סגור
ועידת התחזיות - ניר צוק
(סיני דודפור )

תחזיות 2022
ניר צוק: "איבדנו מהנדסת כי מתחרה הציע לה מענק חתימה של 750 אלף דולר"

צוק, אחד ממייסדי ענקית הסייבר פאלו אלטו נטוורקס אמר בוועידת התחזיות של כלכליסט ובנק הפועלים, כי הדבר החמור הוא הפער בין אנשי הייטק לבין הציבור. עובדי ההייטק משאירים את כולם מאחור. לדבריו, יש להטיל מדרגת מס גבוהה על ההכנסה של עובדי הייטק כדי לסייע בצמצום הפערים, "ישראל בפער עצום בין העשירון העליון לתחתון ומס כזה יכול להיות מופנה להעסקה בפריפריה ותמיכה באוכלוסיות שלא יכולות כיום לגור במרכז"

ניר צוק אחד ממייסדי ענקית הסייבר פאלו אלטו נטוורקס, שחזר לאחרונה להתגורר בארץ, אינו ידוע כאדם שחושש להביא דעתו. בשיחה עם רועי ברגמן, ראש מערכת חדשות כלכליסט במסגרת ועידת תחזיות 2022 של כלכליסט ובנק הפועלים אמר צוק, "יש להטיל מדרגת מס חדשה על רמות ההכנסה הגבוהות בהייטק, כמו שעשו בקליפורניה, בכדי לסייע בצמצום הפערים של תעשיית ההייטק. ישראל בפער עצום בין העשירון העליון לתחתון ומס כזה יכול להיות מופנה להעסקה בפריפריה ותמיכה באוכלוסיות שלא יכולות כיום לגור במרכז".
צוק ומר ש"סייבר זה שוק חם ומאוד גדול. למעלה מ-100 מיליארד דולר בשנה עשו לנו הרבה היכן לגדול. אנחנו מאחדים הרבה תחומים נפרדים לחבילה אחת". צוק אשר החברה שלו נסחרת כיום בשווי של מעל ל-55 מיליארד דולר חושב שאין שפיות בשוק. "מי שמשקיע בחברות יש לו צידוק אבל בעיני זה הימור ולא משהו כלכלי. אין חברות טובות במיוחד להשקיע. יש הימור שהצמיחה תימשך בלי מדדים של רווח ותזרים מזומנים חיובי והשווי בשוק הציבורי ימשיך להעלות. כל היוניוקורנים זה תחומים שאנחנו נמצאים בהם וגדולים פי עשרה מהם בתחום המכירות. אנחנו גדלים בקצב שלהם ומוכרים הרבה יותר מהם. מי שרוצה להפסיד כסף זה בסדר גמור מצידי. קרנות ההון סיכון מהמרות שהחברות ייצאו לבורסה והשווי יישאר כמו היום. לחברות חסרות רווח ותזרים מזומנים ומה שיש להם זה גידול".
לא היית רוצה לחזור לנקודת ההתחלה?
"אני לא מתלונן על מה שיש לי. העמדה שלי היא חברה גדולה שמתנהגת כמו סטארט-אפ וזזה מהר מאוד בשוק וצומחת כמו חברה גדולה והרבה יותר מחברת סטארט-אפ . לא רוצה לחזור ל-100 שעות עבודה בשבוע ומנה חמה במטבחים".

1 צפייה בגלריה
ועידת התחזיות 2022 ניר צוק מייסד Palo Alto Networks
ועידת התחזיות 2022 ניר צוק מייסד Palo Alto Networks
ניר צוק מייסד Palo Alto Networks בוועידת תחזיות 2022 של כלכליסט
(צילום: אוראל כהן)

מדינת ישראל היא מדינת סייבר ללא סייבר

"אין קשר בין תעשיית הסייבר להגנת הסייבר על ישראל. יש ארגונים ישראלים שצריכים להגן על עצמם ואולי אפילו קשה יותר בישראל כי אנשי הסייבר הולכים לחברות ולא למגזר הציבורי או לחברות הגדולות. האתגר הגדול זה לקנות מוצרים נכונים עם אסטרטגיה נכונה של הגנה. המודעות לסייבר לא עולה לדרגים הגבוהים ביותר בחברות. בעולם מקימים ועדות ייעודיות לסייבר ומעקב קבוע אחר הנעשה בתחום. לפני שנתיים הייתי כאן בביקור בישראל ואמרו לי שפרופ' גמזו רוצה להיפגש. הוא מרצה במשרדים שלנו והוא רצה ללמוד על סייבר כי זה מה שמעניין אותו כמנכ"ל בית חולים".
עוד אמר צוק, "יש חובת דיווח בחלק המקרים על תקלות סייבר ואני מעדיף שהמדינה תישאר מחוץ לזה. לרגולציה קשה להישאר מעודכנת ועדיף שהמדינה תמסד את הצד של העונש ומה קורה אם יש תקלת סייבר? זה עובד הרבה יותר טוב ואם יידע שעבור כל רשומה היא תהיה מחוייבת לשלם. במקרה של שירביט הקנס היה על חוסר עמידה בממשל תאגידי. הם לא נקנסו על איבוד מידע. יש הרבה אתגרים בסייבר בישראל, הם חושבים שהם יותר טובים מכולם, חושבים שהאויב לא יודע מה הוא עשה וברור שזה לא נכון. יש הרבה פוליטיקות ארגוניות, אנחנו מתמודדים על פרוייקט בארגון מאוד גדול. אנשי המחשוב בחרו בנו אבל איש הרכש הוא שיחליט ולא אנשי המקצוע. יש כל כך הרבה שטויות במדינה וזה מפחיד ומדאיג בוא נראה מה יקרה במלחמה הבאה".

המחסור בכח אדם בישראל מאוד בעייתי

"מכריחים אותנו להיות במשחק הזה של העובדים. נלחמנו על מהנדסת אחת אבל הפסדנו אותה כי ארגון אחר הציע לה 750 אלף דולר מענק חתימה. לתת מענק כזה לא היה הוגן כלפי העובדים שלי. הדבר החמור שקורה הוא הפער בין אנשי הייטק לבין הציבור. עובדי ההייטק משאירים את כולם מאחור. ישראל מקום שני בפער בין העשירון העליון לתחתון וזה לא נגמר טוב. בארצות הברית הרבה מנותני השירות לא יכולים לגור באותו מקום. אין פתרון קסם, צריכה להיות העלאת מסים רצינית מעל מדרגה מסויימת, כך עשו בקליפורניה ובישראל צריך להיות אפילו מעל 60%. צריך לחבר את הפריפריה ולעודד אותה. מעל סכום מסויים מדרגת מס חדשה צריכה לעזור לשאר המדינה להקטין את בפער ולאפשר לכולם לגור במרכז".
עוד אמר צוק, "התחרות היום באה לידי ביטוי למי יש יותר עם שלטים באיילון והטסת עובדים למאורציוס. באיילון זה ניסיון של חברות ליצור מודעות לחברה וזה מקובל מאוד. זה צעד חשוב גם למשפחות העובדים. אבל נסיעות למאוריציוס אני לא מבין כי זה לבזבז את הכסף שזה עתה גייסת. אני לא מבין את זה או מתחבר לזה וזה לא עוזר לשמור על עובדים".