סגור
ועידת ניו יורק יקי נוימן
(צילום: אוראל כהן, תומריקו)

Mind the Tech NY
"יש סיבה להיות אופטימיים, שנת 2024 זה שנת האנרגיות המתחדשות"

כך לדברי יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, בוועידת ניו יורק של כלכליסט ובנק לאומי. "גישת השוק הפתוח זה הדבר החשוב ביותר. צריך לתת לשוק, לחברות ולצרכנים לפעול כי יש ביקוש גדול למוצר שלנו - לאנרגיה מתחדשת"

"מעבר של ישראל לגישת שוק פתוח הוא שיאפשר לה לעמוד ביעדי ייצור האנרגיה המתחדשת שלה" – כך אמר יקי נוימן, מנכ"ל דוראל, בווועידת ניו יורק של כלכליסט ובנק לאומי.
"כשהתחלנו להשקיע בארה"ב לפני ארבע שנים, בחנו גישה של שוק פתוח", אמר נוימן בשיחה עם כתב כלכליסט, יובל שדה. "רצינו מקום שנוכל לפתח ולשווק את המוצר שלנו. ידענו שיש בארה"ב ביקוש לאנרגיה ירוקה, ובישראל באותו זמן היתה רגולציה כבדה. המודל העסקי שלנו הוא לפתח את הפרויקט בעצמנו, החל מעבודה מול בעלי הקרקע. דוגמה כזו היא הפרויקט שלנו באינדיאנה בהשקעה של 1.5 מיליארד דולר והוא כבר פעיל וזה סיפור הצלחה אמיתי, כי התחלנו אותו רק לפני שלוש שנים, ואם תשווה אותו לפרויקט הגדול ביותר שלנו בישראל, באזור בית שאן, התחלנו אותו לפני 10 שנים ואולי נפעיל אותו בשנה הבאה.
"אבל 2024 היא שנת שינוי, כי אנחנו יכולים לראשונה בישראל למכור אנרגיה ישירות לצרכנים. זה יאפשר לישראל להגיע ליעד של 30% אנרגיה מתחדש עד סוף העשור. גישת השוק הפתוח זה הדבר החשוב ביותר. משרד האוצר תמיד חושב על השקל האחרון, וזו לא הדרך להגיע ליעד. צריך לתת לשוק, לחברות ולצרכנים לפעול כי יש ביקוש גדול למוצר שלנו, לאנרגיה מתחדשת".
מה צריך לשנות בפועל?
"יש אתגרים וחסמים להסיר. בישראל צריך להקצות יותר קרקע לאנרגיה ירוקה, במיוחד בקיבוצים, יותר טכנולוגיה, יותר שימוש כפול בקרקע (שילוב של חקלאות והפקת אנרגיה באותה קרקע), יותר אגירת אנרגיה. זו הדרך המהירה ביותר להגיע ליעדים. יש לנו פרויקט שבמקום אחד יש הפקת אנרגיה, אחסון וגידול אבוקדו".
למה להשקיע בחברות אנרגיה ירוקה ולא בחברות אחרות שכבר מייצרות הרבה כסף?
"העולם רוצה להפסיק את השימוש בדלקי מאובנים ולעבור למקורות ירוקים. יש מסע ארוך לפנינו. 30 שנות מהפכה. ברמת המיקרו, היו לנו שנתיים של אתגרים כמו המצב בישראל ותעריפי הריבית, אבל אנחנו עדיין עומדים וחזקים מתמיד. במבט לעתיד, יש ירידה משמעותית במחירי הציוד וביקוש גבוה לחשמל שלנו. יש הרבה סיבות להיות אופטימיים בשנה הקרובה. באשר למחירי ציוד – ב-2018 כשרכשנו מודלים סולאריים המחיר היה 4.5 דולר ליחידה אחת, והיום זה 10 סנט. זו מהפכה".
מה הדבר הגדול הבא?
"זה כנראה יהיה אגירה. זה המפתח להרבה התקדמות. אחנונ משקיעים באגירה. בעתיד נצטרך לאחסן אנרגיה שייצרנו בקיץ לשימוש בחורף. הרבה תאגידים מחפשים את הדבר הבא. יש לנו קרן הון סיכון ובשלוש שנים השלמנו 18 השקעות שונות. אנחנו משקיע אסטרטגי ויכולים לתמוך בחברות עם מהלכים כמו ביצוע ניסויים באתרים שלנו. מה שאנחנו עושים חיוני לביטחון האנרגטי של ישראל. אנחנו מאפשרים ביזור של ייצור חשמל, ויש לזה חשיבות אסטרטגית".