סגור
ועידת הגיימינג של ישראל - פאנל איתן רייסל, ד"ר ורד פנואלי, קווין בקספלר, אלעד קושניר
(צילום: ריאן פרויס, צילום ושידור: Streame)
ועידת הגיימינג

"תם עידן הסייבר, הגיע עידן הגיימינג - וישראל מפגרת מאחור"

איתן רייסל מ-vgames טען בפאנל שנערך בכנס הגיימינג של כלכליסט בשיתוף גוגל ופלייטיקה כי טורקיה היא מעצמת הגיימינג הגדולה בעולם, ולעומתה ישראל לא זזה מהר מספיק. הסיבה: המפתחים "מתאהבים" במוצרים ולא ממהרים לשחרר אותם לשוק. קווין בקספלר מ-Remagine טען שהטרנד החדש הוא "למכור דאטה מתוך משחקים לחברות AI", והמשקיע אלעד קושניר גילה שהוא לא רוצה מצגות: "ההשקעה תמיד היא בצוות ובאנשים, לא במצגת"

"אנחנו בכנס גיימינג בעברית שנערך בישראל, אבל מעצמת הגיימינג הכי גדולה בעולם היום בפער היא בכלל טורקיה", כך אמר איתן רייסל, שותף מנהל ב-vgames, בפאנל שנערך במסגרת כנס הגיימינג של כלכליסט בשיתוף גוגל ופלייטיקה. לדבריו, תם עידן הסייבר והגיע עידן הגיימינג, אך ישראל נותרה מאחור.
"למה אנחנו מאחור", שאל רייסל בפאנל שהנחה ניר מירצקי, סמנכ"ל חדשות ב-CrazyLabs AI, "זה נובע מכך שאנחנו מתאהבים יותר מדי במוצרים ולא יוצאים מספיק מהר לשוק כדי לבדוק אם המשחק עובד, ומכך שהאיטרייט (מונח מעולם הסטארט-אפים שמשמעותו לעשות גרסאות חוזרות ולשפר - מ"מ) לא מספיק מהיר".
רייסל תהה "למה לא בונים על פלטפורמות כמו רולבלוקס? כל עולמות ה-UGC (תוכן שנוצר על ידי משתמשים) - זה הכל מפתחים עצמאיים. יש מלא פלטפורמות שאין סיבה שלא יהיה בהן טאלנט ישראלי".
בשנה האחרונה שמענו על D2C, חנויות שמחוץ לאפל וגוגל, הרבה על GEN AI, ובשנים קודמות על קריפטו. מהן הבאזזוורדס שצפויות להגיע בשנה הבאה ועל מה אתם מסתכלים כשאתם מקבלים PDF מחברה ואומרים - זה מעניין?
ד"ר ורד פנואלי, ראש התואר השני לעיצוב ופיתוח משחקים דיגיטליים בשנקר: " GEN AI יהיה טכנולוגיה ולא טרנד, מה שמעניין אלה הטרנדים החדשים שזה ייצר, כלים להמון יוצרים עם רעיונות טובים שלא היה להם את הכסף או הזמן להוציא אותם לפועל. נראה יותר סקינים, יותר אפשרות לייצר דמויות, להקות סביב משחקים, AI נותן יכולות כי זה יהיה יותר קל לעשות".
קווין בקספלר, שותף מנהל, ב-Remagine Ventures: "הטרנד החדש, ריל וורלד מודלס, הדאטה בתוך הגיים פליי מאוד שווה ונראה מגמה של למכור את הדאטה לחברות AI".
כולם זוכרים שכשיצא אייפון היה את אנגרי בירדס ודום 2, אבל ב-GenAI עוד לא ראינו אפילקציה שאי אפשר היה לעשות אותה אחרת קודם כן. עוד לא ראינו משחק שיעשה את זה.
איתן רייסל, שותף מנהל ב-vgames: "לא הייתי אומר ש-GEN AI יחליף כל אחד. בסוף במשחקים צריך יזם, צריך מוח, להבין את הצרכן, ללמד את המכונה. לדעתי חצי מהחברות של ה-LLM יימחקו, חברות הענק בונות מודלים ענקיים. היום צריך לעשות דברים יותר מהר, בחברה שלוקח לה לצאת לשוק יותר מ-3 חודשים אני לא משקיע".
