סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק

פרשנות
המחשבים החדשים של מיקרוסופט הם איום כפול על אינטל ואפל

מחשבי ה-AI שהציגה מיקרוסופט מתבססים על מעבדים של קוואלקום - איום ישיר על אינטל, שהיתה בעשורים האחרונים ספקית המעבדים העיקרית של מחשבי ווינדוס. במקביל, יש סימני שאלה לגבי יכולתה של אפל לסגור את הפער מול המחשבים החדשים 

מיקרוסופט חשפה אתמול מחשבי AI חדשים, הן מתוצרתה והן מתוצרת יצרניות אחרות. לצד שלל יכולות בינה מלאכותית שמובנות במחשבים אלו, הם גם מתבססים על מעבדים מתוצרת קוואלקום.
מדובר באיום על המעמד של אינטל, שמזה עשורים היא ספקית המעבדים העיקרית למחשבי ווינדוס, וגם על אפל, שהמחשבים החדשים מציבים תחרות ישירה לליין מחשבי המקבוק אייר שלה.
ענקית הטכנולוגיה ערכה אתמול אירוע השקה ברדמונד, שהתמקד בשילוב יכולות בינה מלאכותית גנרטיבית (GenAI) במחשבים אישיים. האירוע כלל כמה הכרזות משמעותיות בתחום התוכנה. בפרט, בישרה מיקרוסופט על הטמעה עמוקה יותר של Copilot (מותג ה-GenAI של החברה) בווינדוס 11, ובכלל כך בתפריט ההגדרות, בעריכת קבצים, בסייר הקבצים ובכתיבת מענה להודעות שהתקבלו.
יכולות אלו ואחרות יתבססו על GPT-4o, המודל העדכני ביותר של OpenAI, מה שיאפשר ל-Copilot להגיב לשאילתות שמתבססות, למשל, על מה שמוצג באותו רגע על המסך המחשב.
ואולם, ההכרזות החשובות ביותר, באופן יוצא דופן באירוע של ענקית תוכנה, היו בתחום החומרה. המשמעותית ביותר: השקה של קטגוריית מחשבים מוכווני AI חדשה בשם Copilot+PC. "מיקרוסופט מביאה את גל ה-AI למחשבי PC", הבטיח מנכ"ל החברה, סאטיה נאדלה, באירוע.
בלב מחשבים אלו נמצאים מעבדים מסדרת Snapdragon X של קוואלקום, שמבוססים על ארכיטקטורת ARM (בדומה למעבדים שנמצאים במקבוקים של אפל, שגם הם מבוססים על אותה ארכיטקטורה). מעבדים אלו כוללים יחידות ניורוניות (NPUs) שפותחו במיוחד על מנת להניע את יכולות ה-AI שלהם. מיקרוסופט, כמובן, משיקה מחשבי Copilot+ תחת מותג Surface, אבל כל יצרניות הווינדוס המובילות - לנובו, דל, אייסר, אסוס ו-HP – ישיקו גם הם מחשבים בסדרה זו, שלצד השבבים של קוואלקום גם יכללו שטח אחסון של 256 ג"ב לפחות, וזיכרון פעולה של 16 ג"ב לפחות (כפול מדגם הבסיס של המקבוק אייר של אפל).
מפתחות אפליקציות מובילות, ובהן אדובי, ספוטיפיי, זום, סלאק וגוגל (מפתחת כרום) מתאימות את היישומים שלהם למעבדים החדשים (אפליקציות שפותחו לעבודה עם מעבדי אינטל נדרשות להתאמה לאור המעבר לאריכטקטורות כרום), ומיקרוסופט גם פיתחה יישום שיכול להתאים יישומי אינטל לעבודה על המחשבים החדשים.
