$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: זמנים של פאניקה

אזרח יפני מגלה שגוגל הפכה אותו לפושע, משתמשי סמסונג חוששים מפלישה רוסית וארגונים מטורללים בארה"ב מודאגים ממונים חכמים. והעיקר לא לפחד כלל

יוסי גורביץ 13:4127.03.12

הצילו! גוגל אומר שאני פושע!

 

בוקר אחד קם יוזף ק' משנתו וגילה שגוגל הפכה אותו לשרץ ענק: חיפוש אחר השם שלו, עם קצת עזרה מפיצ'ר ההשלמה האוטומטית (Autocomplete), מקשר אותו לפשעים מתועבים שעליהם לא היה לו כל מושג. הוא התקשה למצוא עבודה, בנקים סירבו להעניק לו הלוואות, ואמהות הסתירו את ילדיהן כשעבר ברחוב, כי אפליקציות חברתיות בסמארטפונים שלהן הכניסו אותו לקטגוריית "רוצחים סדרתיים ומפלצות אחרות".

 

טוב, אולי הגזמתי קצת, אבל בעולמנו העצוב מסתובב אזרח יפני עם סיפור דומה. הוא פוטר במפתיע מעבודתו והתקשה למצוא עבודה חדשה, וכשניסה לברר למה, הוא הקליד את השם שלו בגוגל וגילה לחרדתו ששואב המידע הגדול בעולם מקשר אותו אוטומטית למספר מעשי פשע – פשעים שלא ביצע ושלא ידע על קיומם. היו משהו כמו 10,000 קישורים כאלה. הסיבה לכך פשוטה: יש אדם אחר בשם זהה לשלו, שדווקא כן ביצע את כל הנ"ל.

 

האיש, ששמו הוסתר מסיבות מובנות, עשה את הדבר הנאיבי ופנה לגוגל בבקשה שתפסיק לקשר אותו לפשעים הללו. גוגל, כמו כל רשות קפקאית, שלחה אותו לחפש את החברים שלו: מאחר שהאלגוריתם שלה בחר את המונחים ללא כל כוונת זדון, מסרה החברה, אין שום פגיעה בפרטיות שלו. האיש לא אמר נואש ועתר לבית המשפט המחוזי בטוקיו בבקשה לצו שיורה לחברה להפסיק את השימוש בשמו בפיצ'ר ההשלמה האוטומטית.

 

צו כזה אכן הוצא, אבל גוגל הודיעה בעליצות שאין לה כל כוונה לציית לו. לטענתה לבתי משפט ביפן אין כל סמכות עליה, מאחר שהיא יושבת בארצות הברית. מבחינתה, המסכן היפני יכול להמשיך ולשאת עליו את פשעיו של אחר, העיקר שהיא תעשה מזה עוד כמה זלוטס.

 

עכשיו, אם גוגל היתה רשות ממשלתית, היה עם מי לדבר. אבל גוגל היא חברה עסקית, וככזו מחויבת רק לבעלי המניות שלה, שגורלו של אדם נטול שם ביפן מעניין אותם כקליפת השום. פעם גוגל העמידה פנים שהיא "לא עושה רע". עכשיו היא כבר אפילו לא מנסה.

 

גוגל. אדם אקראי ביפן נפגע? למי אכפת גוגל. אדם אקראי ביפן נפגע? למי אכפת צילום: cc by Robert Scoble

 

הצילו! עוקבים אחרי!

 

רשות הסחר הפדרלית בארה"ב (ה-FTC) פרסמה אמש (ב') את ההנחיות שלה להגנה על פרטיותם של משתמשים ברשת, שעוצבו במשך שנים ושאמורות להיכנס לתוקפן עד סוף השנה.

 

ה-FTC הודיעה שהיא מצפה מחברות שיתחילו להתנהל כאילו פרטיות הגולשים היא אחת המטרות שלהן, ושיעניקו להם עד סוף השנה אפשרות סבירה להבהיר שהם מתנגדים למעקב מצד אתרים(Do not track). דפדפנים – אפילו אלה של גוגל – כבר מתחילים להציע את האפשרות הזו למשתמשים.

