סגור
(סיני דודפור)

כנס פינטק 2021
"הרבה עובדים בוחרים שלא למכור בסקנדרי - כי הם מבינים לאן השוק הולך"

את הדברים אמרה אודליה פולק, מנכ"לית ESOP מבית ההשקעות אקסלנס, בכנס פינטק 2021 של כלכליסט. פולק: "בחברות של מיליארד דולר, פחות מאלף עובדים מחזיקים 100 מיליון דולר. זה סדר גודל אחר"

״ברבעון הראשון של השנה הושקעו 5 מיליארד דולר בחברות בישראל. זו מגמת עלייה שנמשכת שנה וחצי״; כך אמרה אודליה פולק, מנכ"לית ESOP מבית ההשקעות אקסלנס, שמעניקה שירותי נאמנות ותפעול לאופציות של עומדים ומלווה עסקאות מיזוג ורכישה רבות. ״מתוך הסכום הזה 80% הלך לחברות בוגרות, שבהן טווח הזמנים בין סבבים הולך ומתקצר וחברות מגייסות גם אם הן לא צריכות את הכסף, ולכן שווי החברות הפרטיות עולה דרמטית". הדברים נאמרו במסגרת כנס פינטק 2021 של כלכליסט.
לדברי פולק, ״אנחנו רואים הרבה חברות שהולכות היום להנפקות, לפי שווי שלא הורגלנו אליו קודם. חברות יכולה להנפיק בשווי שעולה בעשרות אחוזים על הסבב האחרון שביצעו. אי אפשר לדבר על הנפקות בלי לדבר על ספאק שנמצא איתנו כבר הרבה מאוד זמן - הנפקה בדלת קצת אחורית שהיום השוק מחבק אותה, וגם מתבצעת לפי שוויים מאוד מרשימים״.
הקורונה, אומרת פולק, התבררה כהזדמנות יוצאת דופן ששמה את הטכנולוגיה במרכז. ״גם תמריצים מאוד גדולים מהממשלות הביאו לעלייה בשווי החברות. יש היום 60 יוניקורנים בישראל, שהיו פעם הגביע הקדוש של התעשייה, והם שווים במכפלות של מיליארד דולר״.
בנושא האופציות הסבירה פולק ש״חברות הייטק מקצות כ-9.5% מהון המניות שלהם לעובדים, וזה לא כולל מייסדים. בסדר שעשינו השיא שראינו זה חברות שנותנות 14% לעובדים. לרוב כל עובדי החברה, למעט סטודנטים, מקבלים אופציות. זה אומר שבחברות של מיליארד דולר פחות מאלף עובדים מחזיקים 100 מיליון דולר, זה סדר גודל אחר. שימו לב גם למרכזי הפיתוח של החברות הגלובליות שפועלות כאן ויש חברות ששויין עלה בעשרות אחוזים.
1 צפייה בגלריה
אודליה פולק מנכ"לית ESOP קבוצת הפניקס כנס פינטק וידאו
אודליה פולק מנכ"לית ESOP קבוצת הפניקס כנס פינטק וידאו
אודליה פולק
״הרבה חברות קובעות לעובד מחיר מימוש למניה. חברות בשלבים מאוחרים מקצות מניות במחירי מימוש אפס כי הנזילות עלתה בחברות האלה. פעם לא היה עולה על הדעת שעובד מוכר לפני האקזיט, אבל היום סקנדרי לא רק שאינו מילה גסה, אלא שרואים הרבה עובדים שבוחרים לא למכור בסקנדרי כי יש להם שאיפות מאוד גדולות והם מבינים לאן השוק הולך״.
פולק מסכמת ואומרת כי ״לבסוף ישראל שמה לנגד עיניה עידוד הייטק ומיסוי, ו-98% מהחברות שמקצות אופציות לעובדים בוחרות במסלול מס מוטב עבור העובדים שלהן. לכן כמות הכסף בידי העובדים עלתה בצורה דרמטית וזה יביא למהפכות גדולות שקשה היום לחשוב מה הן יהיו - מתעשרים חדשים בפרופיל אחר לחלוטין, תחשבו מזה יעשה לשוק הדיור למשל״.