המעבר לארכיטקטורה החדשה גם מאפשר למיקרוסופט לשלב בווינדוס יכולות AI עמוקות. תכונה אחת, שמכונה Recall, תנטר בצורה מקומית את הפעולות שמבצע המשתמש במחשב, ואז תאפשר לו לחפש ולאתר תוכן שעבד אתו. למשל, למצוא בקלות שיחה שניהל ביישום כמו Discord, או שקופית במצגת פאוור פוינט שעבד עליה. והכל, באמצעות שימוש בשפה טבעית. יכולת אחרת תאפשר להציג כתוביות ותרגום בזמן אמת מ-45 שפות מכל יישום קולי שרץ במחשב (למשל, שיחת זום). Cocreator מאפשר למשתמש להתחיל לצייר, כשבמקביל ובזמן אמת המערכת מעדכנת את הציור הגס של המשתמש ליצירה מהוקצעת ומשוייפת יותר.
על מנת להדגים ולהמחיש את היכולות של מחשבים אלו, הציגה מיקרוסופט דגם Copilot+ תחת מותג Surface הוותיק שלה. אלו יגיעו עם מעבדי קוואלקום במקום אינטל, ועם תג מחיר התחלתי בארה"ב של 999.99 דולר לדגם ה-13.8 אינץ' ו-1,1,999.99 דולר לדגם ה-15 אינץ'.
ההשקה של מיקרוסופט מייצגת איום חדש על אינטל ועל אפל. אינטל, למן ראשית הדרך, היתה השותפה המרכזית של מיקרוסופט בפיתוח ושיווק מחשבי ווינדוס. בסלוגן המיתולוגי של החברה, Intel Inside, ה-Inside התייחס לקרביים של מחשב הווינדוס של המשתמש. השותפות בין החברות היתה כל כך הדוקה, שבתעשייה נהוג היה לכנות מחשבי ווינדוס מבוססי אינטל בשם המקוצר Wintel, והיחס אליהם היה כאל פלטפורמה אחת.
החשיבות של ווינדוס בעבור אינטל היתה גדולה במיוחד בארבע השנים האחרונות, לאחר שאפל החלה ב-2020 את המעבר ממעבדי אינטל למעבדי Apple Silicon. בלי נוכחות משמעותית בתחום המובייל, וכשההכנסות המשמעותיות מפעילות הפאונדרי (ייצור שבבים בעבור חברות אחרות לפי עיצובים שלהן) נמצאות עוד שנים בעתיד – לוקח זמן להקים תשתית ייצור משמעותית – הפעילות של אינטל בשוק מחשבי הווינדוס קריטית מתמיד לייצוב הכנסות החברה.
אמנם לא מדובר במחשבי הווינדוס הראשונים שאינם כוללים שבבים של אינטל. AMD היא ספקית יציבה בתחום, ויש אפילו שוק קטן אך נלהב של מחשבי ווינדוס לשבבים מבוססי ARM, אבל אינטל תמיד נחשבה לספקית המעבדים העיקרית, ברירת המחדל הראשונה והשנייה. מחשבי ה-Copiloto+ גם לא הולכים לדחוק החוצה לגמרי את מחשבי ה-Wintel, אפילו לא להפוך לרוב המחשבים בשוק, בוודאי לא בטווח הזמן המיידי, אך הם מסמנים כיוון חדש שבהחלט צריך להדאיג את החברה.
והכיוון הזה קשור למקום שבו נמצא העניין והריגוש בשוק. מחשבי ווינדוס מתקשים לייצר עניין וסערות רגשיות משמעותיות זה עשורים (וגם המקים של אפל מתקשים בכך. בכל זאת, כמה אפשר להסעיר סביב קטגוריית מוצר שנחשב היום לכלי עבודה בסיסי?).
אבל המחשבים החדשים מערערים את הפרדיגמה הזו. "ניסיתי את המחשבים ממוקדי ה-AI החדשים של מיקרוסופט. ווינדוס שוב מרגשת", הכריזה כותרת בוול סטריט ג'ורנל – עיתון שלא ידוע בהשתפכויות או בהתלהבות יתר. בכתבה עצמה, מספרת הכתבת ג'ואנה סטרן שמיקרוסופט הצליחה לשכנע אותה ביתרונות של שילוב יכולות AI באופן מובנה במחשב. "הייתי סקפטית לגבי כל הדבר הזה של מחשבי AI", היא כתבה. "אתן יודעות מה רץ בסדר גמור על הלפטופ שלי? ChatGPT וכלי בינה מלאכותית גנרטיבית אחרים. ואולם, אחרי שבדקתי את מכשירי Surface המשופרים ודיברתי עם נאדלה, אני בפנים".
