סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
תמונות של מנכ"לי טיקטוק ו מטא  בוושינגטון
תמונות של מנכ"לי טיקטוק ומטא, בוושינגטון. "אויבי העם" (צילום: AP)

ניתוח
פיתוח מוצרי בינה מלאכותית עשוי להפוך לייעוד הבא של טיקטוק

הצעת חוק חדשה, שתפסה תאוצה בעקבות מתקפת חמאס והפצת שטנה, מאיימת לחסום את הפלטפורמה הסינית בארה"ב אם לא תימכר לידיים אמריקאיות. משקיע פוטנציאלי: מנכ"ל אקטיוויז'ן לשעבר שמעוניין לגייס את סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI

אחרי שנים של דשדוש ועימותים בין־מפלגתיים, היוזמה לחסימת טיקטוק בארצות הברית צוברת תאוצה משמעותית והצעת חוק חדשה בנושא צפויה להגיע מחר להצבעה בבית הנבחרים. ההתקדמות המהירה של המהלך, שכבר הוספד בעבר, תפסה את טיקטוק בהפתעה. במקביל, גורמים שונים מנסים למנף את האיום על מנת לרכוש את הרשת החברתית הפופולרית, שנמצאת כיום בבעלות בייטדאנס הסינית.
המאמצים של הממשל והמערכת הפוליטית החלו ב־2020 עם ניסיון של הנשיא דאז דונלד טראמפ לחסום את פעילות האפליקציה באמצעות צו נשיאותי. זאת, על רקע חששות לא בלתי סבירים, שהשליטה הסינית בחברה מקנה לבייג'ינג גישה למידע שאוספת טיקטוק על אזרחים אמריקאים, וגם משמשת אותה כזרוע להפצת תעמולה ופייק ניוז. לפני שנה הוצגה בסנאט הצעת חוק להחרמת טיקטוק בארצות הברית, אך הדחף החקיקתי דעך עד סוף השנה, ובדצמבר הודיע הסנאט שהחקיקה לא תקודם לפני 2024.
ביידן יחתום על הצעת החוק
ואולם, בשבוע שעבר שבו מאמצים אלו לתחייה: ועדת האנרגיה והמסחר של בית הנבחרים אישרה הצעת חוק לחסימת טיקטוק ברוב של 50 תומכים ואפס מתנגדים. האישור היה תוצאה של חודשים של עבודה מאחורי הקלעים, בהובלת מחוקקים שנחשבים לפרגמטיים והודות לליווי צמוד של המשנה לתובע הכללי, עו"ד ליסה מונקו, שסייעה לנסח את הצעת החוק ולגייס את תמיכת הנבחרים הדמוקרטיים בוועדה. משתנה נוסף שהחיה את יוזמת החקיקה הוא ההשלכות של מתקפת 7 באוקטובר. בימים ובשבועות שאחרי המתקפה זיהו מבקרים רבים עלייה באנטישמיות, בתוכן השטנה ובפייק ניוז האנטי־ישראלי בטיקטוק (וכן בפלטפורמות מדיה חברתית אחרות). זכור במיוחד לרעה הטרנד הוויראלי שבו משפיעני טיקטוק רבים דיברו בהתלהבות על כתבי התעמולה האנטישמיים והאנטי־אמריקאיים של אוסמה בן לאדן.
מליאת בית הנבחרים צפויה מחר לאשר את הצעת החוק, שתעבור לאחר מכן לאישור הסנאט ולחתימתו של הנשיא ג'ו ביידן. הבית הלבן כבר הודיע שהנשיא יחתום על הצעת החוק אם זו תגיע לשולחנו.
אם תאושר הצעת החוק, בייטדאנס תחויב למכור את החזקותיה בטיקטוק בתוך חמישה חודשים, שלאחריהם תיאסר פעילות הפלטפורמה בחנויות אפליקציות בארצות הברית ובשירותי אחסון אתרים במדינה. לפי "הוול סטריט ג'ורנל", אישור הצעת החוק בוועדה הפתיע את טיקטוק, שלא ציפתה שמאמצי החקיקה יתפסו תאוצה מהירה כל כך. בטיקטוק פועלים על מנת לבלום את החקיקה. היעד הראשון שלה הוא הסנאט, שכן כמה סנאטורים כבר הודיעו שיתנגדו ממניעים של פגיעה בחופש הביטוי ורצון להימנע מהתערבות הממשל בפעילות עסקית.
מאמצים אלו יכולים לזכות בתמיכה מצד גורם מפתיע: טראמפ, שמצא איום גדול יותר. "אם ניפטר מטיקטוק, פייסבוק וצוקרשמוק יכפילו את הפעילות העסקית שלהם", הוא כתב ברשת החברתית שלו Truth. "אני לא רוצה שפייסבוק, שרימתה בבחירות האחרונות, תצליח יותר. הם אויבי העם האמיתיים!". טראמפ לא קרא לנבחרים הרפובליקנים להתנגד לחקיקה, אך אם יעשה זאת, הדבר יכול להוביל לבלימתה המיידית.
אם מאמצים אלו ייכשלו וביידן יחתום על הצעת החוק, עתידה טיקטוק לעתור נגד החקיקה בטענה שהיא מפרה את התיקון הראשון לחוקה. בית משפט פדרלי כבר הראה נכונות להיענות לטענות מסוג זה, לאחר שחסם בנובמבר את יישום החקיקה במונטנה.
החברה תעתור לביהמ"ש
בינתיים מהלכי החקיקה מייצרים עניין מצד גורמים שונים ברכישת השליטה בטיקטוק. מקור המקורב לנושא אמר ל"וול סטריט ג'ורנל", שמנכ"ל אקטיוויז'ן לשעבר, בובי קוטיק, אמר למייסד בייטדאנס, גָ'אנְג יִימִינְג, שהוא מעוניין לרכוש את הפלטפורמה. עסקה כזו תעמוד על שווי של מאות מיליארדי דולרים, וקוטיק מחפש שותפים ומשקיעים אפשריים. בין השאר, הוא פנה למנכ"ל OpenAI סם אלטמן. החברה יכולה להשתמש בפלטפורמה על מנת לאמן את מודלי הבינה המלאכותית שלה, אך לא ברור בשלב זה מה תוכל להביא לשולחן לצורך קידום העסקה, שכן אין לה את ההון הדרוש לביצועה, וקוטיק מחפש משקיעים אחרים לצורך כך.
גם אם יושלם הליך החקיקה, יש סיכוי נמוך שטיקטוק תיחסם או תימכר לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית בנובמבר. החברה תעתור לבית המשפט נגד כל החלטה שתחייב אותה למכור או לחסום את פעילותה, ולאור התקדימיות של מהלך זה, סביר שבית המשפט ייעתר לבקשה להשהות את יישום החקיקה עד קבלת החלטה סופית — תהליך שיכול להימשך חודשים, אולי אף שנים. בבחירות הקרובות טיקטוק תהיה כנראה זמינה בארצות הברית, ובבעלות סינית. אלו שחוששים מהשפעה משבשת של הפלטפורמה, צריכים למצוא דרכים אחרות להתמודד איתה.