$
קולנוע וטלוויזיה

המפץ הקטן: מסע בין נעבעכים

שובה של "דיסקברי" מסמן את הכיוון שאליו צועדות כל הפקות המותג "מסע בין כוכבים": זכרי אלפא אאוט. גיבורים נבוכים חברתית, ועדיין מאוד אמיצים - אין

עמית קלינג 08:3524.01.19

קפטן פייק דורך על סיפון ה"דיסקברי" ונותן לקומנדר סארו לחיצת יד חזקה. הוא עומד לתפוס פיקוד. זאת אחת הסצנות שפותחות את העונה החדשה של "מסע בין כוכבים — דיסקברי", שעלתה בשבוע שעבר בנטפליקס. ללחיצת היד הזאת יש משמעויות מעבר לעלילת הפרק, שמסמנות למעריצי סדרת המדע הבדיוני המיתולוגי, על כל שלוחותיה, את הכיוון שאליו הולך הפרנצ'ייז.

 

קפטן פייק הוא הקפטן הראשון אי פעם שהוצג ביקום של "מסע בין כוכבים", כוכב הפיילוט של הסדרה המקורית מ־1966, שהתאפיין בסחבקיות מגושמת ובדיחות דוד. פייק לא עשה רושם רב על בכירי NBC בשעתו, שהעדיפו להחליף אותו בקפטן קירק הכריזמטי, ההרפתקן ואהוב הנשים (והחייזריות). אבל ל"דיסקברי" הוא מתאים כמו כפפה ליד עדינה, משום שזאת הסדרה הכי פחות הרואית, במובן הקלאסי של המילה, של המותג, שאינה מעוניינת להיות שיר הלל לזכרי אלפא זחוחים. להפך. "דיסקברי" חוגגת גיבורים מגושמים חברתית שמביעים בקול רם את הפחדים שלהם, כל זאת מבלי לגרוע בפסיק בכשרונות שלהם או ביכולתם להציל את הגלקסיה. אפילו המפקד בפועל סארו הוא בן לגזע חייזרי, שהתפתח מחיות שנמצאות בתחתית שרשרת המזון בכוכב שלו. כוח־העל שלו הוא לחוש סכנה ומוות מתקרב — סוג של פחדן אבולוציוני.

 

 

מתוך "דיסקברי". סחבק מגושם מחליף נוכל קשוח מתוך "דיסקברי". סחבק מגושם מחליף נוכל קשוח

 

אף שאין לדעת מה בדיוק הולך לקרות עם קפטן פייק, ברור שבתור התחלה הוא מהווה תחליף חברותי לקפטן לורקה מהעונה שעברה, שהחל כאייקון של גבריות קשוחה והתגלה כנוכל בוגדני. זהו מהלך מטאפורי לא רק לעתיד הסדרה, אלא גם לעתיד הפרנצ'ייז כולו, כפי שיעידו שאר ההחלטות שנעשו בזמן האחרון בידי קברניטיו, שמבהירות כי הניסיון להדגיש את האנושיות הוא המהלך המרכזי של "מסע בין כוכבים" היום.

 

סטיוארט. ישוב כנראה כדיפלומט מבוגר, לא כקפטן אמיץ סטיוארט. ישוב כנראה כדיפלומט מבוגר, לא כקפטן אמיץ צילום: איי פי

 

בימים אלו CBS, ערוץ הבית של "מסע בין כוכבים", מתכנן לא פחות משלוש סדרות נוספות מהמותג: "Lower Decks", סדרה מצוירת קומית — הקומדיה המובהקת הראשונה של המותג — תתמקד בחיי העובדים הזוטרים, התפעוליים של הספינה, אלו שבסדרות הקודמות צצו בעיקר כדי להיהרג בצורה יצירתית בעוד שכל האקשן קורה על הגשר; "פיקארד" תשיב למרכז את מי שהוא אולי הקפטן האיקוני ביותר של הפרנצ'ייז, בגילומו של פטריק סטיוארט בן ה־78, ולפי ההערכות

תציג אותו כדיפלומט מבוגר ולא כקפטן אמיץ; ו"סקשן 31", שעוד לא הוכרזה רשמית, עתידה לעסוק ביחידת מבצעים מיוחדים סודית ומלוכלכת של הפדרציה, זאת שפועלת מחוץ לחוקים והעקרונות היפים והמוסריים המאפיינים אותה בדרך כלל.

 

קשה לדמיין שלוש סדרות יותר שונות זו מזו, לא פחות משהן שונות מ"דיסקברי", שבהשוואה אליהן פתאום נדמית כמו "מסע בין כוכבים" קלאסי (והיא לא). אבל הרבה לפני שיצא למישהו לראות אפילו שנייה מהן, כבר ברור מהי תוכנית־העל של היוצרים: לבדוק אילו עוד סיפורים "מסע בין כוכבים" יודעת לספר. את החזון האוטופי של חקר החלל, המדע והרוח האנושית היא כבר סיפרה הרבה פעמים. אנחנו נמצאים בשנים שבהן ערעור מוסכמות ומעמדות חברתיים הוא אחד הסיפורים המרכזיים שהטלוויזיה מעוניינת לספר, ו"דיסקברי" בחרה בחוכמה לערער את מעמד הקפטן — בחירה מצוינת למותג עתידני שבמשך כמה שנים דשדש בנוסטלגיה על ימי תור הזהב שלו עצמו.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x