$
הקברניט

סודות הטיסה

מה רואים טייסים בלילה, והאם מטוס צריך אורות קדמיים?

לכל מטוס נוסעים יש מספר פנסים שפועלים בטיסת לילה, אך הם לא נועדו להאיר לטייסים את דרכם - כי אם לסייע בזיהוי המטוס באוויר. מה תפקיד כל פנס, למה הצבעים שלהם שונים ומה רואה טייס מחלונו בשמיים החשוכים?

שירות כלכליסט 08:1927.10.18

כל מי שצפה אי פעם בכוכבים יודע שמטוסים משתמשים באורות בזמן הטיסה. אך אורות הלד החזקים, אותם ניתן לראות בגובה 35,000 רגל, אינם אורות דרך שמראים לטייס את נתיב הטיסה; מטרתם אחרת - לאפשר לטייסי מטוסים אחרים לזהות את הכלי באוויר. בגבהי שיוט, מטוסים לא משתמשים באורות דרך במובן המקובל של המילה.

 

 

"הרבה פעמים כשטסים מעל האוקיינוס בלילה, לא רואים דבר מבעד לשמשה במשך שעות חוץ מאפלה", אמר הטייס ומדריך הטיס טים סנדרס לטלגרף הבריטי. "כשטייסים לומדים את אומנות הטיסה, עליהם לעשות את המעבר לשימוש במכשירי הטיסה, חיישני הניווט וחיישני מזג האוויר שמחליפים את חוש הראייה הרגיל שלהם בתנאי לילה או עננות".

 

מה רואים בלילה? עד שמגיעים לנחיתה, כלום ושום דבר מה רואים בלילה? עד שמגיעים לנחיתה, כלום ושום דבר צילום: שארטסטוק

 

 

למרות שלמטוסים אין אורות דרך במובן המסורתי שלהם, יש להם מגוון אמצעי תאורה שכל אחד משמש לפעולה אחרת. האורות הדומים ביותר לאורות הדרך במכונית שלנו הם אורות הנחיתה שמופעלים ע"י הטייסים כשהם מתקרבים לשדה התעופה. האורות האלה ממוקמים במקומות שונים במטוסים שונים, בין אם בכנפיים או בגוף המטוס. האורות האלה לא רק עוזרים לטייס לנחות בלילה אלא גם הופכים את המטוס ליותר בולט עבור כל מי שנמצא בסביבה. כדי להתבלט עוד יותר ישנם טייסים שמהבהבים באורות בגישה לנחיתה או לאחר שהורידו את הגלגלים, כדי ליידע בכך את מגדל הפיקוח.

 

 

אורות נחיתה בפעולה אורות נחיתה בפעולה צילום: שארטסטוק

 

 

אורות נוספים על המטוס כוללים לדים ירוקים ואדומים על כל כנף שמראים למטוסים אחרים בלילה באיזה כיוון טס המטוס, כשירוק תמיד נמצא בצד ימין, ואדום בשמאל. ישנם גם אורות מסתובבים נגד התנגשות בראש ובתחתית גוף המטוס שמפיקים אורות כתומים ואדמדמים, והם פועלים כל זמן שמנועי המטוס עובדים. כך יכול כל טייס לדעת לאן נע מטוס בטווח הראייה שלו גם בחשכה.

 

 

 

"רובנו חושבים ששדות תעופה הם מקומות מוארים למדי, וזה נכון לגבי החזיתות של רוב הבניינים שסביב הטרמינל", כתב מארק ונהונאקר בספרו "איך להנחית מטוס". "אבל מסלולי ההסעה וההמראה מוארים בכזו עדינות שזיהוי שדה תעופה בלילה, במיוחד באזור אורבני, מצריכים לפעמים לחפש דווקא את הנקודה החשוכה ביותר שנראית. וכשמתקרבים אליה, כולנו תקווה שאורות הגישה והמסלול יהיו ברורים דיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x