$
חדשות טכנולוגיה

מכה לדואופול? אמזון מרימה מסך בישראל

ענקית המסחר המקוון מרחיבה את שירות הווידיאו שלה לישראל, אך תציע תוכן מצומצם. פרטנר תיכנס גם היא לתחרות בקרוב עם ממיר מבוסס אנדרואיד TV ויכולת הקלטה

הראל עילם, עומר כביר ומאיר אורבך 09:0415.12.16

שוק הטלוויזיה שנשלט ברובו על ידי HOT ו־yes קיבל אתמול דחיפה משמעותית משני כיוונים: הראשון, פרטנר חשפה שמיזם הטלוויזיה שלה, שיושק במחצית 2017, יבוסס על אנדרואיד TV, והשני ואולי המעניין יותר מכיוונה של אמזון — המתחרה המובילה של נטפליקס הודיעה שתכניס את שירות אמזון פריים וידיאו ל־200 מדינות נוספות, ובהן ישראל.

 

בדומה לשירות המתחרה של נטפליקס, אמזון מאפשרת לגולשים גישה בלתי מוגבלת למאגר נרחב של סרטים ותוכניות טלוויזיה תמורת תשלום חודשי. המחיר הרשמי עומד על 9 דולר לחודש, ואמזון תציע תוכנית היכרות ללקוחות בישראל ומדינות נוספות — שבוע ניסיון בחינם, שאחריו הלקוחות משלמים 3 דולר בחודש בלבד עבור הרשמה מראש ל־6 חודשים.

 

 צילום: איי פי

 

השירות של אמזון אמנם זול משמעותית מזה של נטפליקס, שעולה בין 8 ל־12 דולר לחודש, בהתאם לאיכות הצפייה בתכנים, אך ההבדל המהותי הוא בתוכן, שם לנטפליקס יש יתרון מוחץ. אפילו בישראל, שם היצע התוכן שנטפליקס מציעה קטן משמעותית מזה שזמין לקוח אמריקאי, יש לנטפליקס למעלה מ־150 סדרות מקור שזמינות באופן בלעדי ומאות סדרות בכלל, לעומת שבע סדרות מקור בלבד באמזון, ועוד כמה עשרות סדרות נוספות, רובן ישנות כגון "סיינפלד". ברשימה של נטפליקס ישנן סדרות מופת, כגון "Daredevil", "מרקו פולו", "בית הקלפים" ו"מראה שחורה". אמזון ידועה בעיקר בסדרת המדע־בדיוני המצוינת "האיש במצודה הרמה", שהיא אולי הישג קולנועי, אבל אינה יכולה להתחרות בהיצע של נטפליקס. נטפליקס מציעה כבר מאות סרטים ותוכניות טלוויזיה עם כתוביות בעברית, ואפילו כמה סדרות מקור ישראליות — ואף אינה פוסלת את האפשרות של הפקת תוכן עצמאית בישראל. אמזון מציעה גם היא כמה תוכניות עם כתוביות בעברית, וכמה עם דיבוב לעברית.

 

התוכן הוא, בסופו של דבר, מה שיכריע את המלחמה הגדולה על ארנק המשתמשים. זוהי מלחמה שמתרחשת לא רק בישראל, אלא בכל העולם. לנטפליקס יש כיום למעלה מ־86 מיליון משתמשים, אבל היא פרצה לתודעה רק ברגע שהצליחה להציע מאגר תוכן גדול שבאמת יכול להתחרות בחבילות הערוצים היקרות להחריד בארצות הברית.

 

למרות זאת, אמזון מציעה בעולם את שירות הפריים המלא שלה תמורת 99 דולר לשנה (בדומה לעלות החודשית הזולה ביותר של נטפליקס), במסגרתו יכולים לקבל הלקוחות שירותים נוספים מאמזון כמו שטח אחסון בענן, שירות הזרמת מוזיקה ומשלוחי אקספרס בחינם. אמזון גם מציעה כמה שירותים נוספים שאינם זמינים בנטפליקס — האפשרות לרכוש תכנים נוספים בתשלום לפי דרישה (כגון סרטים במתכונת VOD), חבילות ערוצים של HBO ו־Showtime תמורת תשלום חודשי נוסף (אפשרות שאינה קיימת כרגע בישראל) וכן X-ray — כלי המאפשר לצופים לקבל מידע נוסף על הסדרה, פס־הקול והשחקנים שמופיעים על המסך.

 

לתוך השוק הזה תיכנס בקרוב גם פרטנר. מעט מאוד ידוע כרגע על המאמצים של פרטנר בתחום — לא ידוע אילו תכנים היא תציע, קטגוריות מחיר או אפילו מתי המוצר שלה צפוי לשוק. כל מה שידוע הוא שפרטנר תשתמש במערכת ההפעלה אנדרואיד TV, מערכת ההפעלה של גוגל לטלוויזיות חכמות וממירים, בממיר של LG עם יכולת הקלטה ושטח אחסון גבוה. לדברי פרטנר, הם עבדו בשיתוף פעולה עם גוגל על מנת להתאים את ממשק ההפעלה של המערכת לצרכים שלהם. "התוצאה היא חבילה אחת שכוללת גם את התוכן שלנו ואת הערוצים, וגם את הגן הפתוח, האפליקציות והגישה לעולמות אחרים והפיצ'רים של גוגל שמשלבים בין המערכת שלנו לתוכן הפתוח. זה ממיר עם שירות טלוויזיה אמיתי. לא סטרימר ולא אפליקציה", אמר ל"כלכליסט" גורם בפרטנר. אף שבחברה לא אומרים זאת באופן מפורש, נראה שהשירות החדש צפוי גם לכלול יכולות חיפוש, שיתבססו כמובן על מנוע החיפוש של גוגל.

 

חברות הטלוויזיה הוותיקות, ניתן להעריך, יצטרכו להשתפר אף הן בתחום התוכן. סלקום TV, שהושקה לפני שנתיים, הצליחה בהתמדה לייצר לעצמה נתח שוק של 100 אלף בתי אב, בזמן ש־HOT ו־yes מאבדות לקוחות. עם זאת, ההכרזה הגדולה של נטפליקס לא זעזעה את השוק הישראלי ב־2016, וקשה להאמין שפרטנר או אמזון יעשו זאת ב־2017. אבל בהחלט ניתן לקוות שהכניסה של אמזון תדחוף את השחקניות לשפר את ההיצע ולהוזיל מחירים. אז, כבר, אולי נתחיל לראות שינוי אמיתי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x