהל שונה מאז.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x