סגור

RoadShow Event
"הסייבר עלול לסיים ימיו כתחום שבו מתקיימות השקעות יתר"

מבריאות דיגיטלית דרך פתרונות בתחומי המסחר האלקטרוני ועד הזדמנויות ברובוטיקה ובאינטרנט של הדברים. שמונה מנהלי קרנות מובילים משתפים מהם בעיניהם התחומים החמים להשקעה כיום, מזהירים מאילו תחומים להישמר ומספקים עצות לסטארט־אפיסטים הצעירים: “תעשו גם בדיקת נאותות לקרן שאתם פונים אליה”. הדברים נאמרו באירוע ה-Roadshow של כלכליסט בשיתוף פועלים הייטק

ינאי אורון
שותף מנהל בקרן ורטקס
"תשכנעו שלחברה יש כבר מומנטום"
מהם התחומים המעניינים ביותר להשקעות היום?
"פתרונות בתחומי המסחר האלקטרוני והפיננסיים הם שני תחומים מרכזיים שאנחנו רואים בהם הצלחה גם בחברות הפורטפוליו שלנו. תחום נוסף שנראה בו צמיחה אדירה הוא מכיוון סטארט־אפים שמציעים חלופות לשירותים הידניים המסורתיים באמצעות פתרון דיגיטלי מלא או בפתרון היברידי של אדם ואלגוריתמים. תחומים נוספים שכבר בשלים לדיסראפשן (שיבוש) הם שירותים בעולמות המשפט והחשבונאות".
אילו תחומים רוויים ולא כדאי לסטארט־אפים חדשים להיכנס אליהם?
"סייבר עלול לסיים את ימיו כתחום שבו מתקיימות השקעות יתר, מכיוון בשנים הקרובות אנחנו צפויים לראות בו קונסולידציה. אנחנו עדיין אוהבים את העולמות האלה, כי הבעיות שמציבה בפנינו הדיגיטציה ההולכת וגוברת בכל התחומים לא ייעלמו ולכן אנחנו משקיעים בתחום. עם זאת אנחנו מאד נזהרים ומנסים לוודא שאנחנו לא משקיעים בחברות שנמצאות במסלול התנגשות עם כמה מגופי הסייבר שצפויים להיות חלק מהקונסולידציה בתחום".
4 צפייה בגלריה
מפגשים של מנטורים וסטארט־אפים שני יזמים עם המשקיעים ינאי אורון מקרן ורטקס ונופר עמיקם מגלילות ונצ’רס אירוע הייטק פועלים Roadshow
מפגשים של מנטורים וסטארט־אפים שני יזמים עם המשקיעים ינאי אורון מקרן ורטקס ונופר עמיקם מגלילות ונצ’רס אירוע הייטק פועלים Roadshow
מפגשים של מנטורים וסטארט־אפים ב-RoadShow Event
(צילום: אורן שלו)
מה אתה מחפש אצל יזם או סטארט־אפ?
“מלבד המאפיינים השגרתיים כמו חוכמה ונחישות, אני אוהב לראות מייסדים שמסוגלים לבטא את המחשבות שלהם בצורה ברורה מאוד ומסוגלים לשכנע את המאזינים בחזון שלהם. זאת תכונה קריטית כדי שהחברה תוכל למשוך אליה טאלנטים ושותפים לעיצוב המיזם בימיו הראשונים וכמובן גם מימון בהמשך הדרך".
מהי עצת הזהב שלך ליזם בפיץ' למשקיעים.
"אתה צריך לשכנע את המשקיע שלחברה יש כבר מומנטום והיא לא מחפשת מימון כדי להניע דברים. המומנטום הזה יכול להיות בכל מיני תחומים כמו מכירות, גיוס, שיחה עם שותפים פוטנציאליים, בעיצוב או בכך שסבב הגיוס עצמו מתקדם. כל דבר שיוכיח שהרכבת זזה והמשקיע חייב למהר ולקפוץ עליה".
מירב וינרב
מנהלת קוואלקום ונצ'רס בישראל
"הדמנויות ענק ברובוטיקה ו־IoT"
מהם התחומים המעניינים ביותר להשקעות היום?
"אני רואה ברובוטיקה, IoT (אינטרנט של הדברים) ו־XR (מציאות מורחבת) הזדמנויות ענק שרק התחילו להתפתח והבינה המלאכותית היא המאפשרת העיקרית של התעשיות הללו. גם טכנולוגיות 5G פותחות הזדמנויות בלתי מוגבלות לחדשנות בתחומים כמו עתיד העבודה. כאשר אנו מסתכלים קדימה, אנו רואים את 5G, המציאות המורחבת והבינה המלאכותית מעצבים את העתיד של אופי העבודה שלנו, ומאפשרים דרכים חדשות ומרתקות להתחבר למשרד וליצור קשר עם עמיתים ולקוחות".