סטרן הזכירה שהמעבר של אפל מאינטל לארכיטקטורת ARM העלים את כל הדברים ששנאה במחשבים, ובראשם התחממות ורעש בהפעלת יישומים כבדים וחיי סוללה קצרים מדי, ושדבר דומה צפוי כעת במחשבי ווינדוס. "נראה שלמיקרוסופט יש אסטרטגיית מחשבים מנצחת", היא הוסיפה. "הם מודרניים, עם שבבים חדשניים ויכולות תוכנה ייחודיות".
מיקרוסופט מנצחת והמחשבים מרגשים. בלי המעבדים של אינטל, ואולי דווקא בגלל שהיא כבר לא עושה שימוש במעבדים של אינטל. מדובר באיתות אזהרה מובהק לענקית השבבים. היא כבר הפסידה את מהפכת המובייל, היא לא יכולה להרשות לעצמה לפספס את מהפכת הבינה המלאכותית. יש עוד הזדמנות – מיקרוסופט צפויה בעתיד לאפשר מחשבי Copilot+ גם עם מעבדים של אינטל. החברה צריכה לעשות הכל על מנת לוודא שכשמגיע הרגע הזה, התוצרים שלה לא נופלים מאלו של קוואלקום.
אם האיום של המחשבים החדשים על אינטל היה רק משתמע, האיום על אפל הוא כבר מפורש ומכוון, וישר מהפסגה. "אפל עשתה עבודה פנטסטית של חדשנות במק", אמר נאדלה לוול סטריט ג'ורנל. "אנחנו מתכוונים להתעלות עליהם בביצועים. סוף סוף יש לנו מוצר מאוד תחרותי" (ושוב, זה אפשר בגלל המעבר ממעבדי אינטל לקוואלקום).
באירוע ההשקה עצמו, סגן הנשיא הבכיר וסמנכ"ל השיווק הצרכני, יוסוף מהדי, השווה ישירות את מחשבי ה-Copilot+ למקבוק אייר של אפל, והבטיח שהם יהיו "מהירים יותר ב-58%" ועם סוללה חזקה יותר שתוכל לפעול "כל היום" ללא הטענה.
מיקרוסופט צופה שמחשבים אלו יימכרו ב-50 מיליון יחידות בשנה הקרובה (ושוב, זה 50 מיליון מחשבי ווינדוס שאינטל לא תספק להם שבבים), ונכון להיום יש להם יתרון מובהק על כל המקים של אפל: הם כוללים בצורה מובנית ועמוקה יכולות GenAI שמבוססות על מודלים של השחקנית המובילה והמדוברת בתחום – OpenAI. המקים של אפל, בינתיים, מסתפקים בסירי שיכולותיה לא התפתחו משמעותית מזה כעשור. לראשונה זה שנים, מיקרוסופט מציגה מחשבים עם יתרון משמעותי על אלו של אפל, מהסוג שכל צרכן יכול להבין.
אפל טרם הציגה את אסטרטגיית ה-AI שלה. היא צפויה לעשות זאת בוועידת המפתחים שלה, שתפתח ב-10 ביוני. יש לחברה הרבה פערים להשלים, מהפכת ה-GenAI תפסה אותה לא מוכנה. היא השקיעה משאבים רבים בצמצום פערים אלו, ועל הפרק לפי דיווחים גם שיתופי פעולה משמעותיים עם OpenAI או גוגל, ואולי שתיהן. האירוע הקרוב הוא ההזדמנות של אפל להוכיח שהיא עם האצבע על הדופק, ושכל מה שמיקרוסופט עושה בווינדוס וגוגל עושה באנדרואיד, היא יכולה לעשות גם במק ובאייפון, רק יפה יותר וטוב יותר.
אם לא, ואם הביצועים של מחשבי הווינדוס החדשים תואמים להבטחות של מיקרוסופט ולהייפ הראשוני, אפשר יהיה להתחיל לדבר על משבר ה-AI של אפל, ולשאול האם חברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם מפספסת את המהפכה הטכנולוגית החשובה של דורנו.