כושר

איפה כדאי לרוץ בשטח

מזג האוויר האביבי מוציא את הרצים ממסילות חדר הכושר לשבילים בחיק הטבע. "כלכליסט" מציג חמישה מסלולים לחובבי הריצה באוויר החופשי

קרן צור 19:0916.04.09

על השאלה אם עדיף לרוץ בחוץ או על המסילה בחדר הכושר אין תשובה חד־משמעית. המתנגדים לאאוט־דור יגידו לכם שבריצה העומס על המפרקים גדול פי 3.5-5 ממשקל הגוף בהשוואה לכל סוג ספורט אחר, ולכן עדיף לרוץ על המסילה, שלה יכולת טובה יותר לספוג זעזועים. המכורים האמיתיים לריצה יגידו לכם שאם לרוץ, אז רק בחוץ: ריצה באוויר הפתוח היא הזדמנות לא רק להתאוורר, אלא גם לאתגר את הגוף, שנאלץ להתמודד עם תנאי שטח משתנים, וגם ליהנות מחיבור לחיק הטבע, שתמיד עושה טוב לנשמה. רוצים לרדת מהמסילה ולהתחיל לרוץ בחוץ? לפניכם המלצות לחמישה מסלולים ברחבי הארץ, שמתאימים לקהל יעד מגוון ולכל עונה בשנה, ובמיוחד לתקופת האביב, שתמיד מיטיב את התפאורה.

 

הרי יהודה וירושלים

 

קהל היעד: חובבי אתגרים, שאינם נרתעים מריצה בשביל כורכר משופע בעליות וירידות תלולות, ומוכנים לוותר על ברזיות לטובת מקורות מים מהטבע. אורך המסלול: 8 ק"מ. עונה מומלצת: כל השנה, למעט חודשי החורף, שבהם יש סכנת החלקה.

 

הרי יהודה וירושלים. אורך המסלול: 8 ק"מ. הבונוס: טבילה במעיין הרי יהודה וירושלים. אורך המסלול: 8 ק"מ. הבונוס: טבילה במעיין צילום: עופר ביידה

 

המסלול מעגלי ומקיף את הר איתן, מהיפים בהרי ירושלים, כך שניתן לרוץ בשביל גם בכיוון השעון וגם נגדו. נקודת המוצא (והסיום) היא בכיכר שבכניסה לסטף. משם רצים צפונה, חוצים את הוואדי שמתחת לקיבוץ צובה וממשיכים בדרך המאתגרת, שעוברת בנקודת תצפית על נחל שורק, נחל רפאים, חירבת סעדים ועין סטף ועין בכורה שבהם אפשר לעצור לטבילה מרעננת. מומלץ לצאת לריצה בשעות הבוקר המוקדמות (שבהן המסלול מוצל), ולקנח בארוחה בבית הקפה שפועל בנקודת הסיום.

 

מצפה רמון

 

קהל היעד: חובבי המדבר, או מי שכבר סיים את שירותו הצבאי ורוצה לבחון אם הוא עדיין מסוגל לעמוד במסלולי הריצה הזכורים לו מימיו בבה"ד 1. אורך המסלול: 5 ק"מ. עונה מומלצת: חודשי האביב והסתיו.

 

אזור מצפה רמון הוא יעד אטרקטיבי בעיקר לרוכבי אופניים, שיוצאים לטייל באזור המדברי המגוון ביותר בישראל מבחינת החי והצומח. לטובת הרצים הכשירה החברה להגנת הטבע שביל מסומן שמתחיל ב"סוכה במדבר" (בית הארחה ליד מצפה הכוכבים) ומסתיים בנקודת תצפית על מצפה רמון. המסלול מתאים למי שאינו נרתע מאדמה סלעית ומאקלים קיצוני - קור עז בחורף וחום לוהט בקיץ, ומוכן לוותר על תנאי נוחות כמו ברזיות, ספסלים, צלונים או תאורה; כל זאת לטובת השמירה הקפדנית על הטבע ונופיו של הנגב והאפשרות לפגוש בדרך שפני סלע, יעלים, שועלים, צבועים ועוד.

 

ביוני האחרון נערך מירוץ מצפה רמון הראשון, לציון 40 שנה למעברו של בה"ד 1 לנגב. המירוץ כלל שלושה מקצים - 3 ק"מ עממי, 10 ק"מ עממי ותחרות - והשתתפו בו כ־4,000 חיילים. בעקבות הצלחתו יש כוונה להפוך את המירוץ למסורת.

 

רמת הגולן

 

קהל היעד: רצים למרחקים ארוכים שמסוגלים לעמוד בתלאות הדרך, הכוללת לא מעט קטעי טיפוס מאתגרים במעלה הרים. אורך המסלול: 30 ק"מ. עונה מומלצת: סוף אפריל עד ספטמבר. מי שמגיע באביב יגלה מדוע זכה המסלול לכינוי "ריצת הדובדבן שבקצפת". רמז: בזכות מטעי הדובדבנים שבדרך ונקודת התצפית על פסגת החרמון המושלג. מי שמגיע בקיץ ייהנה ממזג אוויר שפוי ומקטיף של תפוחים.

