$
דו"ח טכנולוגי

דו"ח טכנולוגי: אחרי הקרב מול גוגל, סין מנהלת קמפיין נגד אפל

ההתקפות על אפל מתגברות בתקשורת הסינית ובקרב הארגונים הלא ממשלתיים, ונראה שהמפלגה הקומוניסטית עומדת מאחוריהן. וגם: אירלנד חוקרת את פייסבוק, שבכל מקרה תצחק כל הדרך אל הבנק

יוסי גורביץ 13:1523.10.11

עכשיו לסין מתאים לתקוף את אפל

  

ארה"ב, בהמרצתה של גוגל, מנהלת מלחמת סחר נגד סין מאז שזו האחרונה פרצה לשרתים של ג'ימייל, בתחילת 2010. היא מעלה הצעות נגד סין בשלל גופי סחר בינלאומיים. הדיקטטורה הגדולה בעולם לא טומנת את ידה בצלחת: היא הצליחה להוציא את גוגל מסין, ונראה שהיא מנהלת קמפיין גם נגד חברה אמריקאית מצליחה אחרת, אפל.

 

שורה של קמפיינים בתקשורת הסינית תקפו את אפל בחודשים האחרונים. חלקם מאורגנים על ידי ארגונים לא ממשלתיים (NGOs), שמקדישים תשומת לב רבה לזיהום הסביבתי שהמפעלים שמייצרים חלקים עבור אפל גורמים בסין.

 

אליהם הצטרפה, לפני כשבוע, תחנת הטלוויזיה המרכזית של סין, שהקדישה תוכנית לנושא. מיד לאחר מכן, שלל כלי תקשורת אחרים במדינה עלו על הסיפור ורצו איתו. יומיים לאחר השידור בטלוויזיה, קיבל מפעל מרכזי שמייצר חלקים עבור אפל הנחיה מהמפלגה המקומית להפסיק לייצר עד להודעה חדשה. כל הפרשה זכתה בתקשורת הסינית לכינוי "התפוח המורעל".

 

עכשיו, אם אתם מאמינים שהתקשורת הסינית חופשית ועושה כאוות נפשה בלי הנחיות מלמעלה, יש לי טקס פתיחת אולימפיאדה מזויף למכור לכם. חברות סיניות ציבוריות-לכאורה מתנהלות למעשה מאחורי הקלעים על ידי נציגים של הוועד המקומי של המפלגה, שמנהלי החברות הם חלק ממנו. ואם הארגונים הלא ממשלתיים בסין אכן אינם מושפעים כלל מהממשלה, זה יהיה מפתיע מאוד.

 

לסין יש היסטוריה ארוכה של יצירת היסטריה ושליטה בה. באמצע העשור הקודם התאים לממשל שיהיו הפגנות אלימות כנגד יפנים וחברות יפניות, לכאורה בשל ההיסטוריה המזוויעה של הכיבוש היפני בסין. אחר כך המהומות האלה התאימו למשטר פחות, ופתאום מחאה חברתית שהשתתפו בה מאות אלפים, אם לא מיליונים, בעידוד פעיל של התקשורת הממשלתית, נעלמה באחת. אף אחד לא יתפלא אם זה מה שקורה עכשיו עם אפל.

 

חנות אפל בסין חנות אפל בסין צילום: בלומברג

 

נקרעים מצחוק כל הדרך אל הבנק

 

הרשויות באירלנד פתחו בחקירה נגד פייסבוק, בחשד להפרת חוקי הפרטיות. החקירה נפתחה לאחר שסטודנטים זרים מאוסטריה גילו כי הודעות ומידע אחר שהם מחקו מחשבונות פייסבוק שלהם נשמרו על ידי הצוקרברגיה.

 

אחד מהם ביקש מפייסבוק דיסק עם כל המידע שלו, ונדהם לגלות שכל המידע שאמור היה להימחק לא נמחק. כתוצאה מכך, הוא הגיש תלונה עם 22 סעיפים שונים כנגד החברה. המידע כולל תמונות של הסטודנט, מקס שרמס, תיעוד של האנשים שהסיר מרשימת החברים שלו, הודעות פרטיות שהוא מחק (או לפחות חשב שמחק) ועוד.

 

שרמס השווה את השימוש שעושה פייסבוק במידע שלו לזה שהיו עושים ארגוני ריגול כמו ה-CIA והקג"ב. זו הגזמה פרועה, בינתיים, אבל פייסבוק אכן מוכרת מידע כזה לארגוני צד שלישי. פייסבוק מצידה אמרה, כמובן, שהיא מצייתת היטב לחוקי הפרטיות האיריים ושהיא בסך הכל שלחה לשרמס את המידע שהוא ביקש, כך שהיא לא מבינה מה רוצים מהחיים שלה.

