$
הייטק והון סיכון

"כל מחשב יוכל להפוך ל־Wii"

קאמ־ספייס הישראלית תאפשר לשחק בכל משחקי המחשב בעולם באמצעות תנועות ידיים וחפצים ביתיים. אחרי השקעה ראשונית, הם כבר במגעים עם יצרני חומרה

אסף גלעד 15:0101.07.08
בסרטון שרץ ביוטיוב נראים צעירים יושבים מול מסך של מחשב ומנופפים בחפצים משונים: צעצועים, מקלות וקרטונים חתוכים בצורות שונות. בתוך שניות מתבהרת התמונה: ההגה שנגזר מקרטון שולט במכונית מירוץ במשחק מחשב שמתנהל על המסך. השחקן מסובב את ההגה ימינה ושמאלה והמכונית זזה בהתאם. השחקן מקרב את ההגה למסך, והמכונית מאיצה. כשהשחקן, שעונד שני אצבעונים קטנים, מצמיד את אצבעותיו, הוא מצליח ללפות את הקלפים במשחק הסוליטייר שעל המסך, וכשהוא מזיז את ידו הקלף זז על המסך. השחקן שמנופף במקל צבעוני מנגן באמצעותו בקסילופון וירטואלי - שגם הוא על מסך המחשב.

 

הסרטון עלה לרשת בסוף מאי, שלושה שבועות לפני שהסטארט־אפ הישראלי קאמ־טרקס (Cam-Trax) החל להפעיל את גרסת הניסוי לתוכנה שלו. לדברי המייסד והמנכ"ל ירון תנא (28), התוכנה הזאת עתידה להביא לסופן של קונסולות המשחקים, בקרי המשחק, הג'ויסטיקים והשלטים. רשימת 150 המשתתפים בניסוי נסגרה בתוך ימים, וימים לאחר מכן נסגרה גם רשימת ההמתנה לגרסת הניסוי הבאה, שתהיה פתוחה ל־5,000 משתמשים.

 

מהתנועה אל המחשב

 

קאמ־ספייס, התוכנה של קאמ־טרקס, מאפשרת למצלמת רשת פשוטה לזהות כל חפץ, ובתנאי שיש לו צבע אחיד, ללמוד את תנועותיו ולהפוך אותו לג'ויסטיק עבור משחקי מחשב. אפשר למשל להחליט שבמשחק יריות הזזת החפץ למעלה משחררת ירייה והזזתו ימינה ושמאלה מזיזה את דמות הגיבור על המסך. "כל אחד יכול להתאים לעצמו כל משחק", אומר ל"כלכליסט" איליי ברודי, המפתח הראשי, שכבר התאים את התוכנה להפעלת משחקים פשוטים כמו סוליטייר וגם למשחקים מורכבים ועתירי גרפיקה כמו משחק היריות האפל האף לייף ומירוץ המכוניות Need For Speed. באמצעות כיוונון נכון, אומר ירון תנא, ניתן יהיה להפעיל באמצעות התוכנה של קאמ־טרקס את כל משחקי המחשב בעולם.

 

"התוכנה שלנו יוצרת חיבור בין המשחק המקורי לבין המצלמה", אומר תנא. "היא מסוגלת לזהות עד ארבעה חפצים בו זמנית, ולעבד את התנועה שלהם במהירות של כ־30 פריימים לשנייה ובדרישות מעבד נמוכות יחסית. כיום צריך להתאים את התוכנה באופן נפרד לכל משחק. אנחנו מתכננים להפיץ אותה בחינם תחת רישיון קוד פתוח ולאפשר לכל מתכנת לקחת אותה, להתאים אותה לכל משחק שירצה ולהפיץ ברשת את התוצאה".

  

מימין: אמיר תנא, איליי ברודי וירון תנא. במגעים עם יצרני חומרה מימין: אמיר תנא, איליי ברודי וירון תנא. במגעים עם יצרני חומרה צילום: אוראל כהן

 

כיום רק בקונסולת Wii של נינטנדו מפעילים משחקים בעזרת תנועות. אתם מתכננים להתחרות בה?

