$
פנאי

צליל מקוון

שוק המוזיקה המקוונת בישראל הופך לצפוף יותר עם כניסתן הקרובה של ynet ו־וואלה. מספר הגולשים שמשלמים על מוזיקה אמנם עולה והמחירים יורדים, אך היעדר חנות מרכזית הפתוחה לכולם, בדומה ל־iTunes, מעכב את צמיחת הענף

אמיר שוורץ 10:5206.09.09

צרכני המוזיקה הישראלים לא מתו, הם רק עברו מהחנות הפיזית למקבילתה המקוונת ולסלולר. גם חלק מהזמרים הישראלים יישרו קו, וחלקם משיקים כיום את אלבומיהם קודם בחברות הסלולר, במקביל לפורמט הדיסק המוכר. אייל גולן למשל זכה לאחרונה בפלטינה סלולרית לציון 600 אלף הורדות. גם אם שעת ההספד של הדיסק עוד מוקדמת (ב־2008 נמכרו כ־3 מיליון דיסקים בישראל, שהכניסו לחברות המוזיקה כ־250 מיליון שקל), המגמה ברורה - המדיה בדרך החוצה, והניו מדיה, או למעשה הפוסט מדיה, רק תגביר את מכירותיה בשנים הקרובות.

 

מה דעתך על מניית פרטנר:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה
אפשר גם בלי אפל

 

חנות iTunes של אפל, שהיתה הראשונה שהבינה לאן צועדים צרכני המוזיקה החוקית ומרכזת כיום כרבע ממכירות המוזיקה בארה"ב, לא תפתח בישראל בקרוב. גם שירותי רכישת קובצי MP3 של אמזון, בעלות של 99 סנט לשיר או 8.99 דולרים לאלבום מלא, חסומים לגולשים מחוץ לארה"ב. את מקומן ממלאות שלוש מפעילות הסלולר בישראל והחנויות המקוונות הוותיקות iMusic, המציעה מתוכני נענע דיסק ועננה ועתידה לשדרג בקרוב את חנותה, ו־SONGS של אן.אם.סי־יונייטד, שתציע בקרוב לצד הקטלוג העברי שלה גם חומרים של חברת Sony BMG, לאחר שחתמה לאחרונה על הסכם עמה תמורת תשלום תמלוגים של 50 אלף דולר.

 

לשוק הצפוף והדי בוסרי הזה עומדות להצטרף בחודשים הקרובים גם החנויות המקוונות של וואלהו־ynet. אבי בן טל, מנכ"ל ynet, מאמין שהחנות תקום תוך כמה חודשים, ולא מודאג מהשחקנים הקיימים. "מה שמעכב כרגע את ההתקדמות הוא גם ענייני זכויות יוצרים והיבטים משפטיים וגם מודלים כלכליים שאנחנו לא שלמים איתם. אנחנו בוחנים את הנושא, מאמינים בו - אבל גם נחושים להציע מוצר מוביל". הוא אומר. "תחום המוזיקה הוא בין הענפים המסורתיים שספגו את הפגיעה הכלכלית הקשה ביותר במכירות כתוצאה מקניבליזציה שנוצרה ברשת, כאשר כל גולש מוריד תכנים ללא תשלום וללא הגבלה. לצערנו, נדמה שחלק מהגורמים בתעשייה טרם הפנימו את העובדה שהגבינה שלהם זזה - ושרצוי להתאים את המודלים לתנאי השוק שבהם מתנהלים הפורטלים והגולשים כאחד".

