$
חדשות טכנולוגיה

פרשנות

פייסבוק עולה על דרך המלך, בדרכה לאתגרים חדשים

הדו"ח הרבעוני של הרשת החברתית מראה שיפור ברווחיה מתחום המובייל, בעבר נקודת חולשה של החברה. עם זאת, שיעור הצמיחה שלה באירופה ובארה"ב נמוך למדי ומשתמשים במדינות בהן קצב הצמיחה גבוה מספקים רווח נמוך יחסית

עומר כביר 13:2902.05.13

אם יש דבר אחד שאפשר ללמוד ממנו מהדו"ח הרבעוני של פייסבוק, הוא שמצבה של החברה בגזרת ההכנסות טוב יותר מכפי שמשתקף במחיר המניה. בשלושת החודשים האחרונים התייצבה מניית פייסבוק על 27 דולר, בלי תנודות משמעותיות מדי לכאן או לכאן.

ואולם, הדו"ח שפרסמה אתמול הרשת החברתית הגדולה בעולם דווקא מלמד על החברה שנמצאת במגמת צמיחה יציבה, ומצליחה להתמודד עם מה שהיא עצמה הגדירה כנקודת חולשה משמעותית - הפעילות בתחום המובייל.

 

צומחת ומפתיעה לטובה. פייסבוק צומחת ומפתיעה לטובה. פייסבוק

 

לפי הדו"ח, הכנסות החברה רשמו גידול מרשים של 38% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה והגיעו ל-1.46 מיליארד דולר, כאשר הרווח הנקי גדל ב-7% ל-219 מיליון דולר. מספר המשתמשים היומי גדול ב-26% ל-665 מיליון איש, וזה החודשי רשם גידול שנתי של 23% ל-1.11 מיליארד. ואולם, הגידול הבולט ביותר היה בתחום המובייל, שם גדל מספר המשתמשים החודשי בשיעור של 54% ועמד נכון לסוף מרץ על 751 מיליון איש.

 

גידול זה הוא גורם מרכזי לגידול בהכנסות החברה, ואכן לפי הדו"ח ההכנסות ממובייל כבר מהוות 30% מהכנסות פייסבוק מפרסומות – 375 מיליון דולר ברבעון האחרון. זאת, לעומת 23% מההכנסות מפרסומות ברבעון הקודם.

 

לקראת הנפקתה, התריעה פייסבוק על חולשתה בתחום המובייל וציינה אותה כאחד מגורמי הסיכון שלה. כעת, כמעט שנה אחרי ההנפקה (שבוצעה ב-17 במאי 2012) נראה שפייסבוק נמצאת על דרך המלך ומצליחה לחזק את פעילותה במובייל והן את ההכנסות ממנה.

 

הנפקת פייסבוק הנפקת פייסבוק צילום: רויטרס

 

מהלך נרחב בזירת המובייל

 

חלק ניכר מהצלחה זו יש לייחס לרכישת אינסטגרם, שהביאה לפייסבוק מספר גדול של משתמשי מובייל צעירים. החברה גם נקטה בצעדים ניכרים על מנת להגביר את הנוכחות של הרשת החברתית עצמה במובייל והשיקה שדרוגים ניכרים לאפליקציית המובייל שלה ששיפרו משמעותית את חוויית השימוש שלה.

 

מגמה זו צפויה להימשך גם ברבעון הקרוב: פייסבוק Home, אם תזכה להצלחה, צפויה להאריך את הזמן בו צורכים המשתמשים מידע מפייסבוק, והשדרוג הצפוי לאפליקציות המובייל, עם המעבר לניופיד החדש שעתיד להתבצע בקרוב, יכול להגביר את המשיכה של האפליקציה וגם להציג מודלי פרסום חדשים.

 

אלו, בתורם, צפויים להגדיל את הכנסות פייסבוק ממובייל ולא יהיה זה בלתי סביר להעריך שבעוד רבעונים ספורים מרבית הכנסות החברה כבר יגיעו מפלטפורמה זו.

