$
חדשות טכנולוגיה

המרוויחים והמפסידים מהמלצות הרפורמה בשוק התקשורת

ההבטחות לרפורמה גדולה בשוק התקשורת נגמרו בשבוע שעבר בהחלטות שהצליחו להשאיר את כולם מרוצים. איך זה קורה, ומה לבסוף ייצא מזה?

אמיר טייג 15:5419.08.08
כמעט חצי שנה לאחר פרסום המלצות ועדת גרונאו ושבוע אחרי פרסום ההחלטות של שר התקשורת אריאל אטיאס בעניין, בשוק התקשורת כבר מתפנים לסכם מי המנצחים ומי המפסידים.

 

אטיאס מקבל "עובר"

 

המלצות ועדת גרונאו הן למעשה תמצית העשייה הרגולטורית של שר התקשורת הנוכחי אריאל אטיאס. הוא הוביל אמנם כמה רפורמות צרכניות, אך השפעתן ארוכת הטווח על שוק התקשורת שולית בלבד. ועדת גרונאו טיפלה בסוגיות העמוקות והרגישות ביותר בשוק התקשורת, ששרי העבר הדחיקו במשך שנים; לכן היא נדרשה לשנה של עבודה, ולכן נדרש אטיאס לכמעט חצי שנה של החלטה.

 

מה יישאר מהמלצות הוועדה? גרונאו מה יישאר מהמלצות הוועדה? גרונאו צילום: אוראל כהן
בשבוע שעבר הודיע אטיאס כי יאמץ את מרבית ההמלצות, עם שינויים קלים בהתאם לאג'נדה האישית שלו. הוא קיבל את רוב ההמלצות שעשויות לפגוע בבזק - אך הקל אותן מעט. מנגד, עם חברות הסלולר הוא קצת החמיר. קבלת ההמלצות מובילה לכך שכעת, לראשונה זה שנים רבות, מבינים השחקנים בענף מה הם חוקי המשחק, מה המדיניות ארוכת הטווח של משרד התקשורת ואיך תשפיע עליהם הרגולציה בשנים הקרובות.

 

אולם שלושה אנליסטים מובילים שניתחו עבור "כלכליסט" את השפעות ההמלצות על שוק התקשורת ועל הצרכנים הסכימו כי בסופו של דבר - ההמלצות לא יטלטלו את השוק. בזק לא תיפגע יותר מדי, האיום על חברות הסלולר אינו מיידי, HOT וחברות החיוג לחו"ל יכולות לנשום לרווחה, מירס ו־012 סמייל יכולות לחייך.

 

עם מסקנות כאלה, המנצח הגדול הוא אטיאס. שר התקשורת הצליח להביא רפורמות לשוק בלי לרמוס אף אחת מהחברות הקיימות. אך האם רפורמות אלו גם ייצרו תחרות אמיתית בשוק? רק ימים יגידו. בינתיים טוענים מבקריו כי יישום הרפורמה לא ישנה באופן מהותי את אופיו של הענף. חסמי הכניסה לתחום נותרו גבוהים, כך שלא יימצאו הרבה שחקנים חדשים שיקפצו על ההזדמנות וייכנסו לתחרות בענקים הקיימים; הרפורמה תשפיע בעיקר על השחקנים הקיימים ועל מאזן הכוחות ביניהם. התקווה היא ששינוי מאזן הכוחות, ובעיקר חיזוק החברות הקטנות על חשבון הגדולות, יעורר מעט יותר תחרות בשוק.

 

פלוס ומינוס לבזק

 

ההמלצה העיקרית של גרונאו, שאותה קיבל אטיאס במלואה, היא לפרק את הרשת הקיימת של בזק למקטעים, ואז לאפשר לחברות ללא תשתית גישה לחכור מבזק את התשתית ולהשתמש בה כדי לספק שירות מתחרה. גרונאו קבע כמה מנגנונים שתפקידם לתמרץ את בזק לשתף פעולה עם הרפורמה, ואטיאס זירז את יצירת הכלים הללו. בתוך שישה חודשים (במקום 15 חודשים על פי גרונאו) מהיום שבו תשתף פעולה עם מהלך כזה, בזק כבר תוכל ליהנות מהתמורה.

 

"בסך הכל מדובר בחדשות לא רעות עבור בזק. למעשה השר קיבל את ההמלצות העיקריות לפרק את הרשת למקטעים אבל הולך לקראת בזק הרבה יותר ממה שהמליצה הוועדה", אומר האנליסט ערן יעקובי מלידר. "הסיכוי שרשת הגישה של בזק תנוצל במידה מהותית על ידי מפעילים אחרים נמוך, ומאידך בזק תקבל הקלות שמגיעות לה". יעקובי מזכיר שמנכ"ל פרטנר, דוד אבנר, כבר אמר לפני כשלושה שבועות כי החברה ככל הנראה לא תנצל את פירוק הרשת של בזק, אלא תנסה להתחרות בבזק באמצעי אחר: טלפון מבוסס אינטרנט (VOB) - מוצר וטכנולוגיה שקיימים בשוק זה שנתיים, בלי קשר לרפורמה הנוכחית.

