סגור
כנס כלכלה גלובלית - לינדה כהן רופא
(צילום: יריב כץ, צילום וידאו: גו לייב שידורים)
כלכלה גלובלית

"הבנו שהדרך להמשיך ולהתפתח בעולם זה עם שותפים מקומיים שמכירים את התרבות"

לינדה כהן רופא, סמנכ"לית בכירה לאסטרטגיה וטרנספורמציה בשטראוס, התייחסה בכנס כלכלה גלובלית של כלכליסט ודיסקונט לניהול שותפויות בינ"ל: "אם אין לשותף זהות דומה לשלנו, זה לא יעבוד". על השותפות עם Haier בסין: "למדנו שהסינים לא מגיבים אם התשובה למשהו שלילית, הבנת התרבות היא המפתח להכל" 

"כשרצינו לצאת מהשותפות עם פפסיקו ולהיפרד זה עבר חלק כי גם החתונה שלנו איתם מלכתחילה הייתה טובה", כך אמרה לינדה כהן רופא, סמנכ"לית בכירה לאסטרטגיה וטרנספורמציה בקבוצת שטראוס, בכנס כלכלה גלובלית של כלכליסט ודיסקונט. כהן רופא, שאחראית על תהליך ניהול השותפויות בשטראוס, הציגה את האסטרטגיה של החברה לפיתוח שותפויות בינלאומיות.
"אני 18 שנה בקבוצת שטראוס, והייתה לי הזכות לעבוד עם המון שותפויות - בברזיל, בסין, עם פפסיקו ועוד", אמרה כהן רופא. "שטראוס היא חברה בינלאומית שפועלת ביותר מ-20 מדינות בעולם, ורבים לא יודעים שהיא החברה הרביעית בעולם בגודלה בקטגוריית הקפה, ומספר 1 בשוק הברזילאי. בין היתר, אנחנו עובדים עם דנונה, פפסיקו, Haier, סאו מיגל ושותפים מקומיים. אנחנו מבינים שאם אנחנו רוצים להתפתח בעולם אנחנו צריכים לעשות את זה עם שותף מקומי שמכיר את התרבות ונקודות המכירה. אנחנו בשטראוס מביאים ושולחן את הטכנולוגיה והידע".
כהן רופא הציגה מספר דוגמאות לשותפויות מוצלחות: "ניקח למשל את השותפות עם סאו מיגל הברזילאית. ב-2005 התחברנו עם האחים לימה, וכאן יש זהות משותפת. זו חברה עם חלום של להיות משמעותיים מאוד בקפה, ומכאן נולד החיבור. אנחנו עוסקים בשטראוס באיך בוחרים את השותף. אם אין לו זהות דומה לשלנו, כנראה שזה לא יעבוד מספיק טוב. השותפות בברזיל התפתחה לאורך השנים - היום אנחנו מספר 1 בברזיל, מאוד דומיננטיים עם 4-5 מפעלים".
לגבי השותפות עם Haier בסין, כהן רופא הדגישה את חשיבות ההבנה התרבותית: "אנחנו עובדים בסין מ-2011 והבנו שחייבים שותף מקומי שמבין את התרבות המקומית שם. למשל, סביב השאלה איך שותים מים - בסין לא ממקמים מתקני מים במטבח אלא בסלון, זה קישוט. לקחנו שיעורים בשטראוס של להבין את הסינים. למשל, למדנו שהסינים לא מגיבים אם התשובה למשהו שלילית. בקורונה פתחתי את מצלמת הזום שלי והראיתי לסמנכ"לית הכספים הסינית את הבית שלי, ונוצר קשר אמיתי. אז אתה עובר מווטסאפ לוויצ'ט הסיני ודברים מתחילים לזרום".
על היציאה מהשותפות עם פפסיקו בארה"ב לפני כשנה, אמרה כהן רופא: "נכנסנו לארה"ב ב-2008 והצמחנו את קטגוריית החומוס. ניהלנו קשר מאוד טוב. כשרצינו לצאת מהשותפות זה היה מאוד חלק - כמו חתונה, כשאתה נפרד הפרידה היא יותר טובה אם אתה מנהל את הקשר טוב".
כהן רופא סיכמה את עקרונות ניהול השותפויות: "לשמור על קשר, ועל שקיפות מלאה, לדאוג להבנה תרבותית וכך ליצור את הערך המוסף של יצירה משותפת. מתנגן לי הציטוט של מיכאל שטראוס - 'זה לא אני, זה אנחנו' - זה הערך המוסף שאנחנו מביאים לשותפויות ולכן זה מנוע צמיחה משמעותי עבורנו".