 

עכשיו, מה שמטריד כאן הוא שגם אם החקירה האירית תעלה שפייסבוק עברה על החוק, היא תוכל לקנוס אותה ב-100 אלף יורו לכל היותר. פייסבוק, על פי ההערכות האחרונות, עשויה להגיע להכנסות של ארבעה מיליארד דולר ב-2011. סכום של 100 אלף יורו אפילו לא עולה על הרדאר שלה, מה שאומר שיש לה אינטרס מובהק להפר את החוק כדי לקבל את המידע שהיא צריכה. ועד שנשנה את החוקים כך שיתאימו להתמודדות עם תאגידי ענק בעידן המידע, המצב הזה יימשך.

 

לקנות קילו עגבניות דרך הסמארטפון

 

האם גם אתם חשים שהעידן הפוסט-מודרני הופך אתכם ללחוצים מדי? אין לכם זמן לנשום? אין אפילו זמן לעשות קניות כמו שצריך, וקניות כידוע הן הדבר שלשמו נולדתם? בדרום קוריאה מישהו עלה על פתרון.

 

בתחנת הרכבת התחתית בסיאול מוצגים לאחרונה שלטים גדולים ונוצצים, שמציגים פחות או יותר את כל סוגי המזון שהמקומיים צורכים – למעלה מ-500 מוצרים. אתם ממהרים, אבל יכולים לעצור לכמה שניות? שלפו את הסמארטפון שלכם, הפעילו את קורא הברקוד שלו, ובחרו באמצעותו את המוצרים שאתם רוצים. תוך שניות ספורות, המכשיר יידע מה אתם רוצים לקנות – ותוך שניות נוספות, תוכלו להזמין את המוצר, להמשיך בדרככם, ואם עשיתם את ההזמנה לפני 13:00, חברת Homeplus מתחייבת להוביל את המוצר אל ביתכם עוד באותו הערב.

 

דרום קוריאה ידועה במוסר העבודה הנוקשה שלה, כמו גם בשעות העבודה הארוכות של תושביה. מספר המקומיים שמחזיקים בסמארטפון זינק בשנתיים האחרונות מכמה מאות אלפים ליותר מעשרה מיליון. אבל השירות החדש עוד לא תופס: המבוגרים אומרים שזה לא בשבילם, וגם הצעירים עוד לא מתלהבים, ואומרים שקניות הן סוג של בילוי אחרי העבודה המלחיצה, ושהם רוצים לראות את המוצר שהם קונים. זה נכון במיוחד לגבי ירקות ופירות.

 

אבל אם חברת המשלוחים תצליח לעמוד ביעד של העברת מוצרים איכותיים, ההיגיון של השוק עשוי להתברר כחזק מההתנגדויות הראשוניות. קנייה באמצעות ברקוד חוסכת זמן וכנראה גם כסף, והמוצר מגיע אליך הביתה. זה בהחלט עשוי להיות העתיד. והאמת? אם זה ישאיר לאנשים זמן פנוי שאותו הם לא יבלו בסופרמרקט, אז בכלל הרווחנו.

 

מסדרים מחדש את הכסאות על הטיטאניק

 

RIM, יצרנית הבלקברי (מוטו: מה לעזאזל קרה מאז 2007?), ערכה השבוע את כנס המפתחים שלה, ובו היא הציגה את מערכת ההפעלה העתידית מתוצרתה. המטרה: להשאיר אצלה את המפתחים, שבלעדיהם אין לה זכות קיום, או לפחות את חלקם הגדול.

 

בכך היא עשויה להצליח, כי נראה ש-BBX היא מתחרה בעלת משקל, אם כי חשיפתה מגיעה באיחור ניכר. גם המשקיעים הביעו התלהבות זהירה: המניה עלתה בשני אחוזים. נחמד, אבל לא כל כך מרשים, ועוד פחות מרשים בהתחשב בכך שמניית RIM איבדה מערכה 70% בשנה האחרונה.

 

כנס המפתחים. קרב הישרדות כנס המפתחים. קרב הישרדות צילום: בלומברג

 

אבל גם אם המפתחים יישארו, ל-RIM יש בעיה רצינית הרבה יותר: המשתמשים. הם כבר לא רוצים להיות הבדיחה של החבר'ה, עם הסמארטפון היעיל, הסולידי והלא-כיפי. ואם זה לא מספיק, התקלה העולמית שאירעה לאחרונה בשרתי בלקברי רק הרעה את המצב. RIM הוסיפה חטא על פשע והודיעה שהיא תפצה את המשתמשים בכמה זלוטי בעקבות התקלה – אבל הם יוכלו להשתמש בהם רק כדי לקנות אפליקציות. ההודעה, כצפוי, היתה פופולרית בערך כמו אבעבועות שחורות.