 

אטיאס - שהבין כי ייקח זמן עד שיימצאו החברות שיתחרו בבזק על הרשת שלה - הפריד בין כניסת המתחרים להקלות שקיבלה החברה, ואפשר לה ליהנות מהן בלי קשר לתחרות. ברגע שבזק תציע תעריף מוסכם לחכירת מקטעים מהרשת שלה, שעון ששת החודשים יתחיל לרוץ. בסופם יוכלו החברות־בנות של בזק לספק סלי שירותים הכוללים סבסוד פנימי, בדומה לסל השירותים של HOT. סוכרייה של ממש, בייחוד לנוכח איום התחרות המעורפל.

 

אולם אמיר אדר מהראל השקעות מעריך כי בזק לא תוכל להציע חבילות שירותים מהסוג האמור לפני 2010 - יידרשו לה לפחות שנתיים לניצול ההקלות, בגלל הצורך לגבש את התשתית החוקית לעניין. מהבחינה הזאת, HOT יוצאת נשכרת מכך, ושומרת על היתרון שלה שנתיים נוספות לפחות.

 

זרז לרשת חדשה

 

נושא חשוב יותר שבו קיבלה בזק הקלה מהותית הוא הרשת העתידית שלה, NGN. הרשת, שמסוגלת לספק קצב גלישה של כ־50 מגה־ביט לשנייה, תאפשר לבזק לספק שירותי טלוויזיה רב־ערוצית. אטיאס היה מעורפל למדי בסוגיה אם גם הרשת הזאת תפורק למקטעים פתוחים לתחרות. בכירים במשרד התקשורת הביעו חשש כי ללא פירוק הרשת החדשה המלצות גרונאו יתרוקנו מתוכן, ללא הבטחת תחרות הוגנת למתחרים פוטנציאליים במקרה של החלפת הרשת.

 

החשש הזה מוצדק, אבל אטיאס דואג לבזק. בנאומו בשבוע שעבר הוא הדגיש את הצורך שהחברה תחזיר את ההשקעה שלה בהקמת רשת חדשה, ולא התעכב על שאלת המשכיות הרפורמה במקרה של החלפת הרשת. הוא הבהיר כי ישקול לתת לבזק בלעדיות של שנתיים או שלוש על הרשת החדשה, ויעקובי מעריך שכך אמנם ייעשה. שנתיים או שלוש? על פי ניסיון העבר, משרד התקשורת מתקשה לקבל החלטות קשות, כך שייתכן בהחלט שתקופת הבלעדיות תתארך עוד יותר.

 

אז איך בעצם תיראה המהפכה בטלפוניה הקווית? "סיכויי הצלחת הרפורמה ברשת בזק קטנים, וקשה לראות מי יעשה שימוש נרחב בהיתר שניתן. כדי להימנע מפגיעה, צריכה בזק לפתח את הרשת החדשה שלה במהירות", גורס אורי ליכט מבית ההשקעות אי.בי.אי. גם בבזק מבינים את זה - וכבר לפני חודשיים החלו בהקמת הרשת החדשה, שתושלם בשנתיים־שלוש הקרובות.

 

מכה לסלולריות? לא

 

לעומת ההקלות שניתנו לבזק, אטיאס החמיר מעט עם חברות הסלולר: הוא החליט לאפשר כניסה של מפעילי סלולר וירטואליים ולבחון מחדש את ההפחתה בעלויות השלמת השיחה, הן דמי הקישוריות. עם זאת, אטיאס לא קבע מועדים קשיחים לכניסת הרפורמות לתוקף. כמו כן לא ברור מה יקרה אם חברות הסלולר לא ישתפו פעולה ויטרפדו הסכמים עם מפעילים וירטואליים. משרד התקשורת עשוי להיקלע למאבקים ארוכים עם החברות, שיכללו שימועים מתמשכים ופנייה לבג"ץ.

 

במילים אחרות, מעריך אמיר אדר, אם חברות הסלולר ירצו בכך, לא יהיו כאן מפעילים וירטואליים לפחות עד 2010. ליכט מאי.די.בי מחזק את הדברים: "נטוויז'ן כבר הודיעה כי אינה מתכוונת להיכנס לתחום. גם הסיכויים של HOT, אשר עשויה להצטרף לקבוצת אי.די.בי, להפוך למפעיל סלולר וירטואלי נראים נמוכים מאוד. כניסתו של מפעיל וירטואלי תיקח לפחות שנתיים, אם בכלל".

