מנכ"ל דפי זהב: שוקלים להקים מנוע חיפוש משותף לאתרים שקנינו
ניר למפרט קיבל לפני שנתיים הוצאת ספרים מיושנת והפך אותה לאחת מקבוצת האתרים הגדולות בישראל. עכשיו הוא מארגן מחדש את גוף התוכן שיצר ומתכונן להיאבק במתחרה החדשה בזק
את קיר הלובי בבית דפי זהב ברמת גן מכסה ספרייה, ובמקום ספרים יש בה מדריכי דפי זהב. מדי פעם נכנס מישהו מהרחוב, מחטט במדפים ולוקח מדריך או שניים. זה קרה כשביקרתי שם, וזה קורה כל הזמן. זה מוזר לי, כי השימוש האחרון שעשיתי במדריך דפי זהב היה להגביה את מסך המחשב שלי. בעלי מקצוע אני מחפש בגוגל. אף שלפי סקרים שערכה דפי זהב במקביל לירידה בשימוש במדריך המודפס חלה עלייה בשימוש במדריך האינטרנטי, 44% מהנשאלים בסקר TGI מ־2007 אמרו שהם עדיין נעזרים במדריך המודפס, לעומת 14.8% בלבד באתר דפי זהב ו־0.7% בדפי זהב בסלולרי.
ניר למפרט, בעברו משנה למנכ"ל yes ואחר כך מנכ"ל ערוץ 10, מונה בנובמבר 2005 למנכ"ל דפי זהב, ומיד הודיע כי הוא רואה באינטרנט את "מנוע הצמיחה העיקרי של דפי זהב בשנים הקרובות". רובן המוחלט של הכנסות החברה מקורן עדיין בביזנס בן יותר מ־150 השנה של מדריך העסקים המודפס, אולם למפרט כבר שקוע במסע קניות קדחתני של מדריכים אינטרנטיים מתחרים ושל אתרי צרכנות, בהם מדריך המסעדות Rest, אתר השוואת המחירים זאפ, ובאחרונה אתר הייעוץ הרפואי דוקטורס. במקביל הוא מקים אתרי נישה, כגון הרשת החברתית לצעירים בוא'נה ואתר החיילים שבוז.

לפני כחצי שנה שכרה דפי זהב את שירותיו של היועץ האסטרטגי אילן שגב מחברת אביב אסטרטגיות, והוא הציע להקים חברה־בת שתרכז את הפעילות האינטרנטית של הקבוצה. בימים אלה אישרה מועצת המנהלים את התוכנית.
בראש החברה החדשה יעמוד שלום ברקוביץ', לשעבר סמנכ"ל פיתוח עסקי של יורוקום, מנכ"ל אתר הקניות P1000 וסמנכ"ל הכספים של דפי זהב. "אנחנו נעביר את כל החברות לבניין אחד בפתח תקווה", אומר למפרט בראיון ל"כלכליסט". "למדנו בעבר שאם אין ישיבה משותפת, המיזוג נשאר ברמת השקף". עם זאת, למפרט מבהיר שהאתרים ישמרו בשלב הראשון על עצמאות מותגית ושיווקית.
האם יש תוכנית לחבר בהמשך את כל האתרים שקניתם?
"אנחנו בהחלט בוחנים את האפשרות, וגם שוקלים להקים מנוע חיפוש אחד משותף לכל האתרים שלנו".
אפשר להבין למה אתם קונים אתרי מדריכים כמו זאפ. הם משלימים את הפעילות שלכם. אבל מה עושים בפורטפוליו שלכם אתרים כמו בוא'נה ושבוז, ומה הקשר למגעים לרכישת פורטל תפוז?
"אנחנו לא מחפשים לעשות תוכן, אלא לספק מידע - כזה שיוכל לשמש את הגולשים בדרך לרכישה. כל האתרים שקנינו הם פלטפורמות פרסום נדירות מהבחינה הזו. אנחנו רוצים להקים אימפריה של נישות כאלה".
כלומר במקום ליצור תוכן ואז לחפש מפרסמים, אתם אוספים פרסומות ומחפשים תוכן שמתאים להן?
"במידה מסוימת כן".
אחרי כישלון המשא ומתן עם תפוז, יש לכם מועמד אחר לרכישה? גלובל נטוורקס? קבוצת אתרים? מקושרים?
"בתפוז עניין אותנו השילוב של פורומים חזקים עם דומיננטיות בתחום הסלולר. העסקה הזו נפלה בגלל פערי סכומים. אני לא בטוח שהאלמנטים האלה נמצאים בקבוצות שהזכרת, אבל קבוצת דפי זהב בוחנת את השוק כל הזמן ומחפשת הזדמנויות גם בארץ וגם בחו"ל. הרכישות הן חלק משמעותי מאסטרטגיית הצמיחה".