 

ברי סחרוף ברי סחרוף צילום: גלעד קוולרציק

 

חברות התקליטים הישראליות עוד לא החליטו אם הן מצטרפות לטרנד או רק מסתכלות עליו מהצד. שתי חנויות המוזיקה המקוונות מוגבלות בהיצע שלהן. ב־SONGS תוכלו להוריד תמורת 4 שקלים לשיר ו־35 שקל לאלבום (כולל גרסת העטיפה להדפסה) מיצירות אמני החברה, כמו משינה, אהוד בנאי וחוה אלברשטיין, מחברה מסרו שכרגע הם בוחנים מספר אפשרויות בתחום המכירה המקוונת, וברגע שתתקבל החלטה הם יצאו בצהודעה מסודרת. המתכונת של iMusic דומה: 3.90 שקלים לשיר, 30 שקל לאלבום. ההיצע האקלקטי למדי כולל בין היתר חומרים של ברי סחרוף ואסף אמדורסקי ואף ג'אזיסטים כביל אוונס.

 

רונן ירקוני, סמנכ"ל התוכן ב־iMusic, שמח על כניסת המתחרים החדשים, בעיקר בגלל המצב הקיים. "לצערנו החנויות המקוונות בישראל עוד לא נמצאות במקום הראוי להן, כי אין חברה אחת שמאגדת את הכל, וגם החנויות של הסלולר פתוחות רק ללקוחות החברות", הוא אומר.

 

אהוד בנאי אהוד בנאי צילום: עמית שאבי

 

שיר בדולר או פחות

 

99 הסנט לשיר שקבעה iTunes, ובהתאמה הישראלית 3.90 שקלים לשיר, הוא הרף שלפיו מוכרת גם חברת פרטנראת השירים הדיגיטליים באתר שלה. בחנות המקוונת שהושקה לאחרונה אפשר לבחור שירים מתוך 250 אלף כותרים - כרגע מוצעים רק 50 אלף - להוריד אותם למחשב, לנייד או לנגן ולהשתמש בהם בהמשך ללא הגבלה.

 

התחרות, כידוע, מורידה מחירים, ושי גיסין, מנהל אגף התוכן בפרטנר, מספר על השירות החדש המאפשר להוריד 50 שירים תמורת 29.90 שקל. אולי בגלל החיבור בין מוזיקה בסלולר לבין קהל צעיר הוצע לאחרונה אלבומו החדש של הראל סקעת, "דמויות", כשבועיים לפני יציאת פורמט הדיסק שלו לחנויות. בסלקום עדיין שומרים אמונים לסינגלים ומציעים כ־100 אלף שירים בעלות של 4.90 שקלים לשיר להורדה לנייד או למחשב. בניגוד לפרטנר ולסלקום, החנות החדשה של פלאפון, MUSIX, מאפשרת למנויים לשמוע את המוזיקה המקוונת שלהם רק דרך המכשיר הסלולרי או ברשימת האזנה שיוצר המשתמש באתר.

 

לדברי מנהל MUSIX, דובב גולדשטיין, היעדרה של iTunes מקומית או כניסתן העתידית של החנויות החדשות אינם נוגעים להם, שכן הם מציעים פורמט שונה. במקום לשלם תמורת שיר אחד המנוי מקבל מגוון של 250 אלף כותרים הניתנים לשימוש חופשי תמורת 19.90 שקל לחודש. "חלק גדול מהגולשים רוצה את האלבום המלא, אבל בלי לשלם עליו 30 שקל", הוא אומר ומוסיף: "הפיראטיות במוזיקה נמצאת בירידה, וצרכנים רבים מוכנים לשלם היום כסף עבור המוזיקה שהם מורידים".

 

נתקלתם בקשיים מול האמנים או מול חברות התקליטים?

למרות הירידה המתמשכת במכירות הדיסקים וההיעלמות ההדרגתית של חנויות התקליטים, חברות התקליטים נותרו ספק התוכן העיקרי של יורשותיהן, החנויות המקוונות והסלולריות. בחברת התקליטים התו השמיני, המפעילה גם רשת חנויות דיסקים, החליטו שאין בעיה לשלב בין המדיה החדשה לישנה, ומסרו: "אנחנו עובדים עם כל גוף בהתאם לתנאים שהם מציגים לנו, וכך אנו מאמינים שיקרה גם עם החברות החדשות בשוק".

 

מחברת הליקון לא התקבלה תגובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x