"אם המוצר שלי יצליח הוא בוודאי יכרסם ברווחי Wii, כי אני נותן למחשב האישי יכולות דומות לאלה של Wii. אני לוקח את הרעיון של הפעלת משחק באמצעות הזזת שלט במרחב, מעביר אותו למחשב האישי ומוסיף יכולת התאמה לכל המשחקים שקיימים, בלי ללכת לחנות ובלי להוציא שקל. אבל אני לא בא להתחרות בקונסולות בכלל. למעשה, התוכנה שלי יכולה להשתלב בתשתית של ה־XBox והפלייסטיישן".

 

ל־Wii יש את משחק הכושר Wii Fit. אפשר לעשות דברים דומים באמצעות התוכנה שלך?

"כן. אפשר למשל לפתח משחק שבו אתה זז מול המצלמה, והתוכנה סופרת את הקפיצות ואת הזמן. אפשר גם להתאים את התוכנה שלי למשחקים כמו גיטר הירו. במקום גיטרה מפלסטיק שמתחברת למחשב, יהיה אפשר להחזיק בידיים חפצים בעלי צבעים זוהרים. עשינו לזה דמו שבו השחקן שולט בקצב המוזיקה. יצא מצוין. אה, ועוד דבר שאפשר לעשות עם זה - ציור לילדים".

 

לדברי תנא, התוכנה שלו תאפשר גם לשחק באמצעות תנועות גוף בלבד, ללא חפצים. "כל מה שצריך הוא ללבוש פריטי לבוש בעלי צבעים אחידים ולהתאים את התנועות שלך למשחק באמצעות התוכנה. אם תשחק בסופר מריו ותלבש בנדנה אדומה תוכל ללמד את המשחק לגרום למריו לנתר כשאתה מנתר".

 

"הרעיון ישן"

 

תנא, יליד בת ים, מתכנת מאז כיתה ו'. בצה"ל הוא שירת ביחידה טכנולוגית של חיל המודיעין, למד מחשבים ופיזיקה באוניברסיטת תל אביב ועבד בשתי חברות הייטק ישראליות.

 

"הרעיון הבסיסי שמאחורי הסטארט־אפ שלי לא חדש", הוא אומר. "כבר יותר מעשר שנים יש טכנולוגיות למעקב אחרי אובייקטים בעלי צבע אחיד. באוניברסיטה עשיתי על זה פרויקט בסדנה אצל פרופסור חזי ישורון. הפרויקט לא יצא מקורי במיוחד. אחר כך, בעקבות שיחות עם חברים, ערכתי ניסויים, פיתחתי את זה וחיברתי את זה למשחקים".

 

את התוכנה קאמ־ספייס כתב תנא בלילות ובסופי שבוע במשך שנה וחצי. במרץ 2007 הוא הקים את חברת קאמ־טרקס, ועבד בה לבדו עד מרץ השנה, כשגייס את ההשקעה הראשונה - 200 אלף דולר מהמשקיע יגאל ליכטמן, שהיה בין מהמשקיעים בחברת קוויגו שנמכרה בשנה שעברה ל־AOL.

 

שוקלים מודלים עסקיים

 

"קאמ־טרקס משנה את אופן התקשורת בין האדם למחשב", אומר ליכטמן ל"כלכליסט". "ג'ויסטיק הוא מלאכותי לגוף האדם. אפילו Wii מלאכותי. המערכת של קאמ־טרקס נותנת לגוף האדם להתבטא בדרך שלו ומתרגמת זאת לפעולות במשחק".

 

ליכטמן צופה שהחברה תהפוך לרווחית בתוך כחצי שנה, ובמהלך תקופה זו הוא מתכנן להשקיע בה עוד כמה מאות אלפי דולרים. החברה כבר נמצאת במגעים עם קרנות הון סיכון ויצרני חומרה בתקווה לגייס עוד השקעות או ליצור שיתוף פעולה אסטרטגי. החברה עדיין לא בחרה מודל עסקי ושוקלת בין חלופות שונות, בהן שילוב התוכנה במשחקי מחשב תמורת תמלוגים או שיתוף פעולה עם יצרנית מצלמות רשת או לפטופים, שתשלב את התוכנה במוצריה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x