 

פייסבוק Home. צפויה לתרום לרווחי החברה מתחום המובייל פייסבוק Home. צפויה לתרום לרווחי החברה מתחום המובייל

 

אבל במקום אחר בדו"ח ניתן לראות תמונה מדאיגה לגבי עתיד הגידול בהכנסות פייסבוק, שמתגלה רק אחרי הצלבה בין שני נתונים נפרדים. הראשון: הצמיחה בפייסבוק לפי חלוקה גיאוגרפית. ברבעון האחרון, עיקר הצמיחה במספר המשתמשים בפייסבוק הגיעה מחוץ לצפון אמריקה ואירופה.

 

בצפון אמריקה גדל מספר השתמשים הפעילים בחודש ב-2 מיליון בלבד ל-195 מיליון, ובאירופה רק ב-8 מיליון ל-269 מיליון. באסיה, לעומת זאת, זינק מספר המשתמשים ב-21 מיליון ועמד על 319 מיליון בסך הכול, ובשאר העולם נרשם זינוק מרשים של 23 מיליון ל-327 מיליון משתמשים.

 

להוון את גולשי העולם השלישי

 

לכאורה, נתונים מרשימים: פייסבוק מצליחה לרשום צמיחה בשווקים חדשים ומתפתחים ולפצות בכך על הרוויה אליה הגיעה במדינות המערב. ואולם, יש חשש משמעותי שצמיח זו לא תתורגם בצורה ישירה לגידול בהכנסות. כי דווקא באזורים בהם רושמת פייסבוק את הגידול הבולט ביותר במספר המשתמשים, ההכנסה ההמוצעת מכל משתמש היא הנמוכה ביותר. בשעה שההכנסה הממוצעת ממשתמש עומדת בצפון אמריקה על 3.5 דולר ובאירופה על 1.6 דולר, באסיה מדובר ב-0.64 דולר ובשאר העולם - 0.5 דולר בלבד.

 

מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג צילום: רויטרס

 

אם נבחן רק את ההכנסות שהביאו לפייסבוק ברבעון האחרון השמתמשים שנוספו, לפי אזורים, הן יראו בערך כך:

 

7 מיליון דולר בצפון אמריקה, 12.8 מיליון באירופה, 13.4 מיליון באסיה ו-11.5 מיליון בשאר העולם. בפועל המספרים יהיו נמוכים יותר, שכן לא כל המשתמשים, למשל כאלו שהצטרפו לרשת החברתית לקראת סוף הרבעון, סיפקו לחברה הכנסות לכל אורכו).

  

הדבר צריך לעורר דאגות לגבי המשך הצמיחה של פייסבוק. גם אם החברה תוסיף ותזכה להצלחה בהגדלת מספר המשתמשים שלה מחוץ לעולם המערבי, הרי שזו לא תוביל בהכרח לגידול משמעותי בהכנסות, ולמעשה העלייה במספר המשתמשים על ההוצאות הנלוות אליה יכולה להקשות על פייסבוק יותר מלהועיל לה.

 

הדבר יחייב את החברה ליצור מודלים חדשים שיאפשרו לה להגדיל את הכנסותיה בצפון אמריקה ובאירופה ואף חשוב מזה - בעיקר ליצור הכנסות משמעותיות יותר בשאר העולם. מדובר במהלך קריטי בעבור פייסבוק, שכן החברה עדיין צריכה להראות למשקיעים שהיא מסוגלת לייצר הכנסות משמעותיות שצומחות ומתבססות לאורך זמן.

 

בינתיים, בפעילותה בתחום המובייל היא הוכיחה שיש ביכולתה ללמוד ולהשתפר. בשלב הבא צריכה החברה להשקיע משאבים ניכרים על מנת לפצח את מודל ההכנסות מחוץ לצפון אמריקה ולאירופה. אם תעשה את זה בהצלחה, הדשדוש במחיר המניה יהפוך לזינוקים שישכיחו במהרה את הירידות החדות במחירה בחודשים שאחרי ההנפקה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x