 

חלק אחר בהצהרה, וחשוב לא פחות, עוסק בתוכן סלולרי. גם שם המשתמש אמור להיות מוגן. בהתחשב במסך הקטן של הגרוטאה, הנחיות הפרטיות צריכות להיות "קצרות, יעילות ומובנות למשתמש." בהצלחה עם זה, פייסבוק.

 

עוד דורשת הרשות שאתרים שעוסקים במעקב אחרי הגולשים יקימו מאגר מידע זמין לציבור, שיאפשר לכל אדם לראות איזה מידע אוספת עליו איזו חברה. עוד אמרה הרשות כי היא שמחה לראות שחברות מתחילות ליצור קוד התנהלות משלהן בתחום, והיא תשמח לעזור להן לאכוף אותו. שזה נחמד, אבל אפשר אולי להתחיל באכיפה רצינית יותר של ההגבלות שכבר הטיל ה-FTC על פייסבוק וגוגל?

 

ונעבור לידיעה מהמחלקה הסגורה.

 

הצילו! מונים חכמים! 

 

הדרום האמריקאי דאג להציג לאורך השנים כמה מרגעיה המפגרים והעצובים ביותר של האומה הנ"ל. אולי זו מורשת העבדות ארוכת הימים. כעת מצאו סיבה חדשה לדאגה - מוני חשמל חכמים. לטענת בריגדת הפסיכים, התקנת מונה חכם תגרום לקרינה בלתי רצויה בבית שלך, משום שהמונה משתמש בין השאר במשדר רדיו.

 

הסנאט בג'ורג'יה עובד עכשיו במרץ על הצעת חוק שתאפשר לפרימיטיבים מבחירה להמנע מהתקנת מונה חכם, אבל להרבה מהצאצאים המקומיים של ההומו דביליס זה לא מספיק. הם כבר הקימו איגודי הגנה נגד המונים החכמים, ומסבירים למאמיניהם כיצד למנוע מחברת החשמל המקומית והערמומית לארוב להם ולהתקין מונה חכם כשהם מגיחים ממאורותיהם לעבר הקניון הקרוב.

 

בין ההמלצות אפשר למצוא נעילה של המונה הרגיל שלך כדי שהאויבים המרושעים מחברת החשמל לא יגנבו לך אותו. האיגוד גם דורש שהחברים שלו יקבלו החזר של כ-300 דולר מחברת החשמל , משום שלטענתו הם חוסכים לה את התקנת המונה החכם. תשמור מפלצת הספגטי המעופפת ותציל.

 

עם התה והלימון והמונים הישנים עם התה והלימון והמונים הישנים צילום: גלעד קוולרצ'יק

 

הצילו! הרוסים באים!

 

פעם רוסיה היתה ידועה כארץ נחשלת שבה האצולה מדכאת את האיכרים. אחר כך היא היתה ידועה כמדינה נחשלת עם נשק גרעיני – "וולטה עילית עם טילים", כפי שכונתה בזמן המלחמה הקרה. עכשיו היא ידועה כמדינה נחשלת עם המון האקרים.

 

זו, כנראה, הסיבה שמשתמשים רבים במכשירי אנדרואיד של סמסונג נבהלו כשהם ראו אותיות קיריליות על המסך, ועוד כאלה שמגיעות מאפליקציה שהם לא התקינו. הם היו משוכנעים שתוכנה זדונית כלשהי הגיעה בדרך לא דרך אל הגרוטאה.

 

ובכן, הפעם האשם הוא לא בהאקרים, וממילא האקרים רוסים מעדיפים אנגלית גרועה. לסמסונג יש עדכון קבוע של תוכנת המייל שלה בגוגל פליי, ומישהו העניק את שם הקובץ הלא נכון שבו משתמשת סמסונג לעדכון המייל ברוסית. כתוצאה מכך, מכשירי הסמסונג שבידי המשתמשים טעו לחשוב שמדובר בעדכון הרגיל והורידו אותו.

 

אז שום נזק לא נגרם, פרט להתרבות שערותיהם הלבנות של כמה משתמשים. גוגל הקפיאה מבעוד מועד את הגרסה הרוסית והיא לא הותקנה בפועל על אף מכשיר, רק נראתה כך. כל הסיפור מעיד בעיקר על הבלאגן שבמרקט של אנדרואיד. עכשיו, כשהוא הופך לגוגל פליי, יש לקוות שיעשו שם קצת סדר.

