$
אינטרנט

בדיקת כלכליסט

כך חסכו 5 צרכני אינטרנט 4,000 שקל בשנה

רבים מלקוחות האינטרנט אינם מודעים עבור מה הם משלמים מדי חודש לספקיות האינטרנט ובחשבוניות רבות אפשר למצוא תשלומים מנופחים או מיותרים. שיחה אחת לחברות יכולה להוזיל את החשבון החודשי משמעותית

רותי לוי 07:5821.10.12

בשבוע שחלף חסכו ביחד חמישה מעובדי "כלכליסט" 329 שקל בחודש. בחישוב שנתי מדובר בסכום של כ־3,950 שקל, שהושג באמצעות הוזלת חשבון האינטרנט שלהם. הכוונה לתשלום החודשי שמשקי הבית בישראל מחלקים בין שתי חברות: תשתית (בזק ו־HOT) וספקית הגישה (נטוויז'ן, סמייל 012 וכו'). מתברר כי גם לקוחות שמתעדכנים דרך קבע בזכויותיהם הרגולטוריות, נאבקים להורדת דמי הניהול בקרנות הפנסיה ומחירי הנדל"ן, וסוערים על עליית מחירי המלפפונים והקולה -מתנהגים לא פעם בשאננות גמורה בנוגע לחשבון האינטרנט שלהם.

במסגרת ניסוי שנערך במערכת הצגנו לעובדים כיצד טלפון אחד לספק השירות יכול להשיב אליהם כספים מיותרים בגובה של עשרות שקלים בחודש. גילינו חשבוניות מנופחות בתשלומים למגוון שירותים מיותרים - אנטי־וירוס שכלל לא הורד למחשב או תא קולי לטלפון שאינו בשימוש. לקוח אחד אף הגדיל ושילם לחברת התשתית עבור מהירות של 5 מגה־ביט, ולספקית עבור מהירות כפולה. אצל לקוחה אחרת איתרנו מחדל מתמשך של תשלום כפול עבור תשתית.

 

חלק מהמשתתפים ידעו בבירור שהם משלמים תעריף גבוה, משום שלא עדכנו את התוכנית שלהם יותר משנה, וכתבו לנו בהתנצלות כי הם: "מוכנים לשלם עוד עשרה שקלים בחודש כדי לחסוך את השיחה עם החברה".  

 

 

ואולם, דווקא אמירה זו מעידה על חוסר הבנה מוחלט של שיטת החיוב בשוק האינטרנט - שכן המחיר השמור ללקוחות שלא עדכנו תוכנית יותר משנה עשוי להסב נזק גבוה בהרבה מעשרה שקלים. ולראיה, שיחות למוקדי השירות של החברות השונות הניבו מחירים הנמוכים בעד 70 שקל לחשבונית של ספק בודד. אך גם כשהתקשרנו כדי לחסוך חמישה שקלים בלבד, הם גילמו 20% מהחשבון.

 

למען הסר ספק, כל השיחות נעשו בשיתוף פעולה עם הלקוח וללא הזדהות כעיתונאים. "כלכליסט" מגיש חמש חשבוניות לדוגמה ואת המסקנות הנלוות.

 

בזק בינלאומי 014: איציק הסיר מחשבונו שירותים מיותרים

 

כאשר התקשרנו לברר את מהות החשבון הגבוה של איציק, הנציג הבהיר: "מחיר המבצע הסתיים בחודש שעבר ולכן ראיתם חיוב גבוה. טוב שהתקשרתם".

 

המחיר הראשוני שהוצע לאיציק דווקא היה סביר - 30 שקל עבור גלישה במהירות 12 מגה־ביט, אך תוספת לא ברורה של עשרה שקלים נגבתה ממנו מדי חודש בשנה האחרונה ושמה "שירות תמיכה פרימיום".

 

איציק לא מבין את מהות השירות הזה וכך תיארו הנציג: "זו הטבה שבה הוא יכול להתקשר למספר חינם ולקבל שירות לא רק במה שקשור באינטרנט, אלא בכל דבר טכני אחר - למשל, בעיות עם האייפון. זה חוסך הזמנת טכנאי".

 

ההצעה שקולה לכך שחברת החשמל תמכור שירות תמיכה להפעלת המיקרוגל או המזגן. ביקשנו לבטל את השירות. בהקשר זה נציין כי בחשבוניות של כל הספקיות מצאנו חבילות אנטי־וירוס ואנטי־ספאם בעוד שברשת קיימות אלטרנטיבות חוקיות, ראויות וחינמיות.

 

מסקנה: אל תתפתו לחבילות מורחבות קיימות ברשת אלטרנטיבות ראויות. אינכם צריכים לשלם תשלום מיותר לאנטי וירוס לספקית.

 

סמייל 012: ארנה הכפילה מהירות ושילמה פחות מבעבר

 

ארנה ביקשה לשדרג מהירות והפתרון הפשוט שהציעה הנציגה הוא שדרוג ללא תוספת עלות. היא התעקשה כי מדובר במחיר טוב, אך אנחנו ידענו להגיב במחירי המתחרים. לא את מחירי המדף שלהם שנעים בטווח 20–38 שקל, אלא את המחיר האמיתי שמקבלים הלקוחות כפי שמצאנו בתגובות באתר כמהזה.

 

גילינו למשל, כי מרבית לקוחות בזק בינלאומי ונטוויז'ן משלמים 19.90 שקל לחודש, ידענו כי זהו המחיר בטריפל סי ובהוט.נט ללא כל מיקוח וקראנו עשרות תגובות של מנויי סמייל שמשלמים 19.90 בעבור 5 מגה־ביט.

