$
אינטרנט

פרשנות

המיליארד הבאים: כיצד תעמוד פייסבוק במבחן הרווחים?

על אף מיליארד משתמשיה, פייסבוק עדיין לא השכילה להפוך את הרווח הפוטנציאלי שלה לרווח בפועל - למרות שהיא יושבת על מכרה זהב בדמות חבילות פרסום, שותפויות עסקיות וכמובן, המידע האישי שלכם

עומר כביר 17:3306.10.12
מיליארד משתמשים פעילים יש לפייסבוק. מיליארד גולשים (מינוס פרופילים מזוייפים) מבלים מדי יום שעות ברשת החברתית, משתפים לינקים, מעלים פוסטים ותמונות, מגיבים, עושים לייק ומשתפים, מדברים חברים ומתעצבנים. רק דבר אחד הם לא עושים שם - מייצרים רווח.

 

ברבעון האחרון, שהיה גם הראשון שבו פרסמה פייסבוק דו"ח רבעוני מאז הנפקתה, עמדו הכנסות החברה על כ-1.184 מיליארד דולר. עם 955 מיליון משתמשים נכון לאותה, מדובר בהכנסות של כ-1.23 דולר למשתמש בלבד - נתון כמעט מביך. חמור מכך, ברבעון המקביל בשנה שעברה רשמה פייסבוק של 1.3 דולר למשתמש (895 מיליון דולר בהכנסות, עם 687 מיליון משתמשים נכון ליוני 2011).

 

פוטנציאל רווח עצום ברשת החברתית. צוקרברג פוטנציאל רווח עצום ברשת החברתית. צוקרברג צילום: בלומברג

 

המשמעות: הגידול בהכנסות פייסבוק נבע כך נראה באופן עיקרי מהגידול במספר המשתמשים. הירידה בהכנסות פר משתמש מלמדת על כך שהחברה כשלה, למעשה, בפיתוח מקורות הכנסה חדשים. קל להבין למה המניה שלה מתרסקת מאז ההשקה.

 

פרסום בדיוק שאינו אחיד

 

לפייסבוק יש אוצר עצום של מידע שגורם לחברות אחרות (שלום, גוגל) להוריק מקנאה: היא יודעת בני כמה המשתמשים שלה, איפה הם גרים, מה הם למדו, מה התחביבים שלהם, מי החברים שלהם, באיזה אתרים הם גולשים, אילו טכנים ברשת עניינו אותם, ועל איזה נושאים הם מרבים לדבר.

 

המידע הזה יכול לאפשר לחברה להציג פרסומות מפולחות, מפחידות בדיוקן, אבל התוצאות נכון לעכשיו לא אחידות (במקרה אחד פייסבוק זיהתה נכונה את גילי והציעה לי מבצע על משקפיים, אבל מנגד יום אחרי שעדכנתי את הפרופיל כי סיימתי לימודי תואר ראשון, הציגה לי פייסבוק פרסומת לתואר ראשון במכללה), ומרבית הפרסומות המוצגות לא מצטיינות בהתאמתן למשתמש הספציפי.

 

לפייסבוק יש מקורות הכנסה אחרים, ובראשם שותפות בהכנסות שמייצרות אפליקציות פייסבוק שונות דוגמת המשחקים של זינגה, אבל פעילות זו נמצאת בירידה (כפי שמעידה הירידה במניית זינגה) ובכל מקרה הפרסומות, בדומה לגוגל, הן מקור ההכנסה העיקרי.

 

כיצד תוכל פייסבוק להעצים את רווחיה מפרסומות?

 

אבל בעוד גוגל הצליחה להפוך את הפרסומות לעסק משגשג, בפייסבוק זוכות הפרסומות להצלחה פחותה ומפרסמים רבים מתלוננים כי הן התוצאות שלהן אינן מספקות. אם פייסבוק רוצה לשגשג ולהפוך לחברה מצליחה, היא צריכה להרחיב את ההכנסות מפרסומות או לייצר מקורות הכנסה חדשים.

 

בכל הקשור לפרסומות, יש לפייסבוק שלל דרכים לנקוט: פתיחת פלטפורמת הפרסומות לאתרים חיצוניים, בדומה לאדסנס של גוגל, לשפר את הפרסומות שלה, אבל בעיקר להפוך אותן לבולטות יותר.

 

פרסומות אצלכם בטיימליין? כיוון פיתוח אפשרי פרסומות אצלכם בטיימליין? כיוון פיתוח אפשרי צילום מסך: Facebook

 

כבר עכשיו נחשפים משתמשים לקישורים ממומנים בניוזפיד שלהם, וייתכן שפייסבוק תוסיף ותנקוט גישה אגריסיבית יותר שמשלבת פוסטים ממומנים בניוזפיד כמו כאילו היו פוסטים של חברים (עם תעדוף ברור בתצוגתם). בנוסף, צפויה פייסבוק להגדיל את המאמצים להחדיר פרסומות לאפליקציות המובייל שלה, שלמרות שמשמשות יותר מחצי מיליארד חברים מספקות הכנסות שוליות יחסית.

 

הכסף הגדול נמצא במידע האישי שלכם

 

אבל התחום המעניין והמטריד ביותר הינו המהלכים השונים שיכולה פייסבוק לבצע עם המידע האישי העצום שאגור בשרתיה. למידע זה יש ערך רב הרבה יותר מהתאמת פרסומות, והחברה יכולה להרוויח סכומים ניכרים ממכירתו או חלקים ממנו לחברות מסחריות שונות שבוודאי ישמחו לקבל רשימה מפולחת וממוקדת של צרכנים ("תוך הבטחת פרטיות מלאה”, קריצה-קריצה). אחרי הכול, רק הקיץ התירה החברה הכנסת אפליקציות הימורים לרשת החברתית, ושינתה בכך את הסתייגותה הגורפת להימורים בפייסבוק - מהלך המלמד ששום עיקרון לא קדוש מדי כאשר מדובר על השורה התחתונה.

 

השנה הקרובה הינה שנת מבחן בעבור פייסבוק. החברה חייבת להוכיח שהיא יכולה לייצר הכנסות משמעותיות כדי שלמודל הפעילות שלה יהיה עתיד. מיליארד משתמשים זה הישג יפה, אבל הוא לא שווה כלום אם אי אפשר להרוויח ממנו כמה גרושים טובים. חברות לא אוהבות להפסיד, ובשעת הלחץ פייסבוק לא תהסס לחצות כמה קווים אדמדמים בשביל שורת הרווח. המשתמשים אולי יקבלו חוויה אם יותר פרסומות ופחות פרטיות, אבל מה הם כבר יכולים לעשות? לעבור לגוגל+?

בטל שלח
    לכל התגובות
    x