מה את מחפשת אצל יזם או סטארט־אפ?
"אפשר למצוא כמה קווי דמיון בין הסטארט־אפים המצליחים: לכולם יש צוותים נלהבים, שמתקשרים היטב עם אחרים ובינם לבין עצמם, הם מאוד ממוקדים ביעדים שלהם אבל גמישים מספיק כדי לנוע ולשנות כיוון בעת הצורך. מנכ"לים מצליחים הם מנהיגים אמיתיים שאחרים מסתכלים עליהם, שמתמקדים במטרות שלהם, אבל מקשיבים לאחרים ותמיד מחדשים. המוצר של החברה חייב לפתור בעיה אמיתית וגדולה, או לשבש שוק גדול והטכנולוגיה צריכה להיות גם ייחודית וגם ניתנת להגנה".
4 צפייה בגלריה
מימין ינאי אורון נתן שוחמי אסף ורהפט ו מירב וינרב אירוע הייטק פועלים Roadshow
מימין ינאי אורון נתן שוחמי אסף ורהפט ו מירב וינרב אירוע הייטק פועלים Roadshow
מימין ינאי אורון, נתן שוחמי, אסף ורהפט ומירב וינרב
(צילום: שלומי אופיר, יח"צ)
מהי עצת הזהב שלך ליזם בפיץ' למשקיעים?
"להציג את תמונת השוק מול תמונת התחרות: כחלק מהפיץ' הראשוני למשקיעים, כדאי לספק את תמונת השוק הכללית - כולל תחרות ישירה, חברות שפונות לאותו השוק אבל מזווית אחרת, שותפים פוטנציאליים וחברות שמציעות פתרונות משלימים. זה ימחיש שאתה מבין את השוק שבו אתה משחק, ויפחית את אי הוודאות של המשקיעים לגבי המיקום שלך בשוק".
דניאל כהן
שותף-מנהל ב־Viola Ventures
“אנחנו מחפשים סיפור נהדר”
מהם התחומים המעניינים ביותר להשקעות היום?
“אנחנו בוחנים הרבה מגמות, אבל במיוחד את web 3.0, שהוא הבאזזוורד הטרי בכל מה שקשור לקריפטו ולבלוקצ’יין. זאת המהפיכה הבאה שתאפשר לנו לתקשר ותשנה באופן דרמטי רבות מהאפליקציות שהופיעו ב־10–15 השנים האחרונות. אנחנו גם מאוד נלהבים מתחומי הבריאות הדיגיטלית ולהערכתי הזדקנות האוכלוסיה מייצרת הזדמנויות לטכנולוגיות שקשורות לרפואה בכלל ולאריכות ימים בפרט”.
אילו תחומים רוויים ולא כדאי לסטארט־אפים חדשים להיכנס אליהם?
“בימים אלה כמעט הכל רווי יתר על המידה. בנישות מסוימות בפינטק ובאבטחת סייבר באמת מתבצעות השקעות יתר, לכן חשוב למצוא בתוכן דווקא את ההזדמנויות שעדיין פתוחות ובהן להשקיע”.
מה הגישה שלך למעורבות הקרנות בניהול החברות בהן השקיעו?
“אנחנו לא משתתפים בניהול חברות. אנו רואים את עצמנו כמערכת תמיכה, כמשאב, ובשאיפה לראות את עצמנו כמי שיכולים לספק ערך ליזם, אבל הם אלה שמקבלים את ההחלטות”.
מה צריכה להיות המעורבות של קרן בפתרון בעיות משאבי אנוש בחברה?
“משאבי אנוש הוא אחד האתגרים של סטארט־אפים. ממש לאחרונה מינינו שותף מטעם הקרן שיהיה אחראי כל מה שקשור ל־HR. זו דרך חשובה לתמיכה שאנו יכולים לספק לחברות”.
מהי עצת הזהב שלך ליזם בפיץ’ למשקיעים?
“אנחנו מחפשים סיפור נהדר. כשאתה חושב על הפרזנטציה, זה רק תרגיל בלספר סיפור”.
