סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
עודד חרמוני ממייסדי קרן J Ventures
עודד חרמוני ממייסדי קרן J Ventures (צילום: עמית שעל)

כמו בעמק יזרעאל: עודד חרמוני הקים קיבוץ קפיטליסטי בעמק הסיליקון

קרן הון הסיכון J Ventures כוללת מאות משקיעי הייטק, מהבולטים בתעשייה, שפועלים כקהילה ותורמים לה הרבה מעבר להשקעה עצמה. חרמוני: "חבר מביא חבר ולפעמים אח מביא אח ואבא מביא בן. יש לנו 20 אחים, 24 בני דודים והרבה מאוד חברים ממעונות האוניברסיטה"

עודד חרמוני מעולם לא גדל בקיבוץ אך בעמק הסיליקון הוא הצליח להקים קרן השקעות בהייטק שהוא רואה בה למעשה את הקיבוץ המקומי הראשון. בקיבוץ שהוא בין מייסדיו נאספו מאות משקיעים מהבולטים שבעמק הסיליקון, ישראל ושאר העולם, שכל אחד מהם משקיע בקרן מהונו ובעיקר מקשריו ומיכולותיו.
בשיחה עם כלכליסט מסביר חרמוני מדוע J Ventures שונה מכל קרן אחרת בעמק הסיליקון או בכלל. "הסיד בישראל בבועה", הוא אומר. "יש יותר מידי כסף שגוייס להשקעות בסיד והתוצאות העיסקיות נמוכות מבארה"ב - מה שיגביל גיוסי A בעמק הסיליקון של חברות ישראליות. הקרנות האמריקאיות לא יכולות יותר לשמוע ש-8200 היא יחידת עילית. כל היזמים שמגיעים אומרים שהם מהיחידה האליטיסטית הזאת – ו'אם כולם משם, איך היא אליטיסטית?' הם שואלים. הם מתכנסים פנימה בימים אלה ולכן חברה ישראלית רק עם טכנולוגיה - כלומר, בלי הכנסות ונוכחות בארה"ב - תתקשה יותר לגייס מבעבר".
הקרן שהוקמה ב-2018 מנהלת כיום כבר כ-60 מיליון דולר בשתי קרנות וכוללת בנוסף לחרמוני את ג'ים קושלנד, מבעלי חברת ליווייס וחבר בורד בחברה, יו"ר Berkley foundation ומשקיע בקרנות כמו סקויה, אוגוסט ואחרות. לצידם נמצאים שם מרק אברמוביץ, מהמשקיעים הראשונים ביוניקרונים כמו פלנטיר, Wish, relateiq; גיל פרוסטיג, לשעבר סמנכ"ל פיתוח באינטל וקוואלקום וחבר דרקטוריונים; דיוויד ווגונפלד, שותף לשעבר בקרן טנדם ובקרנות נוספות; מייקל רולניק, בעבר חבר הנהלה בEtrade, newscorp ומנהל קום ונצ'רס שהופיע ברשימת "מגע הזהב" של פורבס; ולורי שהון, שיושבת בבורדים של 15 חברות ציבוריות גדולות.
לקרן גם חמשיה שותפים אופרטיביים: גיא מיאזניק (הקים את את הוק שנמכרה לבלקברי ב300 מ דולר), דורון ראובני (מייסד אפלאוז ויו"ר החברה), דן כהן (לשעבר סמנכל אסטרטגיה של אדובי ואינטל), אמרה אונדר (לשעבר בהנהלת Xlinx וכיום באנאלוג דיוויסס ). עדי רובינוביץ (לשעבר דירקטור של פרודקט של זינגה) ודן רובינשטיין (מייסד שתי חברות שנמכרו, מנהל צוותי מוצר בגוגל ופייסבוק לפני ההנפקה ומנהל המוצרים הראשי של פלנטיר). ד"ר איה יעקובוביץ', מנכלית קייט לשעבר היא יו"ר וועדת הביוטק של הקרן ואת קרן האימפקט מנהל ערן סנדהאוז (לשעבר סמנכל הרכב האוטונומי של דלפי ומשקיע הון סיכון).
בין ההשקעות של הקרן: Datarobot, Visby Medical, Veev, Bright Security, Beehero, Connie Health, Cents, Epic, GrayMatters, circles, Concertio, Physera, Omada, Conversa Health, Hoopla, Home365, MDGO, Hourly, Fotura, Finout.
"הקרן מתנהלת בצורה הפוכה לקרנות הון סיכון מסורתיות", מסביר חרמוני. "זה בעצם קיבוץ קפיטליסטי שכולל 350 משקיעים שמתחלקים לארבע קבוצות חופפות: 100 יזמים סדרתיים, 140 מנהלי קרנות הון סיכון, 170 בכירים בחברות וחברי דיירקטוריונים בארגונים חברתיים".
בהתייחסו לתקופה האחרונה אומר חרמוני: "בעמק הקרנות פחות מרוכזות כמו בארץ ופחות נפגשות פיזית. סנדהיל (הרחוב שבו יושבות קרנות הון הסיכון בעמק הסיליקון, מ"א) דיי נטוש. הקרנות עשו עצירה חזקה ואחרי הקיץ נראה מי חוזר. לכן השווי בחלק מהחברות ירד מאוד. מצד שני, יש לקרנות המון כסף פנוי - כ-500 מיליארד דולר - אז זה רק עניין של זמן עד שישובו. המשמעות האמיתית כרגע זה שווי נמוך יותר ובעיקר יותר דלתות לדפוק עליהן. עם זאת, כולם מברכים על השינוי. הוא מתבקש. עדיין לא ראינו ירידה בשכר ופיטורים המוניים. כשהם יקרו, אם הם יקרו, אז בהחלט נרגיש יותר חזק את המגמה. כרגע זה בשוליים
"היינו מאוד ממושמעים בהשקעות שלנו. היה קל ללכת שבי אחרי חברות שמגיעות בתוך יומיים למעמד של יוניקורן ושההכנסות יהיו עוד כמה שנים, אבל העדפנו חברות שיש להן הכנסות אמיתיות וגדלות. יש לנו שש חברות שמדברות על שנה הבאה במושגי רווחיות. זה היה נדיר בעבר. החלק המרכזי שלנו הוא הקיבוץ. אנחנו קהילה. חבר מביא חבר ולפעמים אח מביא אח ואבא מביא בן. זה מדהים. יש לנו 20 אחים, 24 בני דודים והרבה מאוד חברים ממעונות האוניברסיטה. זה נותן לנו שיטה טובה לסנן מועמדים להשקיע בקרן".
לדברי חרמוני, הקרן נפגשת עם 2,400 חברות בשנה, כשרובן מעמק הסיליקון וחלקן מישראל. "אחרי סינון אנחנו נשארים עם 46 חברות שמציגות בפני הקיבוץ ועשר חברות שעוברות את הסינון שלנו להשקעה. עבור היזמים והקרנות זה קל: יש להם גישה כבר בתהליך הסינון למומחים הכי גדולים בעולם כמעט בכל תחום. זה כוח יוצא דופן גם בעמק הסיליקון. קרנות גדולות שולחות אלינו יזמים בגלל שאנחנו לא מתחרים בהן כי הצ'קים שלנו הם עד מיליון דולר בהשקעה, אלא משלימים אותן עם ערך מוסף".