סגור
כנס פריז - ניקולס דופורק
(צילום: אביגיל עוזי, אוראל כהן)

פריז 2024
"כשאתם ממריאים מתל אביב לניו יורק, למה אתם לא עוצרים בפריז?"

ניקולס דופורק, מנכ"ל קרן ההשקעות הלאומית של צרפת, אמר את הדברים באירוע הסיום של משלחת אנשי העסקים לפריז של "כלכליסט" ובנק הפועלים; עוד אמר כי "צריך להבין את העושר של האקו-סיסטמם הצרפתי. אתם תופתעו לטובה"

"בימים אלה (של מלחמה בישראל, ר"ב) עולה השאלה האם אנחנו צריכים לבחון את הסולידריות שלנו הצרפתים מול ישראל. התשובה שלי היתה ונשארה: 'אפס. אין לנו מה לבחון'", כך אמר ניקולס דופורק, מנכ"ל Bpifrance, קרן ההשקעות הלאומית של צרפת, באירוע הסיום של משלחת אנשי העסקים של "כלכליסט" ובנק הפועלים לפריז.
לדבריו, "הסולידריות בין המדינות צריכה להישאר כפי שהיתה תמיד. צריך להסתכל לא על השנה-שנתיים האחרונות אלא על הקשרים בין ישראל לצרפת במשך 70 השנים האחרונות. בצרפת חיה אוכלוסייה יהודית גדולה של חצי מיליון איש ולידה חיה אוכלוסיה מוסלמית גדולה. וזה עובד. זה מאוד דומה למה שקורה אצלכם בישראל".
דופרוק שמנהל את קרן ההשקעות הממשלתית סיפר על תחילת הדרך וההקמה שלה לפני כעשור. "למעשה הרעיון של BPI התחיל בביקור שלי בישראל. זה היה בתחילת 2013. קיבלתי אז שיחת טלפון מאחד מיועצי הנשיא - עבדתי בזירה הטכנולוגית במשך 20 שנה - ואותו יועץ שאל אותי מה אפשר לעשות כדי לקדם את צרפת כמדינה טכנולוגית? כולם הכירו אותנו כארץ היין, עד כדי כך ששכחו שאנחנו במקור ארץ תעשייתית.
"התרשמתי מאוד מההישגים של השוק הישראלי עם הקונספט של סטארט-אפ ניישן ושאלתי את עצמי 'למה שלא נעשה אותו דבר?' בוא נעתיק מהם. זה הרי עבד לישראל. זה התחיל מספר קטן שכינה את ישראל 'סטארט-אפ ניישן' ופתאום כל העולם התחיל להתייחס לישראל כאל כזו", סיפר דופרוק.
"הערכים של BPI, במיוחד בימים האלה, הם קודם כל אופטימיות. דבר שני זה נחישות והשלישי הוא פשטות. רצינו להכפיל את מספר החברות היזמיות בצרפת ורצינו להראות שסגנון החיים החדש במדינה הוא יזמות. ואני חושב שהצלחנו בזה. כשאני מסתכל על הילדים של בני הדור שלי, הם כולם רוצים להיות יזמים או סטארט-אפיסטים. לפני 10 שנים אנשים חשבו שאין להם את הזכות לעשות את זה. היה איזה מחסום פסיכולוגי. היום יש תחושה שאפשר לעסוק בזה", הסביר דופורק.
קרן ההשקעות שבניהולו אינה מכוונת הייטק אל יזמיות עסקיות באשר הן ובעשור האחרון מאז היווסדה הצליחה לגדול בקצב מהיר. "בהתחלה אמרנו שאנחנו רוצים שלוש קרנות שמנהלות מעל מיליארד יורו. זה היה ב-2013. היום יש לנו 50 קרנות כאלה. הדינמיקה הזו של יזמות ותמיכה יזמות יצאה לדרך והיא לא תשתנה. היא משנה את נוף המדינה כולה. היא משנה את החברה. היא משנה את האוניברסיטאות שהפכו להיות כל כך מונחות עסקים ויזמות. הדור החדש של חוקרים הפך להיות בעצמו מונע צמיחה כלכלית", ציין דופורק.
השפעה נוספת שדופורק רואה בהשקעות שמבצעת BPI נוגעת לשינויים חברתיים ברחבי המדינה: "איזור נוסף שבו אנחנו מתמקדים הוא בפרברים של צרפת. יש שם הרבה אנשים, ומי שקרא עיתונים קרא בעיקר על כמה שהאיזורים האלה 'הלכו לאיבוד ברפובליקה'. אבל רוב הפרברים האלה מתחילים לצמוח בזכות יזמים שקמים ובונים שם עסקים. ואנחנו תומכים בהם, בדור החדש הזה של היזמים. זה משנה את העתיד של החברה הצרפתית. האנשים האלה לא רוצים להיות שכירים. הם רוצים להיות יזמים ובעלי עסקים משלהם".
לשאלת פיונה דרמון, שותפה מנהלת ב-SunVest capital partners, שהנחתה את אירוע הסיום על החיבור בין צרפת לישראל בזירה היזמית, אמר דופורק: "כשאתם ממריאים מתל אביב לניו יורק, למה אתם לא עוצרים בפריז? זה מה שאמרתי תמיד ואני אומר את זה גם היום. צריך להבין את העושר של האקו-סיסטמם הצרפתי. אתם תופתעו לטובה. אנחנו משקיעים ביזמים צרפתיים שמקושרים לישראל, שיש להם פעילות בישראל אז זה לא הרבה כסף אבל הוא קיים. אנחנו נותנים ביטחונות להשקעות קטנות בישראל. ואנחנו משקיעים בישראל דרך קרנות מקומיות שלנו".
דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, התעניין באפשרות של השקעות של BPI ישירות בישראל עם דגש על זירת ההייטק המקומית. על כך ענה דופורק: "המנדט שלנו הוא לתמוך ביזמים הצרפתים. אבל יש יזמים שאנחנו תומכים בהם שפועלים גם בישראל ומעודדים את הפעילות שם. אנחנו נותנים לאותם יזמים את היכולת הפיננסית לבצע השקעות בישראל, לפעמים גם דרך קרנות הון סיכון מקומיות.
"אנחנו מממנים את כל היזמים", הוסיף דופורק. "לא רק בהייטק. מתוך 220 מיליארד יורו שהשקענו יש לנו תיק של 20 מיליארד יורו שמושקע בטכנולוגיה. מעבר לזה אנחנו נותנים הלוואות ליוזמות חדשניות. והתיק הזה גדל כל הזמן. אם תשמע על יזם שעוזב את צרפת בגלל שהוא מתקשה לגייס מימון פה, כנראה שהעסק שלו רע. עסקים טובים זוכים לתמיכה שלנו וחלק מזה מושקע דרכם גם בישראל".