4 צפייה בגלריה
מימין נמרוד כהן דניאל כהן דדה דוד גולדשמידט ו טל סלובודקין אירוע הייטק פועלים Roadshow
מימין נמרוד כהן דניאל כהן דדה דוד גולדשמידט ו טל סלובודקין אירוע הייטק פועלים Roadshow
מימין: נמרוד כהן, דניאל כהן, דדה דוד גולדשמידט וטל סלובודקין
(צילום: שלומי אופיר, יח"צ)
דדה (דוד) גולדשמידט
סמנכ"ל ודירקטור-מנהל ישראל ואירופה ב־Samsung Catalyst
"אנחנו כמו אוהדים, לא בהרכב הפותח"
מהם התחומים המעניינים ביותר להשקעות היום?
"רבות דובר על האופן שבו מגיפת הקורונה האיצה את תהליכי הדיגיטציה. כולנו חווים את זה על בסיס יומי, כשהתרגלנו לצרוך שירותים באינטרנט ובאמצעות אפליקציות סלולריות. השילוב של טרנספורמציה ארגונית, שינויים בהתנהגות הצרכנים והתפוצצות הנתונים, משבשים תעשיות מרובות - מבנקאות ועד שירותי בריאות ועד בידור ומעבר לכך.
"אנו רואים שינויים קיצוניים בתשתית הליבה שאמורה להכיל את כל השינוי הזה. מרכזי נתונים שמנהלים נתונים ומחשוב מאחורי הקלעים משתנים: הם הופכים להיות הרבה יותר ממוקדי נתונים - מתקפת הנתונים העבירה את הפוקוס להעברת נתונים וניהול יעילים. לכן, אני מאוד מתלהב מהזדמנויות חדשנות בשיבושים המבניים של מרכזי נתונים - בכל השכבות שלהם. אנחנו בוחנים גם רעיונות משבשים ב-AI/ML, 5G/רשת, אוטוטק, טכנולוגיות חיישנים, מחשוב קוונטי, ועוד".
מה הגישה שלך למעורבות הקרנות בניהול החברות בהן השקיעו?
"יש גבול דק בין להיות מעורב לבין להיות אחראי - אנחנו תמיד נותנים לצוות הסטארט־אפים לנווט את הספינה, גם כשאנחנו מציעים הדרכה ניווט. עד כמה שאנחנו מחויבים ומעורבים, ופרואקטיביים ככל שנהיה כחברי דירקטוריון ומשקיעים, אנחנו חייבים לזכור שאנחנו יותר כמו מאמנים או אפילו אוהדים - אבל אנחנו לא ההרכב הפותח. יש גבולות למה שאנחנו יכולים או צריכים לעשות כמשקיעים כדי להצליח במיזם חדש".
אסף ורהפט
שותף בקרן UpWest
"לחבר גם אנשים מהפריפריה להייטק"
מה התחומים המעניינים ביותר להשקעות היום?
"אימוץ הענן הוא הזדמנות ענקית עבור סטארט־אפים חדשים. תעשיות מסורתיות רבות עם תשתיות ותיקות כמו תעשייה וייצור עדיין לא עברו לענן ומגיפת הקורונה היתה הזדמנות מרכזית עבורן להבחין בפערים שיש להן בהנעת יעילות וחדשנות. תעשיות כמו המגזר הפיננסי והביטוח החלו בטרנספורמציות כאלה, אבל עדיין יש בהן הזדמנויות ענק לדיגיטליזציה ואופטימיזציה. בנוסף, אנו מאמינים בהאצה משמעותית באימוץ טכנולוגיות הבריאות. ניטור מרחוק של חולים ובריאות-טלפונית יהיו רלוונטים גם בעתיד. בנוסף, פתרונות בריאות דיגיטליים יתבססו יותר ויותר על נתונים ובינה מלאכותית והיכולת שלנו ליצור ארגוני בריאות יעילים וזריזים יותר. מעקב אחרי הפעילות הגופנית, בריאות נפשית ובריאות בכלל הפכו ימשיכו לעורר עניין בקרב הצרכנים".
מהיכן יגיע הפתרון למשבר משאבי האנוש בהייטק?
"מצוקת כוח האדם בהייטק חורגת מעבר למתכנתים ומהנדסים בלבד. חברות נאבקות לגייס אנשי מקצוע בתחומי השיווק, ניהול המוצר והפיננסים. כל אלה כמובן הגדילו את חשיבותם של מנהלי משאבי אנוש האחראים על גיוס עובדים, אך גם הולידו את צוותי ניהול חווית עובדים/רווחה שמקדישים משאבים אדירים לשימור עובדים. שימוש במיקור חוץ או הבאת עובדים זרים לישראל הם רק פתרונות לטווח קצר שמציבים אתגרים בניהול, התאמה תרבותית ותחלופת עובדים. פתרונות לטווח ארוך יותר יצטרכו להתחבר למגזרים בישראל שנשארו באופן מסורתי מחוץ למגזר הטכנולוגי. כולל אנשים מהפריפריה, שיכולים היום להתחבר בקלות רבה יותר לצוותים מרוחקים בעקבות השינויים שמגיפת הקורונה חוללה. גורם נוסף שחשוב להזכיר הוא הנשים, שממשיכות להיות בייצוג-חסר ובמיוחד בתפקידי ניהול".
