$
התעשייה

חברים סופדים לנחום שרפמן: "היזם האולטימטיבי"

היזם נחום שרפמן, מייסד קומטאץ' ושופינג.קום, נהרג עם אשתו נאווה בתאונת מטוס קל בשמי יוון בשבוע שעבר. שותפיו לדרך מספידים אותו לקראת דרכו האחרונה

אסף גלעד 11:5703.05.09

היזם גיורא ירון, לשעבר יו"ר מרקורי, היה במשך שנים מקורב מאוד לנחום שרפמן. שניהם שיתפו פעולה בעזרה ליזמים בראשית דרכם: ירון הפנה לשרפמן את יזמי האינטרנט שהיו מגיעים אליו, וזה היה מחזיר לירון יזמים מתחומי התוכנה ומדעי החיים.

 

ההיכרות בין השניים החלה ב-1982, אז היה ירון מנכ"ל נשיונל סמיקונדקטור ישראל, ושרפמן ניהל את מרכז הפיתוח של החברה בהרצליה. שרפמן וירון הם בני אותו גיל, שניהם אחזו בדוקטורט בפיזיקה ושניהם למדו במוסדות יוקרתיים בארה"ב: שרפמן בקרנגי-מלון, וירון באוניברסיטת קליפורניה.

 

ביום שני האחרון שלח ירון אימייל לשרפמן ובו הפנה אליו יזם אינטרנט נוסף. הוא לא קיבל מענה. רק ביום חמישי נודע לו על מות חברו הטוב: בערב יום העצמאות המריא שרפמן עם אשתו נאווה על מטוס קל לכיוון האי קורפו שביוון. תנאי מזג אוויר קשים וראות לקויה בשילוב הגורם האנושי, גרמו, לפי משטרת יוון, להתרסקות המטוס בסביבות האי זקינתוס. נחום ונאווה שרפמן הותירו אחריהם 3 ילדים ונכד. 

 

נאווה ונחום שרפמן. "הגיע לפסגת ההייטק הישראלי" נאווה ונחום שרפמן. "הגיע לפסגת ההייטק הישראלי"

 

שרפמן, בן 61 במותו, היה מיזמי ההייטק הבולטים בישראל. נשיונל סמיקונדקטור, שבה כיהן בתפקיד בכיר, היתה אחת מחברות ההייטק הזרות הראשונות שהגיעו לישראל. שרפמן הקים שתי אגדות נאסד"ק - קומטאץ' ושופינג.קום, חברת סטארט-אפ שפיתחה שירותי אינטרנט לאתרי מסחר אלקטרוני, שב-2004 נרכשה על ידי אתר המכירות הפומביות הענק eBay.

 

"מכל יזמי האינטרנט בארץ, נחום היה היחיד שהגיע לפסגה", אמר גיורא ירון ל"כלכליסט", "שופינג.קום נמכרה במחיר הגבוה ביותר שבו נמכרה אי פעם חברת אינטרנט ישראלית. יזמי אינטרנט צעירים לא היו יכולים שלא להתייחס אליו כשניגשו להקים חברת אינטרנט".

  

"כמו מתאגרף - היה נופל ומיד קם"

 

לאחר 10 שנים כמנהל בכיר בנשיונל סמיקונדקטור ביקש שרפמן לפתוח בקריירה יזמית, ופנה להקים את קומטאץ', סטארט-אפ שפיתח שירותי דואר אלקטרוני והעברת מסרים באמצעות האינטרנט. מאוחר יותר, ב-1999, הונפקה החברה בוול-סטריט לפי שווי של כ-222 מיליון דולר, אך ערכה נפגע בהמשך מהתפוצצות בועת הדוק.קום בתחילת העשור והיא שינתה כיוון לפיתוח תוכנות אנטי-ספאם ואנטי-וירוס.

 

"הוא היה היזם האולטימטיבי עוד כשעבר בנשיונל", אומר ירון, "כבר אז ידע לעבוד 48 שעות בלי לישון ובלי למצמץ. בנערותו היה מתאגרף חובב, וכמו מתאגרף, גם בעבודה הוא לא היה נותן לשום דבר להכשיל אותו, ואם היה נופל היה מיד קם".

 

"בשנת 1992, כשהמילה סטארט-אפ עוד לא היתה מוכרת בישראל, פנה אליי שרפמן בבקשה מיוחדת", מספר ירון, "הוא רצה להקים חברה משלו, את קומטאץ', אך עדיין ביקש להמשיך לשמש בתקופת ההקמה כמנהל בכיר בנשיונל, בגלל מחסור במזומנים. הוא אמר לי בצורה ישירה וכנה - אבין אם תרצה שאתפטר. אמרתי לו שכל עוד העניין לא יודלף, לא אוותר עליו. וכך הוא היה מגיע כל בוקר לעבודה, הולך הביתה, ובין חצות לחמש בבוקר היה עובד על קומטאץ'. ככה במשך שנה".

