$
אוכל

בישול ארוך מאוד

רנה רדזפי, השף של "נומה" בקופנהגן, מאפשר עתה לרכוש שובר מתנה למימוש עתידי במסעדה הטובה בעולם. גם מסעדות אחרות עברו לשיטת "שלם עכשיו, אכול אחר כך" כדי לשרוד את משבר הקורונה

רעות ברנע 16:4831.03.20

שוברים, כרטיסי מתנה, איגרות חוב — קראו לזה איך שאתם רוצים, אבל יש לא מעט מסעדות בעולם שכדי לשרוד את תקופת הקורונה מאמצות טקטיקה חדשה שבבסיסה העיקרון: "שלם עכשיו, אכול אחר כך". עולם המסעדנות חטף מכה חזקה לא רק אצלנו — ברוב העולם המסעדות סגורות כבר יותר משבוע ולא כולן יכולות או רוצות לעשות את המעבר המתבקש למשלוחים (כל עוד זה מתאפשר). לכן, אחד הפתרונות שמאמצות עכשיו יותר ויותר מסעדות הוא פנייה לקהל הלקוחות שלהן כדי שיתמכו בהן עכשיו, ואת התמורה לתמיכה הזו הם יקבלו כשהמצב יחזור לקדמותו.

רנה רדזפי השף של מסעדת נומה רנה רדזפי השף של מסעדת נומה צילום: איי אף פי

 

בין הראשונים לחשוב על האסטרטגיה הזאת היה רנה רדזפי, השף של "נומה" בקופנהגן, אולי המסעדה הנחשבת והמעוטרת בעולם. רדזפי, שכבר ידוע שנים כמי שמתחיל ומוביל טרנדים קולינריים, פרסם באתר המסעדה כבר לפני שבועיים פנייה שבה הוא מציע לכל מי שרוצה לאכול בהמשך במסעדה לרכוש עתה שובר, שיתמוך בתקופה הקשה הזו שבה המסעדה סגורה ולא עובדת. השוברים, שמתחילים ממחיר של 5,000 כתר דני (כ־2,500 שקל), מזכים את הרוכשים בארוחה במסעדה במחיר קצת גבוה יותר מארוחה ממוצעת, שעומד על כ־1,500 שקל ללא משקאות. ככל שהמחיר עולה, מתווספים לארוחה צ'ופרים נוספים: מתפריט חתום על ידי השף רדזפי, דרך ספרי המסעדה וכלה בסיור אישי במעבדת ההתססות של נומה. השוברים תקפים לשנתיים, בתקווה שעד אז העולם יחזור להתנהל בצורה רגילה.

 

מנה של מסעדת נומה מנה של מסעדת נומה

 

בעקבות רדזפי החלו מסעדות נוספות בעולם לרכוב על הרעיון, ולפנות אל הלב של קהל הלקוחות הקבוע שלהן כדי שיעזור בשעת משבר. בניו יורק הפך קונספט שוברי המתנה לפופולרי מאוד בשבוע האחרון, עם כ־3,000 עסקים קולינריים שמציעים כאלה כדי להקל באופן רגעי את הקושי הכלכלי. בשבוע שעבר אפילו הושק בארה"ב אתר ייעודי (helpmainstreet.com) שמרכז את כל המקומות שמציעים כרטיסי מתנה ברחבי המדינה, ונכון לעכשיו, רשומים בו כ־14 אלף עסקים. דרך האתר אפשר למצוא את המסעדה החביבה עליכם על המפה, וכדי לרכוש שובר מתנה לוחצים על הפניה לאתר המסעדה — כאשר כל אחת מהן מקציבה סכומים שונים שבהם היא מאפשרת לעשות את זה. במקרה של מסעדות שאין להן אתר אינטרנט, מאפשר האתר המרכז לבצע את הרכישה דרכו בסכום של בין 5 ל־500 דולר.

 

תותים ועגבניות ממולאים. מסעדת נומה תותים ועגבניות ממולאים. מסעדת נומה צילום: רותי רוסו

 

גם בישראל רואים שיוזמות כאלה מתחילות להתעורר. הסנונית הראשונה הגיעה ממסעדת "מונא" הירושלמית שפצחה בקמפיין הד־סטארט כדי לגייס סכום של 200 אלף שקל כדי שתמשיך לשמור על פעילותה, וגם קבוצת הברים "ספייסהאוס", "דאבל" ו"הונולולו" השיקה אחד כזה שבו ניתן לתמוך כספית עכשיו וליהנות מקוקטיילים שווים אחר יעבור זעם, וכך גם "הקוסם" ו"לה רפובליקה די רונימוטי". סביר להניח שבתקופה הקרובה, ככל שתתארך, נראה את הקונספט הזה הולך ותופס תאוצה.

x