 

המסלול מתחיל בנבי יעפורי (אחד מקברי הצדיקים הקדושים לבני העדה הדרוזית) ומסתיים בכניסה לעין זיוון (ליד האנדרטה ללוחמי גדוד סיור 134). בדרך עוברים בכרמים ויערות אלונים ואלות, מטפסים בשבילי ההרים (ורדה, אביטל ובנטל) ועוצרים להתרעננות בעין אל ארוס (בור מים) או לטבילה בבריכת רם, שבחורף עומקה מגיעה ל־10 מטרים ובקיץ ל־6 מטרים. מי שרוצה לקנח את הריצה המפרכת בארוחה טובה, מוזמן לפתוח שולחן במסעדתו של סלים שופי, שמפורסמת בזכות מגוון מטעמים מהמטבח הדרוזי וצופה לנוף שגורם לך להרגיש שכאן זה אירופה. טל' במקום: 04-6981638.

 

נחל אלכסנדר

 

קהל היעד: מי שמחפש ריצה ארוכה בתנאים נוחים במיוחד: מסלול מישורי ומסודר הכולל סימונים ונקודות שתייה ומוצל בחלקו הגדול. ברקע נופים ירוקים, המתפרשים לאורך אחד הנחלים היחידים במרכז הארץ שבהם המים זורמים במשך כל ימות השנה. אורך המסלול: 27 ק"מ. עונה מומלצת: כל השנה. באביב אפשר ליהנות מפריחה מרהיבה של כלניות, נוריות, חבצלת השרון ועוד, ובנובמבר־דצמבר מניחוחות משכרים של פריחת נרקיסים.

 

נחל אלכסנדר. אורך המסלול: 27 ק"מ. הבונוס: מפגש עם צבי ים נחל אלכסנדר. אורך המסלול: 27 ק"מ. הבונוס: מפגש עם צבי ים צילום: עופר ביידה

 

המסלול מתחיל בגשר שעובר מעל נחל אלכסנדר, בכניסה לקיבוץ מעברות. רצים על גדות הנחל ובמרחבי פארק השרון, עוברים בגבעת אולגה, ממשיכים לאורך קו הים עד מכמורת, שם מסתובבים וחוזרים לנקודת המוצא.

 

חובבי הטבע ישמחו לדעת שנחל אלכסנדר הוא בית לחיות רבות, ובדרך יש סיכוי גדול לפגוש בנציגים של אוכלוסיית הצבים הרכים, שחיים במים מתוקים. קשה לפספס אותם: אורכם מגיע ל־1.20 מטרים ומשקלם ל־50 ק"ג.

 

פארק הירקון

 

קהל היעד: מי שגר בעיר ורוצה להתנתק מהסביבה האורבנית וליהנות מיתרונות הריצה בריאה ירוקה. אורך המסלול: 7 ק"מ. עונה מומלצת: כל השנה.

 

פארק הירקון. אורך המסלול: 7-14 ק"מ. הבונוס: תנאי ריצה מפנקים פארק הירקון. אורך המסלול: 7-14 ק"מ. הבונוס: תנאי ריצה מפנקים צילום: עופר ביידה

 

פארק הירקון הוא ללא ספק אחד המקומות האולטימטיביים לריצה בתנאים מפנקים במיוחד: שבילים מסומנים, תאורה בשעות הלילה, ברזיות ושירותים לאורך המסלול המישורי והמוצל, שכולל מעט מאוד עליות ועובר במדשאות, חורשות, ערוגות פרחים ומתקנים שונים לטובת הקהל. נקודת ההתחלה היא באיצטדיון האתלטיקה בהדר יוסף. משם רצים מערבה, חוצים את גני יהושוע, חולפים על פני נקודות ציון מוכרות כמו הצפארי, אמפי וואהל, הספורטק, גשר אבן גבירול, מרכז השיט על שם דניאל וארובת רדינג, וממשיכים עד נמל תל אביב. פארק הירקון הוא גם נקודת מוצא למסלולים ארוכים יותר, כדוגמת המסלול שעובר בטיילת תל אביב ונגמר בנמל יפו, שאורכו 14 ק"מ. נוסף על הנוף והבריזה הנעימה בים, לריצה על החוף יש יתרון של משטח חול רך יחסית, שמשמש כבולם זעזועים ומיטיב עם המפרקים והברכיים.

 

סייעו בהכנת הכתבה: ניר ברק, שוונג; דורון צבי, מאמן כושר הוליסטי ומפתח שיטת הצ'ילאטיס; אייל מויאל, מאמן ריצה; דניאל קרן, מאמן ריצה ממרת"א (מועדון רצי ת"א)

בטל שלח
    לכל התגובות
    x