סגור
ועידת האנרגיה - פאנל: משק האנרגיה בצל המשבר
(סיני דודפור)

ועידת האנרגיה
מנכ"ל דלק קידוחים: "ישראל לא נפגעת ממשבר האנרגיה העולמי, היא נהנית ממנו"

יוסי אבו בוועידת האנרגיה של כלכליסט, "אם בכל העולם מחירי האנרגיה עלו דרמטית וגרמניה אפילו השביתה תעשיות – התעשיה הישראלית נהנית ממחירי אנרגיה יציבים". מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן הוסיף, "העולם צריך עוד אנרגיה. והאנרגיות המתחדשות אינן בשלות עדיין"

"ישראל לא נפגעת ממשבר האנרגיה בעולם, אלא היא אפילו נהנית ממנו. אם בכל העולם מחירי האנרגיה עלו בצורה דרמטית, גרמניה אפילו השביתה תעשיות – התעשיה הישראלית נהנית ממחירי אנרגיה יציבים" – כך אומר יוסי אבו, מנכ"ל דלק קידוחים, בוועידת האנרגיה של כלכליסט בשיתוף בזן.
בפאנל שעסק בנושא "משק האנרגיה בצל המשבר – לקחים לשוק הישראלי", בהנחייתו של יובל שדה מכלכליסט, אמר אבו: "אנחנו מדברים על משבר שעיקרו באירופה ובאסיה, פחות בארה"ב והוא עדיין לא הגיע לישראל וכנראה גם לא יגיע, אנחנו בעולם אחר".
לדברי אבו, "המשבר נובע בעיקרו מתכנון מוטעה של משק האנרגיה האירופאי וגם האסייאתי. ביקוש והיצוע שנבע בעיקר בשנה האחרונה מהקורונה - פחות ביקושים ואז אין השקעות בגלל ירידת מחירים, התווסף לכך דבר נוסף, אי השקעה בתשתיות בעקבות יעדים לא ריאליים לאנרגיה ירוקה. בסופו של דבר כשאין חשמל אז יש עליית מחירים, זה גרם באירופה וגרמניה לחזור לסולר מזוט ופחם. והיתה עליית מחירים כללית, ומחירי הגז עלו בצורה דרמטית של 600 אחוז כמעט בעולם".

1 צפייה בגלריה
מימין יובל שדה מלאכי אלפר עופר בלוך יוסי אבו ועידת האנרגיה
מימין יובל שדה מלאכי אלפר עופר בלוך יוסי אבו ועידת האנרגיה
מימין כתב כלכליסט יובל שדה, מלאכי אלפר, עופר בלוך ויוסי אבו
(צילום: אוראל כהן)

מלאכי אלפר, מנכ"ל בזן, אמר שהוא מסכים עם אבו: "אני חושב שמשבר האנרגיה אמיתי וכאן. במקרו צריך עוד אנרגיה. קיצוב של דלק לא קורה רק בבריטניה אלא גם בתחנות דלק בסין. העולם צריך עוד אנרגיה. והאנרגיות המתחדשות שאין ויכוח על מה יהיה בסופו של דבר, כרגע הן אינן בשלות. אז ברור שבסופו של דבר עידן הנפט יסתיים לפני שיסתיימו הדלקים הפוסיליים על כדור הארץ, אבל עד אז האנרגיות המתחדשות צריכות להיות בשלות. המשבר הזה פה וכאן אני לא מסכים עם יוסי - זה משבר שיכול לקרות גם במדינת ישראל".
"אני לא חושב שיש משבר אנרגיה בישראל", אמר עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל. "המשבר באירופה הוא צרכני, תרומת האנרגיה לעליית מדד המחירים לצרכן היא דרמטית, מחירי האנרגיה עלו ב-17%. המשבר הוא אמיתי והוא מתגלגל לצרכן ואני חושב שהוא משבר זמני. עוד שנה שנתיים אבל בסוף זה יתאזן. מחירי הגז בארץ יציבים, אספקת הגז בארץ בתנאים גיאו פוליטיים בארץ היא יציבה ותהיה יציבה. ייעשה ניצול של 3 מאגרי גז, ובמקביל הפיתוח של המתחדשות יבטיח מעבר" .
במענה לשאלה האם הממשלה צריכה להתערב או להיערך אחרת, השיב אלפר: "הממשלה צריכה להיערך לאופק הזמן, כלומר, אין מחלוקת לגבי סוף הדרך. הבעיה היא מה אופק הזמן ואם לא מטפלים נכון אז נייצר משבר אנרגיה. גז טבעי זו רשת ביטחון בוודאי לנושא חשמל. יש דלקים לתחבורה שזה פן אחר. במדינת ישראל נבחן את מספר הרכבים נראה שגם עם קצב הכניסה של מכוניות חשמליות, 50% בשנה כל שנה, על פני עשור נצרוך את אותה כמות בנזין שאנו צורכים היום. הממשלה צריכה לעשות מה שעושה לעידוד אנרגיות מתחדשות, מאחר שחברות האנרגיה הן אלו שיביאו את הפתרון. הן אלו שיש להן את הניסיון. צריכים את אופק הזמן ולא להגביל"