$
הקברניט

סודות הטיסה

כבר ישבנו במטוס, למה מתעכבים כל כך הרבה לפני ההמראה?

פקקי תנועה על הקרקע ובאוויר גורמים למטוסי הנוסעים להתנהל בעצלתיים בין מסלולי נמל התעופה זמן רב לפני ההמראה המיוחלת. למה זה קורה, מהו הזמן הארוך ביותר שמותר לחברת התעופה להשאיר אתכם כך במטוס והאם אתם זכאים לפיצוי?

שירות כלכליסט 08:0210.11.18

העלייה למטוס לקראת טיסה היא לרוב חוויה מרגשת, אבל במקרים רבים ההתרגשות מתחלפת במהירות בתסכול ואכזבה: אחרי שמתיישבים, מתחילים בנסיעה איטית ומפוהקת על המסלול, ולכל הנוסעים עובר אותו הדבר בראש: "נו, שימריא כבר!". מדוע צריך לפעמים לחכות עשרים דקות ויותר עד שאפשר כבר להמריא?

 

 

הסיבה העיקרית היא פקקי תנועה: יש עומס המראות ונחיתות בנמלי תעופה רבים, שמאלץ את כל המטוסים להמתין על הקרקע. רוס איימר, טייס לשעבר ביונייטד איירליינס ומנכ"ל חברת ייעוץ לחברות תעופה סיפר לאתר thepointsguy שבשדות התעופה הגדולים יכולים להמתין בין 50 ל-60 מטוסים לאישור המראה לאחר שעזבו כבר את שער העלאת הנוסעים. "הדוגמה הקשה ביותר היא של JFK בשיא עונת הקיץ או בעת סופת רעמים, אז יכולים לחכות מאות מטוסים בתור", הסביר. לדבריו, במדינות קרות המצב בעייתי בשל הצורך בהמסת קרח מפני המסלול ומכנפי המטוסים.

 

 

פקק על המסלול בנמל התעופה JFK פקק על המסלול בנמל התעופה JFK צילום: שאטרסטוק

 

 

באופן כללי, ברגע שמטוס יוצא מהשער, הוא מקבל זמן המראה אותו אסור לו לפספס, אחרת יצטרך לחזור לקבל עוד דלק, ואז העיכוב רק מתארך. האפשרות היחידה להימנע מהמתנה היא מקרה רפואי דחוף. דניס טאג'ר, קברניט באמריקן איירליינס ודובר איגוד הטייסים האמריקאי, הוסיף שהכל נובע מכך שיש עומס רב מדי של מטוסים בשמיים. "יש מספר מוגבל של שערים, אבל הנטייה של מי שמנהל את הטבלאות והמודלים הוא לדחוס מספר לא ייאמן של מטוסים לתוך פרקי זמן מצומצמים. ככה שאם יש בעיה במזג האוויר, זה יכול ליצור בלגן מתגלגל".

 

עיכובים לא קורים רק בהמראות: מסיבות דומות, מטוס שכבר נחת עלול למצוא עצמו מחכה על המסלול לפני שהוא מקבל אישור להגיע לשער. "קשה להחליט איזה עיכוב מעצבן יותר", נד טאג'ר. "זה כמו לנסות להחליט איזה חלק בשבי מעדיפים. אבל עלי לומר שאחרי מסע ארוך כשכבר כל כך קרובים וכולם נושמים לרווחה, אז השעון מתקתק".  

 

 

בחורף זה אפילו יותר בעייתי בחורף זה אפילו יותר בעייתי צילום: רויטרס

 

 

ב-2010 לאחר שנה קשה במיוחד של עיכובים שבה דיווחו בארה"ב על יותר מ-500 טיסות שנתקעו על המסלול למשך יותר משלוש שעות, החמיר משרד התחבורה האמריקאי את החוקים. כיום חברות תעופה אמריקאיות שנושאות 30 ויותר נוסעים אינן מורשות להשאיר את המטוסים שלהן במשך יותר משלוש שעות על מסלול ההמראה מבלי לאפשר להם לעזוב את המטוס, במידה ומדובר בטיסה פנימית; במקרה של טיסה בינלאומית זמן ההמתנה עומד על 4 שעות.

 

 

 

יוצאים מהכלל לפרק הזמן מתקבלים רק מסיבות של בטיחות וביטחון. החוקים מחייבים גם את חברות התעופה לספק לנוסעים לאחר שעתיים של המתנה אוכל ושתייה ולוודא שהשירותים פועלים, ובמקרה הצורך לספק טיפול רפואי. באירופה החוקים קצת שונים והאפשרות לרדת מהמטוס ניתנת רק לאחר חמש שעות עיכוב. עם זאת, חברות התעופה חייבות לספק מיזוג אוויר, מים ושירותים כבר לאחר שעה אחת בלבד.

 

 

 

חברות שלא עומדות בחוקים מסתכנות בקנסות כבדים, שמתחילים ב-27,500 דולר לנוסע, ולכן אכן נרשם שיפור מאז נכנסו לתוקף - מספר התקריות של מטוסים שנתקעו שעות על מסלול ההמראה פחת מאז 2010.  

 

 

 

 סאות'ווסט לדוגמה חטפה קנס של 1.6 מיליון דולר ב-2015 על הפרות בשדה התעופה מידוויי אינטרנשיונל בשיקגו. הקנסות גם גרמו לכך שחברות מעדיפות כעת לבטל טיסות מאשר לעקוף את זמן ההמתנה המותר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x