מיני חממת הייטק
מלבד רכישה והקמה של אתרים למפרט מנסה למשוך אל חברתו טכנולוגיות חדשות ופיתוחים אינטרנטיים, והפך את אתר החברה לזירת ניסוי של טכנולוגיות. אל יוצרי הטכנולוגיות מצטרף למפרט בזכות קשריו מתקופת שירותו כסגן מפקד יחידת המודיעין 8200, שמחלטרת כיצרנית סטארטאפיסטים סדרתית, וגם באמצעות היכרותו עם יועץ ומשקיע ההייטק הישראלי יוסי ורדי.
ההיכרות עם ורדי הולידה שיתופי פעולה בין דפי זהב לבין החברות PredictAd, נוקונומי ו־Kampyle. כיום פועלת באתר החברה גרסת ניסוי של היישום "מי פנוי", שפותח על ידי הסטארט־אפ InC2. הפיתוח הוא טופס להזמנת מונית, שמרגע שנשלח נשלחים פרטיו לכל נהגי המוניות שמנויים על השירות, ואלה חוזרים אל הגולש באמצעות המערכת. יישום דומה המכונה "מכרז זמינות" מאפשר להזמין שרברבים באזור תל אביב. רוב הזמן לא ניתן למצוא נהגים באמצעות הטופס, אבל למפרט אוהב את המודל. "זה ווין ווין - בגלל שאני בטא סייט אני מקבל מחיר טוב וראשוניות, והיזם יכול למנף את העובדה שדפי זהב לקוח שלו".

באופן אישי, לא מדגדג לך לעסוק יותר בסטארט־אפים? בייעוץ בתחום? ואולי לעבור לתפקיד מנכ"ל HOT שהוצע לך לאחרונה?
"תחום ההייטק יותר ממדבר אליי. זה היה התחום הראשון שפניתי אליו אחרי הצבא. ולמרות גילי המופלג, אני רואה את עתידי עוד לפניי. עם זאת, אני מתכנן להישאר מנכ"ל קבוצת דפי זהב, ואין לי תוכניות לשנות זאת בעתיד הנראה לעין".
גוגל: תחרות רגועה
בדפי זהב יודעים שהגולש לא תמיד יגיע אליהם, ולכן הקבוצה מעסיקה מומחים לקידום אתרים במנועי חיפוש (SEO), שמוודאים שבעת חיפוש בגוגל אחר "טכנאי מזגנים" התוצאה הראשונה תהיה עמוד טכנאי המזגנים בדפי זהב.
גוגל ודפי זהב הן גם מתחרות. שתיהן מוכרות מודעות למפרסמים קטנים שאין להם כסף לקמפיין חוצות אבל מוכנים לשלם כמה שקלים עבור מודעת גוגל שממוקמת בצד תוצאות החיפוש, עבור מודעה במדריך המודפס, על מודעה באתרי הקבוצה ועבור פתיחת דף לעסק באתר דפי זהב. "אני חושב שמערכת היחסים בין חברות דפי זהב לגוגל בעולם, כמו בישראל, היא של co-opetition, גם שיתוף פעולה וגם תחרות", אומר למפרט. מצד אחד, דפי זהב משווקת ללקוחותיה חבילות פרסום הכוללות רכישת מודעות גוגל, ומצד שני היא לא מציגה באתרה פרסומות של גוגל, למרות שהדבר היה מכניס לה כסף.
שוקלים להתחרות ב־144
מתחרה חדשה לדפי זהב היא בזק, שבשבועות האחרונים הרחיבה במידה ניכרת את מדריך העסקים באתר 144 והפכה אותו למידעון עסקים המתחרה בזה של דפי זהב. אפילו שער אתר 144 דומה בעיצובו למנוע החיפוש של דפי זהב.
מה התגובה שלכם למדריך העסקי החדש באתר 144?
"באופן עקרוני אני מברך על כל תחרות, לא כסיסמה, אלא כי אני באמת חושב שתחרות היא דבר בריא. תחרות מרחיבה את הקטגוריה ואת העניין, גם של הגולשים וגם של המפרסמים, ומכריחה את כל השחקנים להיות טובים יותר. אני חושב שהאתר שלנו הוא המוביל והמתקדם מסוגו בישראל, ונעשה כל מאמץ כדי שהוא ימשיך להיות כזה".
תפעלו נגד מה שנראה כמו העתקה בוטה של הממשק שלכם?
"אני לא חושב שאני רוצה לענות על השאלה הזאת".
בזק נכנסה לתחום שלכם. אתם מתכוונים בתגובה להיכנס לשלה, למשל לפתוח שירות בניית אתרים לאנשים פרטיים, כמו שאתם בונים אתרים לעסקים? "אנחנו מאמינים במיקוד, והמיקוד שלנו הוא עסקים".
תשקלו כניסה ל"דפים לבנים" - חיפוש אנשים באינטרנט?
למפרט אינו עונה ישירות, אבל במילים שהוא בוחר יש איום מרומז כלפי בזק. "בנוגע למידע באינטרנט – כל מה שנחשוב שהוא רלבנטי לגולשים שלנו, נשאף שיהיה שם".


