$
חדשות טכנולוגיה

בקרוב בסופרמרקט: חיישנים יעקבו אחר הקונים

מערכת ממוחשבת חדשה של אינפוסיס ההודית עוקבת בזמן אמת אחר פעילותם של קונים בחנויות גדולות, מזהה אילו מוצרים הלקוחות קונים, ואילו נשארים על המדף – והאם הפרסום עובד

יוסי גורביץ 15:4804.08.08
חברת הטכנולוגיה ההודית Infosys Technologies השיקה בסוף השבוע מערכת ממוחשבת לניהול סופרמרקטים וחנויות גדולות, העשויה לפתור שאלה שמציקה לספקים קמעונאים במשך שנים ארוכות: איך לוודא שהמוצרים שלהם מקבלים את החשיפה הראויה, וכיצד אפשר לדעת עם פרסום המוצר אכן עובד.

 

המערכת, המיועדת בינתיים לשימוש 12 הרשתות הקמעונאיות איתן עובדת Infosys, נקראת ShoppingTrip 260, והיא מתבססת על מספר גדול של חיישנים, המחוברים יחדיו ברשת אלחוטית. החיישנים מוצבים על מדפים, דוכני תצוגה, עמדות מכירה ועגלות הקניה עצמן.

הקץ לעמידה בתור לקופות? הקץ לעמידה בתור לקופות? צילום: חיים הורנשטיין

 

המערכת עוקבת אחר המלאי בחנות ומדווחת למחלקת המכירות כאשר מוצר מסוים אוזל מהמדפים. כמו כן, המערכת מזהה את המסלול שמבצעים קונים בחנות, היכן הם עוצרים, אילו מוצרים הם שולפים מן המדף, והאם הם מכניסים אותם לעגלת הקניות או מחזירים אותם למדף.

 

אינפוסיס כבר החלה בהתקנת המערכת בכמה רשתות בארה"ב, אירופה ואסיה. לטענת החברה, התקנת המערכת קלה כמו התקנת נתב אלחוטי ביתי, וחנות גדולה תוכל לפעול במסגרת המערכת החדשה בתוך שבוע מן ההתקנה. מחירה של המערכת טרם צוין, אך Infosys הודיעה כי היא מתחייבת לשדרוגה העתידי של המערכת.

 

מייסד אינפוסיס, ס. גופאלאקרישנאן, אמר ל-Technology Review כי הוא מאמין שהמוצר החדש שלו הוא "הגל החדש בתחום הקניות", וכי חברתו מנסה "ליצור את האינטרנט של החנות". עד כה, קמעונאים היו משלמים סכומים גדולים לחנויות כדי שיציבו את המוצרים שלהם במקומות בולטים – וחשוב מכך, במדפים הנמצאים בגובה העין. הם מוציאים סכומים גדולים, בנוסף, על פרסום ומסעות קידום מוצרים. להערכת חברת המחקר Forrester Research, קמעונאים משקיעים מדי שנה מאה מיליארד דולים בנסיון לקדם את מוצריהם – ואין להם בקרה על התהליך.

 

"החנויות עושות טעויות על גבי טעויות", אמר ג'ורג' לורי, אנליסט של פורסטר. "הקמעונאים משלמים סכומים גדולים כדי שהמוצרים שלהם יהיו במדף הראשון, ובגובה העיניים. אבל לחנויות אין דרך להוכיח שהן אכן עושות זאת, והקמעונאים מתחילים לדרוש הוכחות". לורי ציין עוד כי ברוב החנויות, אין קשר ישיר בין מחלקת המכירות, שעושה את עסקאות הפרסום, ובין הצוות שאכן מציב מוצרים על המדפים.

 

נסיון קודם לקידום "חנות חכמה" שנעשה באמצעות גלי רדיו – RFID – כשל, למרות תמיכתה של ענקית הקמעונות האמריקנית וול-מארט. התכנית היתה להשתיל שבבים המשדרים אותות רדיו בכל מוצר, אבל עלותם של השבבים הפכה את התכנית לבלתי רווחית.

 

הספקים אינם היחידים שייהנו מן המערכת: אינפוסיס ציינה כי לקוחות יוכלו להשתמש בה, באמצעות הטלפון הנייד שלהם, כדי לקבל מפות המציינות את מיקומם של פריטים בחנות, גישה לאפשרות רכישה מקוונת, או מתכונים. בעתיד, יישומים הנמצאים בתכנון יאפשרו ללקוחות לחייב את חשבונם ברגע ששמו מוצר בעגלה, דבר שיאפשר דילוג על עמידה בקופה. כשתורחב המערכת גם לחנויות ביגוד, מתכננים באינפוסיס להציב בהן מראות מתוחכמות, שיזהו את הבגדים שבחר הלקוח וימליצו לו על בגדים תואמים. בכוונת החברה לפתוח את הקוד של המערכת לציבור, כדי לאפשר לחברות אחרות לפתח יישומים עבורה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x