 

מכשיר גלקסי נוט של סמסונג. רוסית להמונים מכשיר גלקסי נוט של סמסונג. רוסית להמונים צילום: בלומברג

 

קצרצרים

 

המטומטמים הקבועים מאנונימוס החליטו שהמטרה הבאה שלהם, ממש בסוף השבוע הקרוב, תהיה להפיל את הרשת כולה. הם מתכננים ליצור עומס יתר על מערכת ה-DNS, מערכת הכתובות של הרשת, כדי להביא לקריסתה. זו מטרה שאפתנית מאוד, ויש לקוות שלשם שינוי אנונימוס יצליחו – כי אז נבין כולנו שמדובר בניהיליסטים משועממים שיש לכלוא ולזרוק את המפתח. אלא שכרגיל, סביר שלאחר מעשה – או כשלון, מה שסביר יותר – יסביר לנו מישהו מאנונימוס שהארגון לא עמד מאחורי ההתקפה הזו ושכל אחד יכול להשתמש בשם שלהם, ואולי זה היה בכלל שטינקר משטרתי. בהתחשב בעומק החדירה של רשויות החוק לאנונימוס, זה בהחלט אפשרי.

 

על המלחמות בעמק הסיליקון מומלץ להסתכל כמו על הסרטונים הישנים ההם של טום וג'רי, העכבר והחתול. ככה הכל נראה טוב יותר. ובפרק היומי: אפל מנסה לתקוע אצבע בעין של גוגל בסין. iOS ישתמש שם כמנוע חיפוש דווקא בבאידו, היריבה הוותיקה של גוגל ומי שלקחה את רוב נתח השוק שלה בסין אחרי שגוגל הגלתה את עצמה להונג קונג. כמובן, זה לא רעיון חכם להתחרות בבאידו – היא מנוהלת בשקט על ידי ועד המפלגה הקומוניסטית שקיים בכל חברה סינית ומקבל את ההחלטות האמיתיות, ויש לה קשרים הדוקים במיוחד עם המשטר.

 

גוגל נהגה להתגאות בעבר שהיא לא צריכה לפרסם את עצמה. הזמנים האלה נגמרו: בשנה האחרונה תקציב הפרסום של גוגל למודעות בארה"ב עלה כמעט פי ארבעה - 216 מיליון דולר לעומת 56 מיליון ב-2010. חלק ניכר מהפרסום, כמובן, נועד לדחוף את גוגל+, שמסתמן כפרויקט הכושל ביותר מאז הקומוניזם. תקציב הפרסום של גוגל מהווה כעת כ-1.2% מכלל הכנסותיה, לא כל כך רחוק מה-1.5% שמוציאות מיקרוסופט ואפל. החיפוש של גוגל מדבר בעד עצמו - כל שאר המוצרים צריכים דחיפה.

 

זוכרים את Color, הרשת החברתית לתמונות שהיתה אמורה להיות הדבר הבא לפני איזה שנה? זה בסדר, גם אני לא. המיזם גייס הר קטן של מזומנים - 41 מיליון דולר - ונכשל אפילו יותר מפרויקט ממוצע של גוגל. מפתחיו החליטו בתגובה להפוך אותו לאפליקציית צילום וידיאו, וכיום יש לו משהו כמו 30 אלף משתמשים יומיים. במשרדי המשקיעים נשמעות כעת הטחות קצובות של הראש בקיר.

 

ונעבור להמצאה החשובה ביותר של העשור: מגנט מקרר שיכול להזמין פיצה. אתה מחבר אותו לבלוטות' של הסמארטפון שלך, מזין את סוג הפיצה שאתה רוצה, וזהו. לחיצה על המגנט וההזמנה יוצאת לדרכה. ה-ל-לויה!

 

 

• "דו"ח טכנולוגי" בכל יום בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה השישית)

לטורים הקודמים של "דו"ח טכנולוגי" - dailytech.calcalist.co.il.

ל-RSS של "דו"ח טכנולוגי" 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x