$
הייטק והון סיכון

עובדי הייטק: כבר לא חולמים על אקזיט

סקר שערכה AllJobs באמצעות חברת המחקר Zeta Tools שופך אור על רצונות העובדים במגזר ההייטק הנחשק, ומעלה מסקנה חד משמעית: תעשיית ההייטק בישראל התבגרה, בגילה ובתפיסתה, וחלום האקזיט הגדול שהיה נחלתם של עובדי הייטק בשנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 הוחלף ברצון ליציבות ולוודאות

קרין מיטל 15:4614.08.11

סקר שערכה AllJobs באמצעות חברת המחקר Zeta Tools שופך אור על רצונות העובדים במגזר ההייטק הנחשק, ומעלה מסקנה חד משמעית: תעשיית ההייטק בישראל התבגרה, בגילה ובתפיסתה, וחלום האקזיט הגדול שהיה נחלתם של עובדי הייטק בשנות ה-90 ובתחילת שנות ה-2000 הוחלף ברצון ליציבות ולוודאות.

 

בעבר הלא רחוק, רבים היו מוכנים לעבוד בחברת סטארט אפ שעות רבות אל תוך הלילה, עבור משכורת בינונית ומטה, כשהדלק שהניע אותם הוא חלום האקזיט – שהחברה שבה הם עובדים תירכש על-ידי חברה אחרת או תונפק לבורסה – והם יזכו לקבל נתח מהון החברה. בזמנו, כבשו את העיתונות סיפורים על צעירים שיצאו לפנסיה עוד לפני גיל 30, ובידם הון לא מבוטל. מה נשתנה?

 

כבר לא מחפשים אקזיט

 

תעשיית ההייטק בישראל התבגרה – בגילה ובתפיסתה. קריירה בהייטק גם לא נחשבת יותר הרפתקנית, ספקולטיבית ורוויית אדרנלין, והסקטור כבר לא נתפס כקוריוז חדש. היום, סקטור ההייטק נחשק דווקא בשל מאפיינים אחרים: מקור פרנסה מצויין, יציב ומבוסס.

 

כאשר פחות ופחות חברות מצליחות לעשות אקזיט בסדרי גודל עוצרי נשימה, וכאשר הולכים ומתרבים סיפורי כישלון על חברות מבטיחות שלא הצליחו להתרומם ולבסוף קרסו, חלום האקזיט כבר לא נחשב למקור משיכה משמעותי. גם הגיל הממוצע של עובדי הייטק עלה: גאוני המחשבים שהיו לפני 10 ו-15 שנה בתחילת שנות ה-20 לחייהם, הם היום אקדמאים בני 30 ו-40 – נסיונם התעסוקתי ומצבם המשפחתי שונה לחלוטין.

 

74% מהמשיבים על הסקר שערכה AllJobs באמצעות Zeta Tools הם בני 26-45 ושייכים לשכבת גיל העבודה העיקרי – אותה שכבה שחוקה שמפגינה ברחובות על המציאות הכלכלית. ואכן, תשובותיהם של הנסקרים מצביעות על כך שהשאיפה לאופציות ואקזיט הוחלפה ברצון ביציבות וודאות כלכלית. למעשה, רק 2% מעובדי ההייטק דירגו את האפשרות לאקזיט כגורם חשוב בבחירת מקום עבודה, ללא קשר לגילם. נשים אף הצביעו פחות מזה - רק 1% מהמשיבות ציינו את האופציות כמאפיין חשוב במקום עבודה נחשק.

 

מהי עבודה טובה בעיני עובדי הייטק?

 

נתחיל בזה שעבודה טובה בעיני עובד ההייטק הממוצע לפי הסקר היא קודם כל לא העבודה שלו. תסמונת הדשא של השכן ירוק יותר ניכרת היטב, ומרבית המשיבים אינם מרוצים ממקום העבודה שלהם. 75% מהמשיבים נקבו בשם של חברה ספציפית שהיו שמחים לעבוד בה.

 

לצד משכורת טובה (74%), גורם בעל חשיבות עליונה הוא עניין ואתגר (53%). אצל עובדים שעברו את גיל 36 ומהווים קרוב למחצית מהעונים על הסקר, סדר העדיפויות כמעט זהה, למעט הגורם השלישי בחשיבותו. בזמן שמשיבים המהווים את כלל המדגם, הצביעו על אפשרויות קידום כגורם משיכה שלישי בחשיבותו, משיבים בני 36 ומעלה, הצביעו דווקא על גורם אחר - ביטחון ויציבות (35%).

 

בחירה זו מלמדת על סדר עדיפויות שונה עבור עובדי ההייטק הבוגרים יותר: בשלב זה בחייהם הם לא תרים אחר הרפתקאות תעסוקתיות, אלא מחפשים את מקום העבודה שיתגמל אותם כראוי, יעניק להם עניין ואתגר והכי חשוב – יספק להם את הביטחון שבעבודה לטווח רחוק.

 

הרוב המוחץ של המשיבים, ללא קשר לגילם או למינם, מצהיר כי ישמחו לעבוד בחברת הייטק ישראלית מבוססת או נסחרת, או בחברה גדולה או בינלאומית – מה שעולה בקנה אחד עם הרצון בביטחון וביציבות.

 

בימים בהם יוקר המחייה וחוסר ביטחון כלכלי מככבים בכותרות, נתונים אלה מאששים כי החל מגיל מסוים, עובדים מעניקים משנה חשיבות לעבודה שתוכל לספק ביטחון כלכלי ויציבות לתא המשפחתי.

 

כבר לא מתפשרים כל כך מהר

 

על מה עובדי ההיי טק יהיו מוכנים להתפשר עבור עבודת החלומות שלהם? בשאלה זו, התגלו הבדלים משמעותיים בין נשים לגברים. 46% מהגברים מוכנים לעבוד יותר שעות עבור עבודה נחשקת, לעומת 38% מהנשים. נתון זה אינו מפתיע לאור הקשיים שחוות אמהות עובדות, הנדרשות לעמוד במטלות העבודה במקביל לעומס המטלות הקשורות בגידול ילדים ותחזוקת בית.

 

מה מעסיקים יכולים ללמוד מהסקר?

 

מעסיקים יכולים ליישם את מסקנות הסקר על מנת למשוך אליהם עובדים איכותיים. מיקוד בהדגשת הפרמטרים החשובים לעובדים, כגון יציבות ואופק ארוך-טווח. חברה מבוססת ותפקיד בעל אופק ארוך טווח מושכים אוכלוסייה בוגרת ומנוסה בסקטור ההייטק.

 

לחברות גדולות, בינלאומיות או נסחרות יש יתרון ברור בגיוס עובדים. גורמים המעורבים בגיוס עובדים עבור חברות כאלה ייטיבו לפעול אם ידגישו את גודלה וחוסנה של החברה.

 

מרבית הנשים העובדות מעוניינות בשעות עבודה גמישות ולקרבה לבית. מעסיק המעוניין במועמדות איכותיות יפעל נכון אם יבליט את מידת הגמישות שהוא מגלה כלפי עובדיו.

 

נוכחות דיגיטלית ומיתוג נכון - ברשת. רוב המועמדים מחפשים עבודה ברשת – 60% מהנשים ו-54% מהגברים - ומשתמשים באינטרנט כדי לאסוף מידע על חברות. כדאי לחברות להקפיד על נוכחות וירטואלית שתתקשר את הערכים שהעובדים מחפשים.

 

הכותבת היא מנהלת התוכן והמחקר ב – AllJobs דרושים

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x