$
פנאי

"זה כמו צעקה"

אמן הרחוב הצרפתי אמוס מבטא את עצמו בעיקר על קירות בתים, אך גם מוכר עבודות קולאז' קטנות "כי צריך להתפרנס". עכשיו הוא פותח תערוכת יחיד בגלריה STA

רעות ברנע 09:1023.02.14

"משהו בעבודה של אמוס הפנט אותי", מספר מאיר כהן, בעל גלריה STA (South Tel Aviv), שבה נפתחה תערוכת יחיד של אמן הרחוב הצרפתי אמוס וזימולו (Amose Vazimolo). "הקווים והדמויות שלו הם גם גרפיים מאוד וגם מלאי רגש ואנושיות. חשבתי שיהיה מעניין להביא אותו לישראל ולבקש ממנו ליצור ציור קיר על בניין ליד הגלריה".

 

כהן, שפתח את הגלריה ביוני האחרון ברחוב העלייה בדרום תל אביב, מודה שהשאלה אם אמנות רחוב היא אכן אמנות עדיין פתוחה. "לפני 15–20 שנה עוד התייחסו אליה כאל ונדליזם, אבל לדעתי כיום זה אחד הזרמים החשובים והמרכזיים באמנות".

 

מלבד החשיפה שהגלריה נותנת לאמנים, התערוכות בה מאפשרות להם להתפרנס ממכירת עבודות. "השאיפה שלי היא שאמני הרחוב יוכלו גם להרוויח כסף מהאמנות שלהם", אומר כהן.

 

אמוס. יוצר גם קולאז'ים מגזרי עיתון אמוס. יוצר גם קולאז'ים מגזרי עיתון צילום: עמית שעל

 

ציור הקיר שעשה אמוס (34) על הבניין הישן ברחוב העלייה מוסיף צבע לסביבה האפרורית. גובה העבודה 10 מטר ורוחבה 7 מטר. "אני אוהב לצייר על בניינים ישנים, מלוכלכים ומתפרקים", מספר אמוס. "הספריי הוא כלי וטכניקה עבורי, אף שהשימוש בו מצריך מיומנות". במקביל לעבודות הרחוב הגדולות יוצר אמוס גם עבודות קטנות, שמוצגות בגלריות ויימכרו במסגרת התערוכה שתוצג עד 20 במרץ במחירים שבין 100 ל־3,500 יורו. "בעבודות האלה אני משתמש בטכניקה שונה: אני יוצר קולאז'ים מגזירי נייר ועיתונים ישנים, מדביק אותם בשכבות, סורק ומדפיס על נייר".

 

עדיף להציג ברחוב או בגלריה?

"אני חייב להציג בגלריות, כי צריך להתפרנס, אבל ליצירה ברחוב יש ערך מוסף: אני יכול לבחור את המקום, את הטקסטורה של הבניין ואת גודל היצירה. מלבד זאת, רוב הציבור לא הולך למוזיאונים, והצגה ברחוב היא דרך להגיע לאנשים שלא היו נחשפים לאמנות שלי. עבורי זה כמו צעקה — הצהרה על משהו שאתה חייב להגיד, שאתה חייב שישמעו".

 

ציור הקיר שעשה אמוס על בית הגלריה ברחוב העלייה בתל אביב. עובד בלי אסיסטנטים ציור הקיר שעשה אמוס על בית הגלריה ברחוב העלייה בתל אביב. עובד בלי אסיסטנטים צילום: Noam Chojnowski

 

מה מסתתר מאחורי הדמויות האנושיות למחצה שאתה מרבה לצייר?

"הדמויות שלי חוזרות על עצמן באופנים שונים. זו תמיד דמות אנושית, אבל לא ממש מוגדרת. אני מתייחס אליה כאל 'מטייל': דמות חסרת מין, חסרת לאום, חסרת זהות. היא מגיעה משומקום וממשיכה לשומקום, ויש בה מעין רובוטיות שמדגישה את הפירוק שלה".

 

איך אתה מגיע לצייר במקומות בעולם כמו ברלין ואיסטנבול?

"שולחים לי תמונה של הקיר ואני יוצר סקיצה. זו עבודה קשה, ובניגוד לאחרים אני לא נעזר באסיסטנטים".

 

לדבריו, ההזמנות ליצור במקומות שונים בעולם מאפשרות לו להגיע למקומות מעניינים ולפגוש אמנים מקומיים. זו גם אחת ממטרותיו של כהן: "אנשים כמו אמוס מעלים את הרמה ויכולים לתרום למראה של העיר. זה קורה בערים רבות בעולם, ותל אביב לגמרי מוכנה לזה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x