סגור
יואל אסתרון בוועידה הכלכלית הלאומית

הוועידה הכלכלית
רוצים דמוקרטיה? תתעוררו!

החולמים על "מנהיג חזק", הבזים לזכויות האזרח והמאמינים במדינת הלכה לא יוכלו לחסל את הדמוקרטיה, אם הרוב המנומנם, שהתעייף מהפוליטיקה העלובה, ייצא מהאדישות שלו. מו"ל כלכליסט בוועידה הלאומית

בתחילת 2017, קצת אחרי שדונאלד טראמפ נכנס לבית הלבן, הוושינגטון פוסט הוסיף משפט, מעין מוטו, מתחת ללוגו שלו: "דמוקרטיה מתה בחשיכה". עורכי העיתון בחרו בצעד הלא שגרתי אחרי שהנשיא הנבחר של ארצות הברית פרסם ציוץ מסית ודוחה נגד העיתונות האמריקאית. טראמפ צייץ: "תקשורת החדשות השקריות היא לא האויבת שלי. היא האויבת של העם האמריקאי". נהרות של דם רע, הסתה ושיסוי, זרמו בעורקי הדמוקרטיות האמריקאית והישראלית בחמש השנים האחרונות. היום, למרבה הצער, אפשר לקבוע שהוושינגטון פוסט טעה. דמוקרטיות עלולות למות גם לאור היום, באור השמש העזה, ולא רק במחשכים.
האם הדמוקרטיה הישראלית מתה? כמובן שלא. האם היא גוססת חס וחלילה? לא גוססת. אבל, האם היא בריאה, איתנה, נינוחה, בטוחה בעצמה? התשובה ברורה. האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל הוא אוטואימוני – מתקפה עצמית מסוכנת מאין כמותה על יסודות הדמוקרטיה. לאור היום. בפריים טיים, מול המצלמות, ברשתות הביוב המכונות רשתות חברתיות, ברחובות הבריוניים.
קשה להאמין שראש האופוזיציה והנאשם מספר 1 רוצה להשליט כאן משטר רודני. נתניהו הוא אינטלקטואל עם ידע עמוק בהיסטוריה. הוא יודע שמדינות לא דמוקרטיות שוקעות וקורסות, כי אין כלכלה וצמיחה, אין חינוך ואין ביטחון כשאין דמוקרטיה. ההסבר המקובל הוא שהנאשם מוכן לפגוע בדמוקרטיה, רק במידה הדרושה כדי לחלץ אותו מספסל הנאשמים.
אבל, המדרון כידוע חלקלק. נתניהו פועל בשנים האחרונות, מאז שהועמד למשפט, לפי המדריך הלא כתוב לחיסול הדמוקרטיה שניסחו פוטין, ארדואן, אורבן, ואפילו טראמפ: סמן יריבים פוליטיים כאויבים מבית שרוצים להרוס את המדינה, ערער ושבש את יסודות השלטון ואת האיזונים והבלמים, תקוף את כלבי השמירה, ובמיוחד את מערכות אכיפת החוק והעיתונות החופשית. לך על הראש של כל מי שמעז להתנגד למהלכים שלך. הבריונים, המעריצים והמוסתים ישלימו את המלאכה.
נתניהו כשלעצמו לא יכול להחריב את הדמוקרטיה. הוא רוכב על הנמר של הבזים לדמוקרטיה שגדלו וחונכו בלי שיעורי אזרחות על שוויון בפני החוק, בין השאר. בחברה הישראלית יש קהילות שמעדיפות מדינת הלכה; יש מי שחולמים על "מנהיג חזק"; ויש לא מעט אזרחים שזכויות האזרח חשובות בעיניהם פחות מהביטחון האישי והפרנסה. אבל, אף על פי כן, ולמרות התמונה המעוותת הנשקפת אלינו לאחרונה, אפשר להניח, או לקוות, שרוב הישראלים רוצים לחיות בדמוקרטיה.
לכן, לב הבעיה איננו ביבי, ואפילו לא הביביזם. בלב הבעיה מנמנם הרוב העייף, המעולף, שמאס בפוליטיקה הישראלית, שאין לו כוח לקטטות המגעילות בכנסת, שמעדיף סדרת מתח בנטפליקס או ריאליטי מטמטם בקשת או רשת.
זו קריאה אחרונה, ולמעשה קריאה אחרונה בסדרה של קריאות, לישראלים שרוצים לחיות בדמוקרטיה: תתעוררו! שמאל, מרכז, ימין, יהודים ערבים – לדמוקרטיה שלכם אין פוליסת ביטוח. החיים שלכם כאן אינם מובנים מאליהם. אין לישראל חוקה שיכולה להגן עליכם כמו בארצות הברית (וראינו שגם שם אפשר לחבל בה); ואין כאן מסורת ארוכה של דמוקרטיה פרלמנטרית כמו בבריטניה (שבה ראש ממשלה מתפטר גם בלי כתב אישום). אם אתם רוצים דמוקרטיה – תתעוררו! הדמוקרטיה חטפה מהלומות קשות בשנים האחרונות, אבל היא לא מתה. עדיין אפשר להנשים ולהציל אותה. אם רק תתעוררו.