סגור
פאנל זמן ענן יואב לוי
(סיני דוד)

כנס הענן והדאטה
"מטוס F-35 משתמש בפחות שורות קוד מטנדר של פורד"

כלי הרכב בעולם הופכים להיות יותר מקושרים, עם שימוש נרחב בתקשורת של מערכות הרכב עם מערכות חיצוניות, מה שמחייב גם בקרה ואבטחת תוכנה; כך אמר יואב לוי, מייסד ומנכ"ל משותף בחברת Upstream, בכנס הענן והדאטה של כלכליסט

יואב לוי, מייסד ומנכ"ל משותף בחברת חברת הסייבר לרכב אפסטרים סקיוריטי (Upstream Security), דיבר בכנס הענן והדאטה של כלכליסט על השינויים בעולם הרכב והצרכים המתעוררים בעקבות השימוש הנרחב בטכנולוגיה בענף. אפסטרים מספקת פלטפורמת ענן לאבטחת סייבר וניתוח נתונים לתעשיית הרכב.
זו רק מכונית, היא עד כדי כך מתוחכמת?
"כפי שכולם יודעים, הרכבים בעולם עוברים שינוי. יש יותר רכב חשמלי, יותר רכב מקושר, יותר רכב אוטונומי וכמובן משותף, כלומר רכב שיתופי שיש לו מאפייני שימוש משלו. חברות כמו טסלה כבר מעניקות כיום ללקוחות רמה גבוהה של קישוריות, ויצרניות אחרות יעשו זאת בעתיד הקרוב"
1 צפייה בגלריה
כנס ענן 2022 יואב לוי מייסד משותף ומנכל Upstream
כנס ענן 2022 יואב לוי מייסד משותף ומנכל Upstream
יואב לוי בכנס הענן והדאטה
(צילום: אוראל כהן)
מה זה רכב במובן הטכנולוגי?
"רכב כולל מאות מחשבים, וכל מחשב אחראי לאזור ברכב. יש מחשב דלק, מחשב סוללה, מחשב אזעקה, מחשב מערכות בטיחות וכדומה. ברכב יש המון טכנולוגיה והמון רשתות. רכב הוא מורכב, ומה שקורה בשנים האחרונות זה שהרכב החל לשדר דאטה בענן".
האם זה מסובך?
"כן. מטוס F-35 משתמש בפחות שורות קוד מטנדר של פורד. ככל שהרכב מורכב יותר, הוא מריץ יותר שורות קוד ויש בו יותר באגים וחולשות. ברכבים יש כמובן שרשרת אספקה - יצרנית רכב רוכשת מבוש, מקונטיננטל וכו', ובשרשרת האספקה יש כשלים. בעולם יש מיליארד רכבים, מהם מאות מיליונים מחוברים - משאיות, אוטובוסים ורכבים פרטיים. כל אלה מחוברים לאינטרנט והרכב משדר טלמטריה לענן יצרן הרכב. אנליסטים מעריכים שעד 2030 כל הרכבים בעולם יהיו מחוברים לאינטרנט".
מה זה אומר בעצם, רכבים מחוברים לאינטרנט?
"צרני הרכב משקיעים מיליארדים כדי לעשות מוניטיזציה למידע וברכב יש רשתות של מחשבים. אני לא מדבר על רכב אוטונומי, אלא דווקא על רכב רגיל. יצרן רכב שמייצר 5 מיליון מכוניות בשנה חייב להשקיע מיליארדים בקישוריות, הוא רוצה לעשות כסף מהדאטה. איזו קישוריות מחוברת לרכבים? למשל הסים קארד, שמשדר נתונים מהרכב. למשל שיחות אוטומטיות במקרה חירום (eCall), כשרכב מתקשר למד"א ושולח מידע לאמבולנס לגבי האם כריות האוויר נפתחו. כל רכב חדש באירופה חייב את זה. ברכב חדש יש בחלק מהמקרים שימוש באלקסה שמדברת עם הבית. כיום יצרנים גם יודעים לעשות עדכוני OTA - כלומר לשדרג את הרכב בלי שהוא יגיע למוסך בכלל".
יש סיכון מצד גורמים זדוניים?
"יש צורך לבצע בדיקות סייבר 24 שעות ביממה לכל רכב שהוא מקושר, עד שהרכב הזה יורד מהכביש".
מה החברה שלך עושה נגד האיום הזה?
יצרני הרכב לא יכולים למכור רכב בלי חבילת סקיוריטי, ואנו מסייעים ליצרני הרכב גם להגן על הרכבים נגד איומי סייבר וגם להם לעשות מוניטיזציה למידע. כלומר לסדר את המידע, לארגן אותו ולהפוך אותו לשמיש, באמצעות הענן".