ועידת ברלין
״בעתיד נראה מכוניות שמבינות אותך ויודעות מה מצב הרוח והצרכים שלך״
"יש לנו צוותים בישראל שעובדים על יישום הטכנולוגיה הזו", כך לדברי חמדת שגיא, מנהלת האב החדשנות של פולקסווגן בתל אביב בכנס Mind the Tech ברלין 2025 של כלכליסט ולאומי. ד"ר ניקולאי ארדי, מנהל חטיבת החדשנות בפולקסווגן: "בעתיד, נראה מכוניות שמבינות אותך, יודעות מה מצב הרוח והצרכים שלך בנסיעה ויכירו את לוח הזמנים שלך"
"אנחנו נמצאים בשיבוש טכנולוגי עצום בעולם התחבורה. זה כולל טכנולוגיות, סוללות ורכבים חשמליים. עולם תוכנה שלם משתנה, עם השפעות משמעותיות של בינה מלאכותית (AI) גם בתחום שלנו", כך אמר ד"ר ניקולאי ארדי, מנהל חטיבת החדשנות בפולקסווגן בפאנל שהנחה ירדן רוזנסקי מ"כלכליסט" במסגרת כנס Mind the Tech ברלין 2025 של כלכליסט ולאומי בו השתתפה גם חמדת שגיא, מנהלת האב החדשנות של פולקסווגן בתל אביב. ארדי ענה לשאלה איך הם רואים את השיבוש (דיסרפשן) המשמעותי שעובר על עולם האוטומוטיב.
לדבריו, "יש לנו צוותי חדשנות ברחבי העולם שמתכוננים לשינויים הללו, ואנחנו נדרשים להשקיע משאבים רבים בכל החברה. אנחנו צריכים לדעת היכן להשקיע, כיצד להתמודד עם העתיד המגיע, לכסות את הטכנולוגיות החדשות ולזהות מהן המשמעותיות ביותר כיום, ומה יהיה משמעותי יותר בעתיד".
חמדת שגיא השיבה, "בתל אביב, השינוי הוא המניע לפתיחת מרכז החדשנות שלנו ב-2018. המטרה היא להתמודד עם החדשנות והטרנדים הקיימים באמצעות פתרונות שמגיעים מישראל. אנחנו הופכים להיות לא רק חברת מוביליטי, אלא חברת מוביליטי-טק. לשם כך, אנחנו זקוקים למהנדסים מהדרגה הראשונה שיודעים להתמודד עם האתגרים והשינויים הבאים".
אילו טכנולוגיות מעניינות אתכם ביותר כיום?
ניקולאי ארדי: "AI היא טכנולוגיה משמעותית וכבר מיושמת אצלנו דרך למידת מכונה, אבל השינוי הגדול מגיע עם סוכני AI (AI Agents) גם בתחום הנהיגה האוטונומית, עיבוד שפה ועוד. בעתיד, נראה מכוניות שמשלבות AI, מכוניות שמבינות אותך, יודעות מה מצב הרוח והצרכים שלך בנסיעה, הן יכירו את לוח הזמנים (לו"ז) שלך וידעו את הצרכים השונים שלך".
מה תוכלי לספר לנו על מרכז החדשנות בתל אביב?
חמדת שגיא: "אנחנו יושבים בתל אביב מאז 2018, לאחר שהקבוצה הבינה שיש צורך לעבוד גם בזירות בינלאומיות. מאז, אנחנו עובדים עם המותגים השונים של הקבוצה. המטרה שלנו היא ליצור את חווית הלקוח הטובה ביותר, וזה דורש סביבה חדשנית שנוצרת על ידי חברות סטארט-אפ. יש לנו מהנדסים מדהימים, ופרויקט הדגל שלנו הוא העבודה עם מובילאיי, המציעה פתרונות שונים ורמה 4 של אוטונומיה, וכן עבודה עם חברת אינוביז, שמביאה טכנולוגיות לרכב אוטונומי".
ניקולאי ארדי: "יש לנו כבר רכבי 'רובו-טקסי' בסין שמסיעים נוסעים. נראה אותם בקרוב גם באירופה, ואנחנו מוכנים לכך עם הטכנולוגיה שלנו ורק ממתינים שזה יתחיל".
האם בתוך 5 עד 10 שנים נראה רכב אוטונומי לחלוטין ללא נהג?
חמדת שגיא: "נראה שילוב של יכולות, ולא רק אוטונומיה מלאה. זה יתחיל עם שירותים אוטונומיים שונים שיעניקו ביטחון לאנשים הנכנסים לרכבים ללא נהג. התנסיתי בכך, ובהתחלה יש חשש ראשוני, אבל מהר מאוד מתרגלים ומרגישים מאוד נוח. אני חששתי בעיקר מהנהיגה של נהגים אחרים, ולא מהמכונית האוטונומית שבה הסתובבנו, שהייתה מאוד מדויקת ונעימה. זו טכנולוגיה ישראלית המשולבת עם היכולות של פולקסווגן, והיא תוכיח את חשיבותה מהר מאוד".
ניקולאי ארדי: "נכנסתי לאחרונה לרכב אוטונומי בקליפורניה והוריתי לו לאן לנסוע. לא חשתי שום חשש מהנהיגה ללא נהג. היה שם ביטחון מוחלט, ללא צורך לחשוב על הנהיגה כלל.

