 

החמרה נוספת שספגו חברות הסלולר היא בהתניה שהציב אטיאס: כניסת החברות לתחום השיחות לחו"ל תלויה בכניסת מתחרים וירטואליים לתחום הסלולר. כביכול מדובר במכה של ממש, אבל לא כך הדבר: מפעילות הסלולר כל כך רווחיות שהן יעשו הכל כדי לשמור על המצב הקיים. ויתור על שוק השיחות לחו"ל הוא כסף קטן עבורן, והן מעדיפות לחסום את דרכם של המפעילים הוירטואליים. "החלטה זו היא חדשות מצוינות ל־012 סמייל, שמעוניינת להיות מפעיל וירטואלי, וגם לנטוויז'ן", מעריך יעקובי. שתי חברות אלו ימשיכו לפעול עוד הרבה שנים בתחום השיחות לחו"ל ללא תחרות מצד חברות הסלולר.

 

המטרה הושגה

 

בתחום הטלוויזיה הרב־ערוצית, עולמם של HOT ו־yes, נמנע אטיאס מקבלת החלטות ומעדיף להקים ועדה חדשה, שתבחן את הסוגיות השונות - כולל פרסום בכבלים ובלוויין, ביטול חבילת הבסיס ומעבר לבחירת ערוצים מתפריט. השר קבע כי הוועדה תפרסם את תוצאותיה בתוך "פרק זמן סביר": במילים אחרות, אף אחד לא באמת יודע כמה זמן זה ייקח ומי בכלל יהיה שר התקשורת כשיתגבשו מסקנות.ל־HOT ו־yes זה כרגע לא משנה: "מדובר על פרק זמן ארוך דיו מכדי להשפיע על תפקוד yes ו־HOT בשנתיים הקרובות", מעריך אמיר אדר.

 

כדי להבין אם ועדת גרונאו השיגה את ייעודה צריך לחזור אחורה ולהיזכר מה היה התמריץ העיקרי להקמתה. במקור הוקמה הוועדה בעיקר כדי לתת מענה לדרישת בזק להקל עליה את הרגולציה. על סמך זה נבחרו חבריה, שחלקם נחשבים למומחים לענייני בזק. כפי שמעריכים האנליסטים, פירוק הרשת הישנה של בזק לא ישנה מהותית את הנוף התחרותי בתחום הטלפוניה הקווית ואינו צפוי לפגוע מהותית בבזק. מנגד, המלצות הוועדה והחלטות של אטיאס מספקות לבזק מעט יותר בהירות רגולטורית, כך שבשורה התחתונה בזק יצאה נשכרת.

 

מי הרוויח, מי הפסיד?

 

אריאל אטיאס

+ המסקנות המתונות הפכו את שר התקשורת למנצח הגדול, כמי שהצליח להביא רפורמות לשוק בלי לרמוס אף אחת מהחברות הקיימות

 

בזק

+ שיתוף פעולה שלה עם הרפורמה יעניק לה הקלות, בלי קשר לכניסת מתחרים לשוק

 ייקח לה לפחות שנתיים לממש את ההקלות ולהתחיל להתחרות בסל השירותים של HOT

+ ככל הנראה תיהנה מבלעדיות של שנים אחדות על הרשת החדשה, שאותה כבר החלה לפתח

 

HOT

+ השוק אמנם נפתח לתחרות, אבל HOT הרוויחה לפחות שנתיים של בלעדיות בתחום חבילות השירותים

+ לא התקבלו החלטות לגבי הטלוויזיה הרב־ערוצית, והוקמה ועדה חדשה שמועד המלצותיה אינו ידוע

 

yes

+ לא התקבלו החלטות לגבי הטלוויזיה הרב־ערוצית, והוקמה ועדה חדשה שמועד המלצותיה אינו ידוע

 

חברות הסלולר

– השוק ייפתח לכניסת מפעילי סלולר וירטואליים

– ההפחתה בדמי הקישוריות תיבחן מחדש

+ לא נקבע מועד ברור לכניסת הרפורמה לתוקף ולא נקבעו כלים שיכפו על החברות את כניסת המתחרים

+ כניסת מפעיל סלולרי עשויה לקחת לפחות שנתיים, והמועמדות שהוזכרו כמתחרות כבר אינן רלבנטיות

– הותנתה כניסת המפעילות לשיחות לחו"ל בכניסת מתחרים בסלולר

 

מפעילות השיחות לחו"ל

+ ההתנייה החדשה של אטיאס לחברות הסלולר מרחיקה אותן מכניסה לתחום השיחות לחו"ל

בטל שלח
    לכל התגובות
    x