שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
הייטק והון סיכון

למה אתה חושב שהאווירה אצלך בסטארט-אפ כל כך מיוחדת?

כל היזמים בטוחים שאצלם העובדים כמו משפחה, שהם מחייכים כל הדרך למשרד ומאמינים במוצר ובערכי החברה - ושזה אחד הדברים הכי מיוחדים אצלם. אז אם כולם מיוחדים באותה צורה, אף אחד לא מיוחד. מה מקור הטעות הזו, מדוע היא מזיקה לחברות ואיך ניתן להימנע ממנה?

ניצן סדן 19:3209.07.18
העולם מלא בסטארט-אפים; בישראל לבדה ישנם אלפים מהם, שלא פעם מציעים פתרונות דומים לאותם השווקים. חשוב מאוד ליצור ולהבליט בידול, ולא רק כדי למשוך לקוחות ומשקיעים: גם העובדים רוצים להגיע לחברות הכי מיוחדות, שגם הכי נעים לעבוד בהן.

 

 

לדברי ד"ר אדם גרנט, מומחה בפסיכולוגיה ארגונית שמייעץ לסטארט-אפים ברחבי העולם, כל יזם שהרים חברה בטוח שהיא מיוחדת. וכשיישאל מה עושה את החברה לכזו, יגיד שהסוד הוא בתרבות הארגונית. כמעט כל מנכ"ל ששאל גרנט ענה שהעובדים הם כמו משפחה, שהם מאמינים במוצר ובערכי החברה, מגיעים בבוקר עם חיוך והולכים בערב עם חיוך. וזה, לדעת המייסדים, היתרון האנושי שהופך את החברה לטובה ושונה מכל מתחרותיה.

 

 

 

 

זה חתיכת אבסורד: אם כולן חושבים שהם מיוחדים מאותן סיבות - ולדברי גרנט הטיעונים חוזרים על עצמם כמעט מילה במילה - בעצם, אף אחד אינו מיוחד.

 

החברה שלך אינה פתית שלג החברה שלך אינה פתית שלג צילום: משאטרסטוק

 

 

הוא מסביר שמדובר בכשל, משום שבעוד המנכ"ל מתפייט על אווירת עבודה וערכי חברה, יודעים עובדיו את האמת. והם, אם יישאלו בידי מכר, יענו שאווירת העבודה היא רגילה - ולא בהכרח משהו ששווה לעזוב בגללו מקום עבודה ולהצטרף.

 

סוגיית גיוס העובדים היא קריטית עבור יזמים בכל שלבי הפעילות: בתחומים מבוקשים כאבטחת מידע, למידת מכונה ואחרים משכורות הבסיס גבוהות מטבען. מפתחים מוכשרים יודעים שירוויחו טוב בכל חברה אליה יגיעו - ולכן, יבחרו באחת עם מוצר מעניין, אפיקי קידום טובים וכן, גם אווירת עבודה משובחת.

 

חברות גדולות כאמזון, גוגל, מיקרוסופט ופייסבוק תמיד יוכלו להציע משכורות טובות יותר מסטארט-אפים, ולכן עניין האווירה כה חשוב: כל נקודה לזכות הסטארט-אפ שירשום המועמד תשפר את הסיכוי שיחתום דווקא אצלו.

 

גרנט טוען שהתפיסה השגויה של המנכ"לים נובעת מכך שנוצר אצלם מעין בור מודיעיני: הם מודעים למוצרי המתחרה, ללקוחות שהשיג או איבד, לסבבי גיוס שלו ולפרטים אחרים - אך אין להם מושג על אווירת העבודה אצלו.

 

זה לא מידע שקשה להשיג: כל שצריך לעשות זה לשלוח איש מודיעין עסקי שיסתובב בכנסים ואירועים, וישב לכוס בירה עם עובדי המתחרים. בשיחה פתוחה אפשר ללמוד המון על אווירת העבודה והתרבות העסקית של היריב.

 

 

 

בלי המידע הזה, אין טעם לטעון שהסטארט-אפ שלך הוא פתית שלג ייחודי בכל הנוגע לחוויית עבודה וערכים. העובדים יודעים את האמת ומדברים ביניהם, ויוכלו בקלות לגלות האם יש אמת בהצהרות ההנהלה. בחברות בשלבי פעילות מוקדמים כלל לא חושבים על כך; המייסדים סבורים לא פעם שעניינים כאלה יצריכו התייחסות רק כשתגדל החברה משמעותית. ואולם, בלי תובנות על סוגיות כ"א שכאלה, לא מן הנמנע שעד שזה יקרה, תאויש החברה באנשים פחות מתאימים - מה שיפגום ביכולתה לצמוח.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x