4 צפייה בגלריה
מפגשים של מנטורים וסטארט־אפים אירוע הייטק פועלים Roadshow
מפגשים של מנטורים וסטארט־אפים אירוע הייטק פועלים Roadshow
אחת מהשיחות האישיות הרבות שנוצרו באירוע, של שני יזמים עם המשקיעים ינאי אורון מקרן ורטקס ונופר עמיקם מגלילות ונצ’רס
(צילום: אורן שלו)
מהי עצת הזהב שלך ליזם בפיץ' למשקיעים?
"המייסדים חייבים לוודא שהם מדגישים את התובנות הייחודיות, או המעניינות, שיש להם בשוק שבו הם פועלים. הדרך שבה המייסדים מתארים כיצד ומדוע הם יובילו את השוק בתוך התחרות הקיימת, מובילה לעתים קרובות לדיון משמעותי שמטיל אור על דרך החשיבה השונה שלהם וזה מעיד עליהם הרבה יותר מאשר דברים אחרים במצגת".
נתן שוחמי
מנהל שותף Hyperwise Ventures
"דינמיקה חיובית בין המייסדים חשובה"
מה התחומים המעניינים ביותר להשקעות היום?
"אנחנו מסתכלים בעיקר על חברות אבטחת סייבר מתחומי ההתאמה לדרישות פרטיות נתונים במיחשוב ענן, shift left (שילוב תהליכי אבטחה בשלב הפיתוח) ואבטחת יישומים עסקיים. בתחומי התוכנות הארגוניות אנו מחפשים סטארט־אפים שיציעו טכנולוגיה עמוקה עם חסמי כניסה משמעותיים שישבשו זירות כמו: פינטק, אוטומציה של שיווק ומכירות, אחסון, IT ומדעי נתונים".
מה אתה מחפש אצל יזם או סטארט־אפ?
"בכל מה שקשור במייסדים וביזמים אנחנו מחפשים עקשנות, התמדה ואמינות ולצד זה גם ברק וחדשנות, כריזמה, מנהיגות, מומחיות בתחום ודינמיקה חיובית בין החברים המייסדים. כשאנחנו מסתכלים על המוצר הוא חייב לתת פיתרון לבעיה עסקית מיידית וחומרית, עם מחסום כניסה גבוה, ו־MVP (מוצר בר-קימא פוטנציאלי) שיכול להשתחרר תוך 6–12 חודשים משלב הסיד. מבחינת השוק זה חייב להיות פתרון משבש בקטגוריה קיימת, או אחד מהמובילים הראשונים בקטגוריה מתפתחת".
מהיכן יגיע הפתרון למשבר משאבי האנוש בהייטק?
"אנו מאמינים שהפתרון צריך לכלול שילוב של חינוך טכנולוגי, שילוב של קבוצות מיעוט מהחברה הישראלית, הקמת מרכזי מו"פ מרוחקים בעלות נמוכה במדינות עם השכלה גבוהה והעסקת עובדים זרים בעלי היתרי עבודה בישראל".
עד כמה בעייתית עליית השכר לעובדי ההייטק?
"רמות השכר הגבוהות בתעשייה פוגעות גם בחברות וגם במשקיעים, כיוון שההון שגויס מספק פחות משאבים על פני הזמן ובהתאם יגרור אף הערכות שווי גבוהות יותר לחברות. התחזקות השקל לעומת הדולר מחריפה עוד יותר את הבעיה, במיוחד עבור סבבי סיד".
מהי עצת הזהב שלך ליזם בפיץ' למשקיעים?
"להקפיד על משוב רציני ומתועד היטב של השוק, להציג דמו או פיילוט של הרעיון עד כמה שניתן, ניתוח יסודי של התחרות בשוק ותקציב הגיוני ומוצדק שתומך בבקשת המימון שלך".
טל סלובודקין
שותף מנהל, StageOne
"החדשנות הארגונית טרם הגיעה לשיא"
מהם התחומים המעניינים ביותר להשקעות היום?
