סגור
כנס פריז מוריס לוי
(צילום: טל סער)

פריז 2024
יו"ר פובליסיס: "יש פחד כשמסתכלים על ישראל, אנשים מפחדים להפוך ליעד של אנטישמיות"

מוריס לוי, העומד בראש חברת הפרסום הגדולה בעולם, התייחס למצב בישראל באירוע שנערך במסגרת משלחת העסקים לפריז של כלכליסט ובנק הפועלים. כשנשאל איך הפך מאיש IT לראש פירמת הענק השיב: "קיבלתי יותר החלטות טובות מרעות. זה מאוד קל. גם קוף יכול לעשות את זה"

"זה קשה. מאוד קשה להגיע לפה בימים אלה בגלל מה שקרה ב-7 באוקטובר וקשה לשכוח את זה. הלב שלנו איתכם והקהילה היהודית בפריז נמצאת בסולידריות גדולה עם ישראל. היהודים איתכם", כך אמר מוריס לוי, יו"ר קבוצת Publicis ומייסד VivaTech בשיחה עם סופי שולמן מכלכליסט. לוי היה הדובר המרכזי באירוע הערב הראשון של משלחת כלכליסט ובנק הפועלים בפריז.
אתה מפורסם בעולם על קריירת הפרסום שלך, אבל הנה עובדה משעשעת עליך - התחלת בכלל כאיש IT. אם נדבר על העבר שלך כיזם וכיוצר של פובליסיס כחברת הפרסום הגדולה בעולם, איך מגיעים מ-IT לפרסום ואיך הופכים ארגון כל כך מסורתי לחדשני ומתקדם?
"ההיסטוריה של איך הפכתי מאיש IT למד מן זה סיפור ארוך שיכול להימשך עד הבוקר. קשה לספר אותו בכמה משפטים אבל אני אנסה לעשות את זה בקצרה. אני אכן איש IT בהכשרתי והתחלתי במשרה בתחום בחברת פרסום כלשהי, ואחרי שעתיים-שלוש בכל יום העבודה שלי נגמרה.
"למעשה הובלתי את צוות ה-IT שלנו והימים הכי קשים שלנו היו נמשכים ארבע שעות לכל היותר. אז מה עושים כשמסיימים את מה שצריך לעשות בזמן כל כך קצר? הולכים למחלקת היצירתיות. זה היה טוב שגם היו לי רעיונות טובים ומהר מאוד הפכתי לאבן הפינה של הסוכנות ההיא.
"עזבתי את הסוכנות ההיא ב-1971, בגלל שליו"ר היה פשוט רעיון רע. הוא הזמין אותי לצהריים והציע לי להיות המנכ"ל. במקום להגיד לו 'תודה רבה, תן לי העלאה', שאלתי אותו 'למה אני?'. הוא אמר לי שזה בגלל שאני הכי טוב. אז אמרתי שאם אני הכי טוב בסוכנות כל כך גדולה, שהעסיקה מאות אנשים, אז הסוכנות הזו בצרות, ולכן עליי לעזוב. מיד לאחר מכן הצטרפתי לפובליסיס.
"הרעיון לפתח משהו, לשנות אותו, הוא יחסית קל כי האסטרטגיה של סוכנות פרסום היא לא מדע טילים. זה תלוי בסביבה העסקית ובלקוחות. אם מסתכלים על הצרכנים ועל ההתנהגויות שלהם, יש לך את המפתח לזכות בלב שלהם. זה לא היה מורכב מדי. היה עליי רק להתבונן במה שקורה. זה קרה במקרה שפגשתי יותר החלטות טובות מהחלטות רעות לאורך הקריירה שלי".
זה נשמע די קל עם איך שאתה מתאר את זה.
"זה מאוד קל. גם קוף יכול לעשות את זה. אתה רק צריך לקבל את ההחלטות הנכונות. אם אתה מקבל החלטות רעות אז אתה נכשל".
ב-2016 החלטת להקים מיזם חדש – אירוע VivaTech שמתרחש אחת לשנה ויש שמקבילים אותו ל-CES של פריז.
"הרעיון של ויוה-טק התחיל כרעיון של משרד המסחר הצרפתי ב-2006, אז קודם כל לקח עשור לעשות את זה. שאלנו מה הממשלה צריכה לעשות כדי להאיץ את הצמיחה של הסטארט-אפים פה ולבנות סביבם כלכלה בת קיימא. אמרנו שאם אתה רוצה שאנשים יאמינו במשהו, אתה צריך להראות אותו. ולשם כך צריך להציג את מה שקורה בפריז. ופריז היא המרכז של העולם במשך כמה ימים שבהם הכל קורה. לבקשת הנשיא סרקוזי ארגנו פגישה שנוגעת לכל מה שקורה בעולם בכל הקשור לסטארט-אפים ולטכנולוגיה. היו לנו את כולם. כשעשינו את זה, הבנו שאנשים יעשו את זה.
"ב-2016 חגגנו את יום ההולדת ה-90 של פובליסיס וכחלק מזה החלטנו לממן 90 סטארט-אפים – סטארט-אפ על כל שנה שהחברה קיימת - קיימנו אז תחרות ומי שזכה היה סטארט-אפ ישראלי. הבאנו לאירוע החגיגי אלפי סטארט-אפים ומזה נולד בעצם VivaTech".
איך הסקטור העסקי בצרפת רואה את המצב בישראל כיום?
"יש פחד כשמסתכלים על ישראל ויש פחד גם של אנשים להפוך ליעד של אנטישמיות. בעסקים, אנשים לא רוצים להיות מטורגטים על ידי ארגונים פרו-פלסטיניים שיפגינו נגדם. דיברו איתנו על לא להזמין ישראלים ויהודים כדי לא לספוג הפגנות, אבל אנחנו מביאים את אריק שמידט שזכה לתשואות גדולות ואת איל ולדמן שידבר ביום שישי".
יושבים בקהל אנשים מצמרת המגזר העסקי של ישראל. איזו עצה תיתן להם בימים אלה?
"לתת עצה לישראלים? (צוחק) זה כמו כששמעון פרס בא אליי וביקש שאסייע לישראל לתקשר טוב יותר עם העולם. אז כינסנו שלושה אנשים והתוצאה הייתה שהיו 10 דעות שונות. שלושה אנשים, 10 דעות. אתם לא צריכים את העצה שלי".