 

הנציגה אמרה כי היא יכולה להוריד את התשלום ל־21.90 שקל, אמרנו שאין שום סיבה לשלם גם שני שקלים יותר, המנהל אישר והשווינו את המחיר ל־19.90.

 

מסקנה: הבהירו לנציג שאתם לא מנותקים מהמציאות בשטח. המחיר המרבי המומלץ לכל מהירות, כפי שמופיע בכתבה זו, אינו מבצע מיוחד - הוא מחיר אמיתי של השירות שאותו אתם דורשים, שקיים בחברות השונות, ושעליו שילמתם כספים מיותרים בזמן שלא טרחתם להשוות מחירים.

 

נטוויז'ן 013: רותם התקשר פעמיים כדי לקבל מחיר אמיתי

 

המיקוח בנטוויז'ן לא היה פשוט. מעלות של 60 שקל הסכים הנציג לרדת ל־34.90 שקל ועצר שם, משום שהבין שהלקוחות חוששים לאיים בניתוק. במהלך השיחה הוא התעקש שוב ושוב כי החברה איכותית יותר מהמתחרות שאנו מציינים ולכן המחיר בהתאם. ניתקנו את השיחה בחיסכון של 25 שקל, והבהרנו לרותם שמעבר לחברה אחרת יחסוך לו חמישה שקלים נוספים בחודש, כי קיימות מגוון אלטרנטיבות ראויות לנטוויז'ן וכי ניתוק והתחברות לספקית הם הליך פשוט שאורך דקות אחדות. הרמנו טלפון שנית וביקשנו לעבור לשימור לקוחות או לניתוק. הבהרנו שאנחנו לא מנסים לשבור את השוק אלא מבקשים לשלם 29.90 שקל. וכך אכן היה.

 

מסקנה: אל תחששו להחליף ספקית. בשוק קיימות תשע ספקיות, מעבר ביניהן פשוט להפליא ואינו כרוך בקנסות או בהתקנה אלא בשיחת טלפון בודדת. הנציגים מספרים לכם שהתשלום הגבוה שאתם משלמים הוא על איכות? אין סיבה שלא תבדקו זאת בשטח. אנו מבטיחים לכם שהאינטרנט עובד גם בטריפל סי, אקספון ו־HOT.net, שמציעות מחירים נמוכים דרך קבע.

 

HOT: נעה הפסיקה לשלם פעמיים לאותו השירות

 

ההודעה שהעבירה לנו נעה עם פירוט האשראי שלה לא בישרה טובות: "אני גולשת על HOT ו–012, לא ראיתי חשבוניות כבר שנים ואין לי מושג לאן הן מגיעות".

 

תדפיס של חברת האשראי הראה כי HOT גובה מנעה 69 שקל בחודש וסמייל 112 שקל. בדיקה פשוטה מול נציג סמייל באמצעות שירות הצ'אט של החברה העלתה כי היא משלמת לספקית על בנדל הכולל ספק ותשתית של HOT. כלומר, מזה שנה שכרטיס האשראי שלה מחויב פעמיים על תשתית. המסקנה הברורה מאליו היא גם החשובה ביותר בכתבה זו.

 

החשבונות התקופתיים שלנו מייצרים הוצאה קבועה מצטברת של אלפי שקלים בחודש. סקר של המועצה לצרכנות מצא שכ־40% מהצרכנים לא מתעמקים בחשבוניות. 65% שכן עושים זאת גילו טעויות בשווי כולל של כמיליארד שקל בשנה. הכספים הנעלמים האלה משמעותיים יותר מהמחיר הגבוה ששילמתם על הפופקורן בבית הקולנוע.

 

מסקנה: הצצה חד־פעמית בחשבונית עשויה למנוע תשלום עודף ומיותר. הקפידו לדרוש חשבונית ולהתלונן על חריגות בתשלום.

 

בזק: מיכל ביטלה את הקו הקל שבו לא השתמשה

 

הסכום ששילמה מיכל עבור 2.5 מגה לבזק היה כל כך גבוה עד שכמעט כל הצעה עשויה הייתה להישמע מפתה עבורה: "אוכל לתת לך ב–90 שקל מהירות של 5 מגה וגם קו קל" אמרה. על פניו מדובר בהפחתה של 35 שקל ובהכפלת מהירות. אך מחיר זה אינו מגלם כל הטבה מיוחדת, מדובר במחיר רגיל לתשתית במהירות 5 מגה (ששוויה 65 שקל) וקו קל (25 שקל) שבעבר היה הכרח לכל מנוי אינטרנט בבזק אך ניתן להסרה מאז אפריל. לא התבלבלנו, הבהרנו שקו הטלפון לא בשימוש ושאנחנו מבקשים גם להסירו וגם לדבר על העלות הגבוהה שאנו משלמים בעבור המהירות האיטית שאנו מקבלים. מהעלות הנותרת (100 שקל), הציעה הנציגה שדרוג ב־65 שקל, כאשר דרשנו מחיר מופחת, כמו ללקוחות חדשים, על חשבון התשלום העודף בשנה וחצי האחרונות, העלות עודכנה ל־55 שקל.

 

מסקנה: לכל מחיר יש תוקף, אחריו המחיר תופח וגדל ככל שאתם לא מטלפנים לעדכנו. אמצו לכם מנהג להתקשר אחת לשנה. אם אינכם משתמשים בקו הקל שחויבתם לרכוש כלקוחות אינטרנט בבזק התקשרו להסיר אותו.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x