"אנחנו סופר שוריים לגבי טכנולוגיה ארגונית וכל הגוונים שלה. כבר קרוב לשנתיים שאנחנו תחת השפעת מגיפה עולמית ומגזר הטכנולוגיה הארגונית המשיך לשגשג בצורה פנומנלית ולהמשיך לעזור לארגונים גלובליים להגיע ליעדים שלהם. ישראל היא מרכז עולמי מוביל לחדשנות ארגונית, ומעבר לכך, חברות אנטרפרייז־טק ישראליות מניבות את המספר הגבוה ביותר של אקזיטים, הנפקות ומיזוגים בהשוואה למגזרים אחרים. למרות שהתחום צומח בקצב מהיר, הוא עדיין לא הגיע לשיא".
באילו תחומים פחות כדאי להשקיע כעת?
"שווקים כמו תיירות ואירוח, שמתמודדים עם בעיות גדולות בתקופה האחרונה, מציבים היום לסטארט־אפים אתגרים גדולים. בנוסף, אחד השווקים שקשה יותר להתחרות בהם כיום הוא סייבר – אנו רואים כמות מדהימה של חברות שרבות מהן מביאות אמנם חדשנות, אך היא מוגבלת לסט פיצ'רים או למוצר ספציפי. חברות כאלה לא מספקות שדרוג פלטפורמה משמעותי עבור לקוחות פוטנציאליים".
מה הגישה שלך למעורבות הקרנות בניהול החברות בהן השקיעו?
"אני תמיד אומר שבמסע של סטארט־אפ אנחנו יושבים ליד הנהג, אבל אף פעם לא במושב הנהג. היום, יותר מבעבר, יש חשיבות מכרעת למעורבות עמוקה בחברה מההתחלה”.
מהי עצת הזהב שלך ליזם בפיץ' למשקיעים?
“תעשו בדיקת נאותות לקרן שאתם פונים אליה. יזמים בדרך כלל מגיעים מוכנים בכל הנוגע לשאלות שהמשקיעים נוטים לשאול, אבל לפעמים הם לא עושים את שיעורי הבית שלהם על המשקיעים עצמם. לפני הפגישה עם קרן תשאל את עצמך את הדברים הבאים: האם זה מתאים? האם אני אוהב את השותפים? האם הם עשו השקעות טובות? האם הם ביצעו השקעות בענף שלי? האם היזמים שלהם אוהבים אותם? האם הם יכולים להוסיף ערך? כל אלו שאלות קריטיות שהמייסדים חייבים לשאול את עצמם על מי שישתף איתם פעולה בטווח הארוך”.
נמרוד כהן
שותף מנהל, קרן ההשקעות של אונ' ת"א TAU Ventures
"פוטנציאל גדול בתעשיות מסורתיות"
מהם התחומים המעניינים ביותר להשקעות היום?
"אני מאוד מתלהב מהשקעות בתעשיות מסורתיות שלא עברו עדיין תהליכי שיבוש ולכן יש בהן המון פוטנציאל והון זמין. בנוסף, אנו רואים חברות טכנולוגיה שצומחות במהירות בכל רחבי העולם, עם צוותי הנדסה שגדלים יותר ויותר. לצוותי ההנדסה הללו יש צרכים רבים לנוכח הצמיחה המהירה שלהם ולכן אנחנו רואים דרישה גוברת לכלי devops (הקשר בין המפתחים לאנשי התפעול)".
באילו תחומים פחות כדאי להשקיע כעת?
"בעולם שבו הטכנולוגיה כל כך מתקדמת ומשתנה כל הזמן, אין כמעט תחום רווי יתר על המידה. כפי שאנו רואים זאת, צוותים חזקים יכולים להביא פתרונות חדשניים כמעט בכל מגזר".
עד כמה בעייתית עליית השכר לעובדי ההייטק?
"אף אחד לא יודע עד מתי תימשך העלייה המתמשכת בשכר בהייטק. כל עוד יש יותר ביקוש למאגרי המומחים הקיימים - המצב יימשך. עליית השכר הזאת מזיקה גם למשקיעים, שכן נדרש יותר הון כדי להעסיק את אותה כמות עובדים כמו בעבר. מצד שני, אנו רואים חברות צומחות מהר וגדולות מאי פעם, לכן יש גם לסיפור הזה שני צדדים".
מהי עצת הזהב שלך ליזם בפיץ' למשקיעים?
"הכינו היטב את שיעורי הבית שלכם. תצטיידו בחומרים ובתשובות מקצועיים ותגיעו ממוקדים ומוכנים להעביר את המסר שאתם רוצים להציג".