 

הגשים את החלום

 

בשנת 2004, לאחר ההנפקה השנייה של שופינג.קום, מכר שרפמן את מניותיו תמורת 2 מיליון דולר ונרשם לקורס טיס למטוסים קלים. "עוד בעבודתו בשופינג הוא כל הזמן דיבר על רצונו לטוס", נזכר מייקל אייזנברג, שהקים עם שרפמן את דילטיים, לימים שופינג.קום. "וכשהתחיל עם זה, הוא היה כמו ילד קטן שרוצה לראות את העולם. היה לו חלום לטוס יחד עם נאווה רעייתו בכל העולם, חלום שהגשים".
אייזנברג. "הוא היה פורץ דרך בהייטק הישראלי" אייזנברג. "הוא היה פורץ דרך בהייטק הישראלי" צילום: עמית שעל

  

את דילטיים הקים שרפמן ב-1998 עם אמיר אשכנזי ובתמיכת אייזנברג, אז מקרן יזראל סיד. "הוא היה פורץ דרך בהייטק הישראלי," אומר עליו אייזנברג ל"כלכליסט", "הוא תמיד ידע היכן להיות כאשר יש טכנולוגיה פורצת דרך - כך היה שם כבר בתחילת עידן האינטרנט, וכאשר הומצא שירות המייל הראשון וכאשר הומצאו אתרי המסחר האלקטרוני".

 

אייזנברג נזכר כיצד התחילה שופינג.קום את דרכה במשרד שנשכר ממסעדת "שניצל איילה" בנתניה, חדר שהיו בו רק שני מחשבים והסריח מטיגון בשמן עמוק. "שופינג הלכה וגדלה בזכות שתי תכונות שהיו בולטות אצל נחום", אומר אייזנברג, "הוא היה ורסטילי ותמיד ידע לשנות את המודל העסקי ואת המוצר בהתאם לדרישות השוק - כך שינתה שופינג את מיקודה כמהפעמים. בנוסף, הוא היה צנוע מכדי לשלוט באופן מלא בחברה, למרות שהיתה לו זכות בכורה.

 

"את אמיר אשכנזי צירף שרפמן כשותף שווה בחברה, למרות שמבחינת הגיל והניסיון גבר עליו שרפמן פי כמה. שרפמן היה אז בן 53 ואשכנזי בן 27 בלבד. הוא ידע לזוז הצידה כדי להביא את דן ציפורין לתפקיד מנכ"ל החברה, פשוט כי ידע שהוא רוצה את המנהל הטוב ביותר שאפשר להשיג בשוק הישראלי לחברת אינטרנט באותה התקופה".

 

ב-2004 הונפקה שופינג.קום וגייסה 144 מיליון דולר לפי שווי של 414 מיליון דולר. בעקבות ההנפקה עזב שרפמן את החברה, וביוני 2005 נמכרה החברה לענקית הקמעונות האינטרנטית איביי בסכום של 634 מיליון דולר. לאחר עזיבתו את שופינג.קום היה שרפמן מעורב בחברה רק לעתים רחוקות.

 

"בשנים האחרונות הוא היה לנו כמו סבא גאה", אומר ל'כלכליסט' עמית מניפז, מנהל החברה כיום, המשמש גם כמנכ"ל איביי בישראל. "הוא היא מבקר לפעמים, אך אינו מעורב ביום-יום. הוא גאה בהישגים שלנו כשיש ומייעץ לנו בפתרון בעיות ותומך בנו כשצריך".

 

"אופטימיסט חסר תקנה"

 

ביום חמישי האחרון התכנסו עובדי שופינג ההמומים לשיחת חברה על מותו של מייסדה. שלי מיטלפונקט, סמנכ"ל הכספים של החברה הספידה את נחום: "בנסיעתי הראשונה לחו"ל מטעם החברה קיבלתי ממנו טלפון זועם", היא מספרת, "רק אחר כך התברר לי שהוא פשוט דאג לי, ולא ידע מדוע אני לא מתקשרת אליו. אם לא הייתי מזהה שזה הוא הייתי בטוחה שאבא שלי מתקשר אליי". 

  

עמית מניפז, מנכ"ל שופינג.קום. "שרפמן היה לנו כמו סבא גאה" עמית מניפז, מנכ"ל שופינג.קום. "שרפמן היה לנו כמו סבא גאה" צילום: עמית שעל

 

בשנים האחרונות הרבה שרפמן לטוס בכל הזדמנות. בשנה האחרונה טס לאלסקה עם בועז חלמיש ועם אמנון לנדן, לשעבר מנהלי מרקורי מקליפורניה, ועם אביגדור וילנץ, ממייסדי גלילאו שנמכרה למארוול, טס שרפמן מעל שמי אוסטרליה. שרפמן הקדיש את חייו בשנים האחרונות לפעילות ספורטיבית והיה מעורב בטריאתלון, ובעקבות כך גברה התעניינותו בחברות העוסקות בפעילות ספורטיבית.

 

כך, היה מעורב בניהולה של חברת StepIn, שעסקה בפיתוח משחקי מחשב המיועדים לאימון גופני עד שנסגרה בשנה שעברה. בטרם מותו, היה מעורב בחברה בשלבי הקמה אשר פיתחה מכשיר נייד, המיועד לספורטאים, למדידה מדויקת של מדדים גופניים שונים, תחילה כאנג'ל ולאחר מכן כיו"ר.

 

"הוא היה אופטימיסט חסר תקנה", אומר ירון, "אומרים עליי שאני אופטימיסט חסר תקנה - אני חושב שהייתי יכול לקחת אצלו קורסים בזה. אומרים שייתכן והאופטימיות הזו הובילה אותו לקחת סיכונים, אבל אין ספק שיחד עם האופטימיות הוא גם ידע להיות זהיר".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x