סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק ינואר 2023
אלון מאסק (צילום: Benjamin Fanjoy/AP)

עוד לפני פיתוח מוצר מוגמר: סטארט-אפ השבבים למוח של מאסק מוערך כבר ב-5 מיליארד דולר

הערכת השווי של ניוראלינק, שקיבלה בסוף חודש שעבר אישור לניסויים בבני אדם, עלתה מ-2 מיליארד דולר בסבב גיוס הון לפני שנתיים, זאת בעקבות עסקאות מסחר פרטיות. מומחים בתחום מזהירים שיעברו עוד כעשר שנים לפני שהמוצר בכלל יאושר

ניוראלינק (Neuralink), סטארט-אפ השבבים למוח של אלון מאסק, שהוערך ב-2 מיליארד דולר בסבב גיוס הון שנערך לפני שנתיים, שווה כעת בסביבות 5 מיליארד דולר, זאת בהתבסס על עסקאות פרטיות למסחר במניות שהגיעו לסוכנות רויטרס על ידי אנשים המעורים בנושא. לפי אותם מקורבים, חלק מהעסקאות העלו בחודשים האחרונים את הערכת השווי של החברה אף לפני ההכרזה בסוף החודש שעבר, כי הרגולטורים בארה"ב אישרו קיום ניסוי בבני אדם.
עם זאת, לפי הערכות המומחים יעברו עוד מספר שנים לפני שניוראלינק תזכה לאישור לשימוש מסחרי בשבבים שהיא מפתחת. כך למשל, קיפ לודוויג, בכיר לשעבר במכון האמריקאי לבריאות, מניח שהערכה אופטימית היא שיעברו עוד עשר שנים לפני שהשבבים יאושרו לשימוש מסחרי. מכשולים נוספים שעומדים בפני החברה כוללים חקירה פדרלית שנפתחה נגדה בשל אופן ניהול הניסויים בבעלי חיים.
למאסק יש שאיפות גדולות לחברה, ולדבריו השבב שהיא מפתחת יוכל לטפל בהשמנת יתר, אוטיזם, דיכאון וסכיזופרניה. אם כי בכיר בחברה חשף לאחרונה כי היעד העיקרי הוא לסייע לאנשים עם מוגבלויות לתקשר בלי להצטרך להקליד את הדברים. נויראלינק בונה שתלי מוח שמכונים "לינק" ואמורים לעזור לחולים עם שיתוק חמור באמצעות תרגום אותות עצביים לתנועה חיצונית. המשמעות היא שחולים במחלות ניווניות קשות כמו ALS יוכלו לחזור לתקשר עם סביבתם על ידי הזזת סמן והקלדה באמצעות מוחותיהם.
לפי הדיווח ברויטרס, לאחר אישור הרגולטורים המניות של ניורלינק שווקו באופן פרטי למשקיעים לפי הערכת שווי של 7 מיליארד דולר, המקבילה למחיר של 55 דולר למניה. עם זאת, ברויטרס לא הצליחו לאשר האם נמאו קונים במחיר הזה. מניוראלינק וממאסק לא התקבלה תגובה לדיווח.
לפי הדיווח, העסקאות שבוצעו בהערכת השווי של 5 מיליארד דולר נערכו על ידי בעלי מניות כמו עובדים והמשקיעים הראשונים של החברה, ולא מדובר במכירה של מניות חדשות למשקיעים. באופן כללי, עסקאות משניות מסוג זה מהוות מדד פחות מדוייק לשווי של החברה לעומת סבב גיוס הון.
ב-2021 נערך סבב גיוס ההון הידוע האחרון של ניוראלינק ובמסגרתו גייסה החברה 205 מיליון דולר בהערכת שווי של כ-2 מיליארד דולר, כך לפי נתונים שסיפקה חברת Pitchbook. ברויטרס הדגישו כי מרבית עסקאות מכירת המניות האחרונות היו למשקיעים קטנים יחסית, שהתעניינו יותר בהשגת אחזקה בחברה שבבעלותו של מאסק ופחות מתעסקים בבדיקה של הערכות שווי.
סים דסאי, מנכ"ל פלטפורמת המסחר המקוונת Hiive, שבה נסחרות המניות של ניוראלינק אמר כי הביקוש למניות הוא "עצום". אולם, מומחים מתחום הביו – רפואה דווקא מביעים הסתייגות. ארון סרידהר, מדען ויזם בתחום כינה את הערכת השווי של ניוראלינק "מטורפת", זאת בהתבסס על השלב המוקדם שבו הפיתוח נמצא. "מחקר להערכת רמת הבטיחות והעמידות לא מצדיק בשום אופן הערכת שווי של 5 מיליארד דולר", אמר.