סגור
אייל אגמוני קרן צ'רטרד ועידת טוקיו 2023
איל אגמוני, מייסד קרן צ'רטרד

ועידת טוקיו 2023
"אני אומר למשקיעים המוסדיים בישראל, הגיע הזמן להיחשף ליפן״

את הדברים אמר איל אגמוני, מייסד קרן ההשקעות Chartered לקראת ועידת העסקים יפן-ישראל של כלכליסט ודיסקונט בטוקיו, בה משתתפת גם הקרן. עוד הוא הוסיף כי כיום נמצא שהשיטה המנצחת לשיתוף פעולה עסקי בין המדינות הוא "Born in Israel – Made in Japan’'

כאשר הגיע ליפן לראשונה לביקור קצר אחרי הצבא, הבין איל אגמוני, מייסד קרן ההשקעות Chartered את מה שהוא מעוניין שיבינו היום ישראלים רבים אחרים: ביפן יש המון הזדמנויות שאנחנו בתור ישראלים מזהים וליפנים נראות פחות אטרקטיביות. אחרי שהייה קצרה במלון בזמנו הוא החליט לחפש פתרון מגורים אחר, ופרסם מודעה בה חיפש שותף יפני לעיסקת נדל"ן. כך הגיע להסכם עם מקומי במסגרתו הוא ישכור דירה על שמו והם יעשו לה סאבלט. "הוא אמר שאף אחד לא ירצה לגור עם שותפים, אבל בסופו של דבר תוך חצי שנה היו לנו 20 אלף לקוחות שגרו בדירות תחת השם שלו. היה צורך בשוק לאנשים שלא הגיעו כנציגי חברות בינלאומיות. אנשים שהגיעו לשישה חודשים ללמד אנגלית למשל, לא היה להם איפה לגור כי אי אפשר לשכור דירה לחצי שנה". זה היה המיזם העסקי הראשון של אגמוני ביפן ואחריו היו עוד רבים.
"זיהיתי הזדמנויות ובניתי עסקים ולאורך הדרך הקמתי קרנות והתחלתי לקנות עסקים מקומיים. הדגש היה על דברים שלא קיימים או שהיפנים לא מעריכים. אחד הדברים שהבאנו בהתחלה ליפן היו כרטיסי החיוג. היפנים לא ראו את הצורך מכיוון שניתן היה אז לחייג מהטלפון ב-4 דולר לדקה, אבל הם שכחו שביפן יש 3 מיליון זרים שלא היה להם איך להתקשר לחו"ל. כשהצלחנו לבנות את החברה, זו הייתה אחת ההצלחות הגדולות. לאחר מכן התמקדתי בקרן, שהיא קרן פרייבט אקוויטי, כאשר המטרה הייתה לבחון הזדמנויות מצד אחד של חברות קיימות שהיפנים לא חושבים שיש להן ערך ומצד שני הזדמנויות להיכנס לשווקים שפחות מעניינים את היפנים", הוא מספר.
עם השנים עשה אגמוני כמה עסקאות גדולות, אחת מהן ב-2007 כאשר קנה את החברה החמישית בגודלה ביפן בשוק המימון החוץ בנקאי. הוא השתלט על בית השקעות וכן השקיע בתיירות, הקים את בית המלון AMAN בקיוטו ואתר סקי בעיירה היפנית ניסקו.
כל ההשקעות נעשו דרך Chartered בה אגמוני הוא המשקיע העיקרי. "בין ישראל ליפן כמעט ואין כלום, זה ממש מדבר. משקיעים מוסדיים בישראל יודעים להשקיע בנדל"ן במזרח אירופה אבל בכלכלה השלישית בגודלה בעולם אין להם כלום. אין להם גישה לשוק האשראי, הנדל"ן וזה מדהים אותי שהיום, אנחנו 70 שנה לתוך מערכת היחסים בין המדינות ועדיין הדבר הזה קפוא לגמרי", הוא אומר. "אני רוצה לקרוא למשקיעים המוסדיים בישראל, הגיע הזמן שהם ייחשפו ליפן. אנחנו בהחלט רוצים להיות הכתובת עבורם כאן".
לפני כשבע שנים זיהה אגמוני את הצורך של חברות יפניות גדולות להיות חשופות לדיפ-טק והתחיל להשקיע בחברות טכנולוגיה ישראליות. יחד עם אוניברסיטת תל אביב הקימו את TAU Ventures שם הם המשקיע העיקרי ועד היום השקיעו 350 מיליון דולר בלמעלה מ-50 חברות הייטק ישראליות.
איך עושים עסקים ביפן? "ההבדל המהותי בתרבות בין היפנים לישראלים הוא שיפנים הם אנשים של פרטים קטנים", אומר אגמוני. "אם אנחנו בתור ישראלים מזהים הזדמנות ורצים עליה גם אם הפתרון לא מושלם וזה מספיק טוב לשוק האמריקאי בו חברה גדולה תראה את הפתרון ותטמיע אותו או תרכוש את החברה; היפנים יורדים לפרטים הקטנים. הם רוצים להבין למה זה לא 100%. אם חושבים על מכונית יפנית, אפשר לרכוש אותה ולא להיכנס למוסך גם עשר שנים. לכן, בהתחלה כישראלים יש הרבה תסכול בניסיון הגישור על פערי התרבות. היום אנחנו מאמינים ב-Born in Israel – Made in Japan’'. אנחנו הישראלים טובים בליצור יש מאין, מאפס – לאחת. היפנים ייקחו את זה מ-2 לעשר. לכן אנחנו צריכים להבין את החסרונות והיתרונות שלנו ולא לבוא עם היהירות הישראלית. אנחנו מאמינים שזיהינו שזו הפורמולה המנצחת לעסקים בין ישראל ויפן".