 

חברת המעקב EMA מעריכה שאם נתח השוק של RIM עומד כרגע על 52% בקרב משתמשים עסקיים, בשנה הבאה הוא כבר יהיה רק 36%. ואלא אם BBX תהיה פלא משנה עולם, היא לא תשנה את הסטטיסטיקה הזו.

 

קצרצרים

 

צעד קטן לאדמירל, צעד גדול לרשתות החברתיות: מפקד כוחות נאט"ו בלוב, האדמירל ג'יימס סטאברידיס, דיווח על הפסקת הפעילות הצבאית שלהם שם באמצעות עמוד הפייסבוק של נאט"ו. הברית מחפשת לעצמה תפקיד כבר שני עשורים, מאז שהאקסית המיתולוגית ברית ורשה יצאה מהמשחק, ומנסה להשאר רלבנטית, כי ארגונים לא מתפרקים רק כי המטרה שלשמה הוקמה התפוגגה. כנראה שהנסיון להתפס מגניבים הפך לחלק מהאסטרטגיה של נאט"ו. מה הלאה? הודעה על תקיפת מטרות בטוויטר? דיווחים על פגישות סודיות בפורסקוור?

 

הביוגרפיה הרשמית של סטיב ג'ובס יוצאת לאור בימים אלה. מה שמשך את תשומת הלב של כולם היתה היבבה של ג'ובס על כך שאנדרואיד מעתיקה ממנו והנחישות שלו לצאת ל"מלחמה גרעינית" נגד מערכת ההפעלה, גם אם זה יצריך שימוש ב-40 המיליארדים של אפל. טוב שיש מי שמזכיר שג'ובס העתיק כל מה שלא הספיק לזוז מהר מספיק, מה שהופך את היללה לצבועה במיוחד.

סירי. גבר או אישה? סירי. גבר או אישה? צילום: בלומברג

 

סירי, הרובוט של האייפון, משתמש בקול נשי כדי לתקשר עם המפעיל האנושי שלו. ברוב המקומות, לפחות: בצרפת ובריטניה הקול הוא גברי דווקא. כל מי שנאלץ לקבל הנחיות ממכשיר GPS יודע שבחלק גדול מהמקרים, הבחירה היא בקול נשי. למה? לאו דווקא משום שקול נשי טוב יותר באמירת המשפט "טעית בפניה, אידיוט. כמה מסובך זה לפנות כשאומרים לך? כלבים עושים את זה. מחשבת מסלול מחדש". מחקר אבולוציוני מראה שאנחנו בנויים כך שנחבב יותר קולות נשיים, החל פחות או יותר מהרחם. מה שאומר שכל הבלאגן של "קול באשה ערווה" הוא סטייה רצינית מהדרך שבה אנחנו בנויים, אבל זו כבר הפרעה נפשית אחרת. כמו כן, יש מסורת היסטורית שמתחילה עוד במלחמת העולם השנייה, של שימוש בקולות נשיים לצורכי ניווט, פשוט כי הן בלטו על רקע הקולות הגבריים. 

 

ליטרו, שעל המצלמה המהפכנית שלה רייר הטור כבר ביוני, מתחילה להוציא את המכשיר שלה לשוק. מדובר במצלמה זעירה שלא נראית כמו שום דבר שאתם מכירים, ושהמהפכנות שלו מתבטאת בכך שהצלם לא מתבקש להתמקד בנקודה כלשהי במהלך הצילום – אלא בוחר את נקודת המיקוד אחר כך. המלאי הראשוני מוגבל, והמצלמות יגיעו קודם כל למשתמשי מק, בתחילת 2012. המחיר למצלמה עם זכרון של שמונה גיגה-בייט יעמוד על 399 דולר, ולכזו עם 16 גיגה – 499 דולר.  

 

תרגיל יח"צ של שליט-הבובה של רוסיה, דימיטרי מדוודב, התפוצץ לו בפרצוף: הוא הופיע וקצר תשואות סוערות בפני קהל של מלחכי פנכה שנבחרו מראש. המדיה החברתית של רוסיה סערה תקפה את התרגיל, והשוותה אותו להתנהלותה של ברית המועצות. לפוטין זה לא היה קורה, פשוט כי מי שהיה מעז לכתוב נגדו או לדבר על התרגילים המלוכלכים שלו היה... אה, רגע אחד, מישהו דופק בדלת.

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x