כל שנה נולדים טרנדים ונעלמים אחרים, אבל כשניגשים אליכם היום סטודנטים יותר קל להם לעשות מצגות, לבנות אקסל ונתונים, דוכן פלאפל עם AI. איך אפשר לבוא בראש נקי ולהוציא את המוץ מהתבן?
אלעד קושניר, משקיע אנג'ל: "בסוף אנחנו כמשקיעים מתייחסים לאנשים ולא למצגת - לאנרגיה, למקצועיות, לניסיון. השאלה אם המצגת טובה יותר או פחות, פחות משפיעה. ההשקעה היא תמיד בצוות, באנשים וברעיון, לא במצגת".
עם זאת, הוסיף כי כלי ה-AI מייצרים התייעלות. "להמחשה, באחת מחברות הפורטפוליו שלי יש צוות של שישה מפתחים בלבד שעושים הכל".
ד"ר ורד פנואלי, שנקר: "יש רתיעה מ-AI ובאופן כללי גיימרים הם מאוד שמרנים. יש לי סטודנטים שמגיעים בשביל הקהילה, לאו דווקא המשחק, אבל כן מבינים היום יותר ויותר איך להשתמש ב-AI בצורה נכונה. הפחד הוא ליפול לבנאליות".
איתן רייסל, vgames: "לחמש החברות האחרונות שהשקענו בהן לא הייתה מצגת, אלא ביקשנו מהן מצגת אחרי שהשקענו. זה הזמן לתת בראש לחברות גדולות - כולל שלי. אנשים מפחדים מהעתיד, כי הרבה משרות ייאבדו, למשל על נדל"ן מסחרי הייתי עושה שורט. אבל זה הזמן להקים, לא צריך לפחד, לצאת מהר, לזרוק משחקים קדימה לחנויות".
קווין בקספלר, Remagine Ventures: "יש מקום לייצר משחקים ב-AI ,לא פורטנייט, אלא סופר קזואל. יש מקום לדחוף משחקים הרבה יותר בזול".
מה המיומנויות שמחפשים היום באנשים שבאים אליכם לעומת העבר?
קווין בקספלר, Remagine Ventures: "בעיקר מעניין אותי באיזה כלים הם משתמשים כי זה יכול לקצר דרך. אנחנו כל הזמן מדברים עם היזמים שלנו ותמיד אני לומד מהם באיזה כלים הם משתמשים. אני כן רוצה צוות גיימינג שמכירים את קיצור הדרך להגיע ל'כן' או 'לא' מהר יותר".
בשנים האחרונות אנחנו מתעסקים במי יידע לחזות את העתיד שבו צריך להשקיע, וגם LLM עצמו מנסה לחזות את הדבר הבא, ודווקא אני רוצה ללכת לצד השני של הדברים. איפה חזיתם משהו ונפלתם איתו?
ד"ר ורד פנואלי, שנקר: "VR, זו ההבטחה כבר הרבה שנים, בקורונה היה נראה שעברנו ל-VR אבל סיפרתי סיפורים מאוד מעניינים למה זה הדבר הבא, ואני עדיין מחכה".
אלעד קושניר, משקיע אנג'ל: "התעשייה פספסה בכל הנושא של קריפטו גיימס. חשוב להגיד שהיה שם כשל מערכתי טוטאלי של כל התעשייה שחשבה שזה הולך לעבוד. אפשר לדון רגע למה חשבו שזה יעבוד ולמה זה לא באמת עבד. הפרי טו פליי קריפטו נכשל כישלון מר, ואני חושב שזו הייתה פונקציה של אי הבנה של איך עובד משחק, כלכלה סגורה מול כלכלה פתוחה, התעשייה וגם גדולי התעשייה פספסו ומי שבונה קריפטו גיים אני מקווה להיות משוכנע אבל קשה לשכנע אותי שזה יעבוד".