• תפריט
הקברניט

מה פירוש התמרורים למטוסים שאנו רואים לפני ההמראה?

בעודנו מתגלגלים במטוס מהטרמינל למסלול ההמראה, אנו עוברים על פני שלטים רבים שפזורים ברחבי השדה. מה משמעותם, איך קוראים אותם ומדוע הם כה חשובים לבטיחות המטוס כשהוא על הקרקע?

ניצן סדן 08:1823.06.18
סיימתם את ביקורת האבטחה, ביליתם בדיוטי פרי ועליתם למטוס - אך יש עוד זמן לפני שתמריאו. בנמלי תעופה גדולים רבים מחכה לכם לפעמים רבע שעה עד חצי שעה של התגלגלות בעצלתיים בין מסלול למסלול. מבעד לחלון תראו את נמל התעופה ומדשאות השדה - ומדי פעם, גם תמרורים מוזרים.

 

 

הם מציגים אותיות ומספרים, ונראים כמו סיסמאות או מס"דים. ואולם, יש להם משמעות - והיום אספר לכם מהי.

 

מה זה אומר? מה זה אומר? צילום: שאטרסטוק

 

 

נמלי תעופה הם מסובכים מאוד; לכל מסלול יש כמה כבישי גישה שמתפצלים ממנו, ודיוק התנועה חייב להיות מושלם. אחרת עלול מטוס אחד לתת נשיקה קטנה בכנפו של מטוס אחר - מה שעולה מיליוני דולרים לתקן ואף מסכן חיים.

 

אז מה בתמרורים? הביטו בתמרור זה. הוא מציג בצהוב את הכבישים שמסתעפים מהצומת אליה נסע המטוס - ובשחור את הכביש שעליו להמשיך בו כדי להגיע למסלול שהקצה לו מגדל הפיקוח.

 

 צילום: FAA

 

 

יש עוד סגנון של תמרורים, שמזהיר מפני הצטלבות עם מסלול המראה. הוא מראה לטייס שעליו לעצור את המטוס ולקבל אישור להמשך תנועה.

 

תמרור עצירה תמרור עצירה צילום: שאטרסטוק

 

 

כל טייס נדרש ללמוד את מבנה נמלי התעופה אליהם הוא טס, אך מגדל הפיקוח עוקב אחר תנועת כל מטוס ומסייע בהכוונתו למקום הנכון. הדיוק הוא קריטי ביותר:

במקרים קיצוניים, עלולים למצוא עצמם שני מטוסים על אותו מסלול, מה שעלול לגרום להתנגשות.

 

 

 

למעשה, התאונה הקטלנית ביותר בהיסטוריה של התעופה קרתה ב-1977 בטנריף, כשמטוס ג'מבו אחד פשוט המריא אל תוך מטוס ג'מבו אחר שנסע מולו על המסלול. התאונה ההיא קרתה גם בשל טעות של אחד הטייסים ותנאי ראות קשים, אך קושי התנועה בין המסלולים שיחקה אף היא תפקיד.

לכל הכתבות של מדור הקברניט
בטל שלח
    לכל התגובות
    x